[Column] Michiel Frackers: Sam Altman weg als CEO van OpenAI, hallo Mira Murati

Zit ik net he-le-maal in de Masked Singer, me af te vragen of Marco Borsato schuil gaat in het pak van de gladde Gluipkikker en Ali B toch niet de achterkant is van de Kameel, komt het gerucht binnen dat Sam Altman van OpenAi, maker van ChatGPT, eruit is gezet door zijn aandeelhouders.

Even zoeken en inderdaad: Sam Altman is weg als CEO van OpenAI, het extreem succesvolle bedrijf dat hij heeft opgericht. Er zal veel gespeculeerd worden over de redenen, omdat de oorzaak van het vertrek van de CEO van het meest spectaculaire bedrijf van het laatste decennium (het trok 100 miljoen gebruikers in een paar weken na de start vorig jaar), midden in een investeringsronde die het bedrijf waardeert op bijna $100 miljard, extreem moet zijn geweest.

Let op de ongemeen felle beschuldiging aan het adres van Altman in de officiële verklaring van OpenAI: "De heer Altman's vertrek volgt op een doordacht beoordelingsproces door de raad van bestuur, die tot de conclusie kwam dat hij niet consequent openhartig was in zijn communicatie met de raad, wat hun vermogen om hun verantwoordelijkheden uit te oefenen belemmerde. De raad van bestuur heeft niet langer vertrouwen in zijn vermogen om OpenAI te blijven leiden."

Niks 'tijd voor een nieuwe uitdaging' of 'dank voor bewezen diensten.' Hier staat, vrij vertaald: 'Van de tien woorden die Sam Altman spreekt, liegt hij er elf en hij zou puur voor de lol nog de goudvis van zijn blinde broertje verkopen.'

In mijn nieuwsbrief van zondag zal ik dieper ingaan op het vertrek van Altman, maar het is interessanter om nu te kijken naar de vrouw die hem zal vervangen, zij het waarschijnlijk tijdelijk. Ik schreef een paar maanden geleden over deze Mira Murati, een 35-jarige Albanese. Wie is deze mysterieuze vrouw, die van LinkedIn is verdwenen maar veel bezoekers naar deze pagina zal trekken van een Zweedse receptioniste met dezelfde naam?

--

Michiel Frackers is Chairman van Bluenote en Chairman van Blue City Solutions.

www.bluenote.world

www.bluecity.solutions

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Michiel Frackers: Historische beursgang OpenAI

05-11-2025 | 15:46:51
OpenAI overweegt om al in de tweede helft van 2026 naar de beurs te gaan, aldus bronnen tegen Reuters.

Michiel Frackers: OpenAI met browser en in porno

22-10-2025 | 12:40:00
Het grote nieuws van vandaag is dat OpenAI met Atlas een browser lanceert, als onderdeel van de midscheepse aanval op Google's dominantie.

Michiel Frackers: OpenAI in vrije val

13-10-2025 | 10:56:16
Afgelopen week was ik in Singapore voor Token2049, waar tienduizenden mensen uit de cryptowereld bijeen kwamen.

Michiel Frackers: Sociale media sterven uit

07-10-2025 | 09:29:10
Afgelopen week was ik in Singapore voor Token2049, waar tienduizenden mensen uit de cryptowereld bijeen kwamen.

Michiel Frackers: AI maakt dotcom-bubbel bescheiden

21-07-2025 | 14:07:00
De AI-hype is in korte tijd extremer geworden dan de dotcom-bubbel ooit was. AI-startups verwisselen binnen drie dagen bijna meerdere keren van eigenaar

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.