[Column] Marvin Jacobs: Waarom podcasts een onmisbaar tegengif zijn

Vorige week gebeurde er nogal wat: de herverkiezing van Trump, het geweld in Amsterdam rond de voetbalwedstrijd Ajax-Maccabi én de uitreiking van de Dutch Podcast Awards.

Nu lijkt die laatste gebeurtenis niet al te belangwekkend in het licht van dat andere nieuws. Toch noem ik ze niet voor niets in één adem. Want als ik naar de uitslag kijk van de belangrijkste Nederlandse podcast-award, dan kan ik niet anders concluderen dan dat de winnaars tegengif zijn in deze tijden van verharding en polarisatie.

Verharding

En die verharding ziet er niet fijn uit: in Europa en de VS krijgen ongedocumenteerde immigranten de schuld van een groot aantal maatschappelijke problemen. Trump laat zich openlijk seksistisch, vrouwonvriendelijk en racistisch uit. En het klimaat voor mensen uit de LHBTIQ+ gemeenschap wordt met de dag somberder.

Pasgeboren baby

Ondertussen was de grote winnaar bij de Podcast Awards Waar is Sarah: een bijzondere productie over vrijwilliger Rob, die op de Middellandse Zee een pasgeboren baby uit een rubberbootje redt en zich sindsdien altijd is blijven afvragen wat er van haar geworden is.

Of neem En niemand bleef onaangeraakt, een podcast die vertelt over de impact van de aids-epidemie in de jaren 80 en 90 op de gay-community, aan de hand van het liefdesverhaal van Jan en Martin.

Andere winnende producties belichten slavernij, femicide en queer-zijn binnen een traditionele omgeving. Met Airborne wonnen we met Vergeet me niet, dat we maakten voor het Nationaal Holocaustmuseum en waarmee we aan de hand van individuele verhalen de jodenvervolging in Nederland uiteenzetten.

Nuances

Podcasts zijn uitermate geschikt om vanuit een persoonlijk perspectief verhalen te vertellen, inclusief de complexiteit die vaak onderdeel is van het leven. In een podcast is er ruimte voor al die nuances. En dat niet alleen: podcastluisteraars zijn veel meer gefocust op de inhoud en worden er veel meer door geraakt vergeleken met andere vormen van media.

Empathie

Wanneer je de persoonlijke verhalen hoort van vrijwilliger Rob of van Jan over zijn geliefde Martin, dan kan dat denk ik maar leiden tot één gevoel: empathie. En volgens mij is dat precies het tegengif dat we in deze tijden nodig hebben. Zodra je de persoonlijke kant van een verhaal hebt gehoord, kan het bijna niet anders dan dat je anders naar een onderwerp gaat kijken.

Deze column verscheen eerder in de nieuwsbrief van Airborne

www.airborne.audio

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Airborne maakt podcast voor Joods Cultureel Kwartier

25-09-2025 | 11:09:00
De reeks neemt de gebeurtenissen rond Ajax – Maccabi Tel Aviv in november 2024 als startpunt, waarbij Israëlische fans werden mishandeld en bedreigd

Marvin Jacobs: Is AI-slop de toekomst van podcasting?

24-09-2025 | 10:13:00
Liefdeloze content of een slimme innovatie die laat zien hoe de podcastwereld zich ontwikkelt?

Mediahuis NRC en Airborne ontwikkelen podcastserie Achmea

22-09-2025 | 13:37:00
De reeks richt zich op maatschappelijke thema’s als duurzaamheid en toekomstbestendig werken.

Sanne Kanis en Airborne Network lanceren Made in Europe

17-09-2025 | 16:56:00
Wekelijks spreken zij wetenschappers, ondernemers, investeerders en beleidsmakers over de vraag hoe Europa digitaal soeverein kan worden.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.