[Column] Jerome Kuijken: Alles is marketing

Marketeers. Vroeger zagen we ze als succesvolle uitvinders van producten. Slimmeriken die de trends voor ons uit Amerika haalden of Japan. Jongens en meisjes die het goed deden op feestjes. Met hun succesverhalen over hoe ze ons leven mooier maakten. Met altijd het nieuwste van het nieuwste. “Drink jij nog bier? Nee joh, neem een Breezer Ananas! Dat is pas cool.”

Nu zien we ze als het gajes dat overconsumptie aanzwengelt en de wereld kapot maakt. Ze zadelen weerloze consumenten op met producten die ze niet nodig hebben. Spullen die worden gemaakt in verre, arme landen. Plekken waar ze het niet zo nauw nemen met de arbeidsomstandigheden en het milieu. 

Sluwe psychologische trucs

Hoe die oplichters te werk gaan om ons zover te krijgen dat we hun spullen massaal kopen? Met sluwe psychologische trucs en verleidingstactieken. Veel te mooie reclamefilms met lange tafels vol erg oude, maar ook zeer gezonde, Italiaanse opa’s en oma’s. Die tomatensaus eten van een merk dat de hand heeft weten te leggen op een oud familierecept. Ze maken websites waar alleen bijna uitverkochte reizen te boeken zijn. Waar je buurman stomtoevallig op hetzelfde moment als jij zit te kijken naar een hotel aan de Costa Brava. En zetten teksten op verpakkingen als NIEUW, Verbeterde receptuur, authentiek. Of ze gebruiken sterren tegen dierenleed. Terwijl er helemaal niets nieuws, verbeterds of authentieks of Italiaans aan is. Je buurman helemaal niet naar Spanje wil. En sinds kort weten we ook dat een beter dierenleven niet alleen maar gaat over de grootte van een hok. 

Zo verleiden ze ons om ongezonde dingen te kopen, het milieu te belasten en dieren te slachten. Marketeers draaien ons een loer en we kunnen er niets tegen doen. Maar klopt dit wel? Moeten we de Keuringsdiensten en Teun van de Keuken geloven? Zijn we slechte mensen? Is het voor iedereen beter als we ons maandag melden bij het UWV? Voor een omscholingstraject naar onderwijs of zorg? Of slaan we de midlifecrisis over en worden we maar meteen coach? 

Ik wacht nog even. Want hoewel het in de algemene opinie wel zo lijkt: alles is helemaal geen marketing. Door branchevervaging, technische innovaties en ontwikkelingen lijkt het alsof het zo is, maar dat klopt niet. Een marketeer optimaliseert het verkoopproces en zet daarvoor P’s in. Onder de P van promotie valt de R van reclame. En de R van reclame staat niet voor Reëel of Realiteit. Die staat voor de waarheid is een Rekbaar begrip. Dingen een beetje mooier maken dan ze zijn is helemaal niet erg. Het maakt het leven leuker en lichter. Het helpt je kiezen. Als je het maar geen marketing noemt. Alles is dus niet marketing. Alles is reclame.---

Jerome Kuijken is Managing Director van De Speld & Partners, het brandedcontentbureau van De Speld.

www.despeld-partners.nl
@jeromekuijken

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Coen Zuijdervliet: Jerome Kuijken heeft een punt

05-11-2025 | 10:24:00
Toen ik Jerome’s stuk las, dacht ik meteen: ja, precies dit. We zijn zó goed geworden in het relativeren van ons eigen vak

Jerome Kuijken: 5 redenen om te stoppen met haten op awards

04-11-2025 | 09:52:00
Ons vak kent al genoeg mensen die middelmatigheid verdedigen. Laten wij tenminste vieren dat iets een keertje wel goed gelukt is.

Jerome Kuijken: Minder kunst, meer reclame

17-10-2025 | 13:01:00
We zien meer reclame dan ooit, maar steeds minder raakt iets. Geen wonder dat de marges onder druk staan.

10 redenen waarom je wél of juist niét naar Cannes moet gaan

16-05-2025 | 12:56:00
De M100: Sommige vakgenoten doen er een beetje ongemakkelijk over, maar ik vind het geweldig dat ik ervoor genomineerd word en in die lijst sta.

AI kan geen grappen maken, dat is technisch onmogelijk

02-04-2025 | 23:16:00
Marketing Report is op bezoek bij De Speld & Partners. We spreken met managing director Jerome Kuijken


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Channel Factory zoekt een Client Solutions Manager

25-11-2025 | 07:44:00
Channel Factory is per direct op zoek naar Client Solutions Manager - Amsterdam

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.