De 25 meest gelezen columns van het jaar 2026

De meest gelezen column is van Cees Faes, oprichter van Fightclub

Welke onderwerpen raakten dit jaar een snaar bij marketingprofessionals? Het antwoord laat zich lezen in de cijfers. De 25 meest gelezen columns op Marketing Report geven een helder beeld van de thema’s die discussie opriepen, irritatie veroorzaakten of juist tot nadenken stemden.

AI speelt een dominante rol, niet als abstracte belofte, maar als concreet vraagstuk met ethische, ecologische en commerciële gevolgen. Daarnaast is er opvallend veel aandacht voor de staat van de sector zelf: de toekomst van agencies, de rol van creativiteit, de invloed van politiek en de verantwoordelijkheid van merken en bestuurders. De columns die het best werden gelezen, schuwen daarbij de scherpe mening niet.

Dat uitgesproken perspectieven werken, blijkt uit de nummer één van dit jaar. De meest gelezen column is van Cees Faes, oprichter van Fightclub, waarin hij het spanningsveld blootlegt tussen personal branding en merkreputatie, aan de hand van Elon Musk.

Nummer één: als personal branding het merk raakt

De Vent is de Tent (dus laat je uit de tent lokken!)

[Column] Cees Faes over Elon Musk

Deze week werd bekend dat maar liefst 500.000 Nederlanders X, voorheen Twitter, hebben verlaten. Geen geleidelijke uitstroom, maar een massale beweging. Ook bij Tesla staan de seinen niet onverdeeld op groen. Waar Tesla-rijders eerder al niet bekend stonden om diepgravende aankoopmotieven, lijkt er nu vooral één factor te zijn die mensen afschrikt: Elon Musk zelf.

Zijn recente politieke en maatschappelijke uitingen beginnen steeds directer door te werken in de merken die hij vertegenwoordigt. Het personal brand Musk heeft aantoonbare impact op zowel X als Tesla. Daarmee dringt zich een fundamentele vraag op: hebben marketeers voldoende oog voor de risico’s én kansen van personal branding aan de top?

Lees hier verder

De top 25 meest gelezen columns

Titel Views Auteur
1. De Vent is de Tent (dus laat je uit de tent lokken!)  14.776  Cees Faes
2. ADCN AI Synthography video is test, inzenden als je slaagt  10.371  Rodger Werkhoven
3. Elke ChatGPT aanvraag staat gelijk aan 10 seconden douchen  7410 Niek Custers
4. Apple moet in China noodgedwongen samenwerken met Alibaba  5895 Patrick Petersen
5. Agency's hebben nog 1 tot 2 jaar  5727 Bart de Waele
6. It’s trust, stupid  5642 Thijs Muller
7. AI-ontwikkelingen die we niet moeten willen  5356 Jerome Kuijken
8. Zo klantgericht worden als je beweert te zijn  5263 Jaap van Oort
9. Bij elke ontwikkeling zit het gevaar in low-hanging fruit  4945 Patrick Petersen
10. Zeg nooit zomaar Superbowl-spotje tegen een Superbowl-spotje  4930 Peter van Wijnaerde
11. Changing the Tune, The Power of Female Musicians in Advertising  4694 Mai Jammeh
12. Marc Visch krijgt kritiek op NMO terug als een boemerang  4651 David de Jong
13. Reclame-industrie gaat zich met politiek bemoeien? Vreemd!  4313 David de Jong
14. Woke-vertising hangt als kauwgom aan de schoen van onze branche  4251 Cees Faes
15. Dit zijn de belangrijkste contentmarketingtrends voor 2025  4037 Patrick Severein
16. Troostrijke gedachten in tijden van AI  3955 Bas Vlugt
17. Je bent wat je rijdt  3946 Cees Faes
18. Is dit het nieuwe logo van Eneco?  3494 Bas Vlugt
19. Hyperpersoonlijk of hypervrijpostig?  3366 Peter van Wijnaerde
20. YouTube, het enige alternatief voor lineaire televisie?  3217 Marco van Lisdonk
21. Tijd om creativiteit terug te vinden  3149 Youri Wanders
22. Hoe voedingsindustrie verslaving veroorzaakt bij kinderen  3035 Nancy Pronk
23. OpenAI wil al jouw diepste geheimen!  3019 Patrick Petersen
24. Koffiedik Kijken '24: Reclamewereld zinkend schip  2987 Bas Vlugt
25. Waarom merkbouw fundamenteel is veranderd  2899 Lotte Hillen

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.