
[Column] Ernst Jan Smids: De oerkracht van ons vak
Een momentopname van het jaar. En wat voor jaar? Of moet ik zeggen: In wat voor turbulente jaren bewegen we ons al even?
Saai is het niet. De Raad Nederlandse Detailhandel zette het op een rijtje. Geopolitiek met de oprukkende Russen, come-back van Trump, haperend China, onzekerheid chip-hofleverancier Taiwan, brandhaard Midden-Oosten en het nieuwe wapenarsenaal in de vorm van grondstoffen, economie en desinformatie.
En binnen deze context zitten wij als Nederland ook niet echt krachtig in de race.
Sleuteltechnologieën
Denk even aan de energieprijzen en belasting, hoge huur- en huisvestingskosten, de netcongestie, krapte arbeidsmarkt , het toeslagenmoeras en onzekerheid over het politiek leiderschap met als klap op de vuurpijl een EU die op 10 van de 14 sleuteltechnologieën achterloopt.
Best complex allemaal. Eus Peters, directeur Raad Nederlandse Detailhandel suggereerde zelfs dat het geen gekke vraag in de boardroom is om je af te vragen hoe te handelen als we zelf in een oorlogssituatie terecht komen…
Navigeren in een tijd van paradoxale trends
Het 19de PIM-Trendrapport 2024 dat recent verscheen -en een absolute aanrader is- heeft het over Navigeren in een tijd van paradoxale trends in een wereld die geteisterd wordt door macroverschuivingen en maatschappelijke veranderingen. Ga er maar aan staan.
En de dagelijkse slagader ‘social media’ maakt het allemaal niet makkelijker. Te pas en onpas worden meningen en stellingen geponeerd en net zo snel bekritiseerd. Het voelt als een aanjager van de onrust die toch al rondgiert.
Het vertrouwen daalt en dat geldt dus ook voor het vertrouwen dat mensen in merken hebben.
Een perfect storm.
En wat kunnen wij met onze MarCom expertise eraan doen om dit alles in betere banen te leiden? Want dat kunnen wij.
Consumenten echt begrijpen
Want voor merken en bedrijven is het nog nooit zo cruciaal geweest om niet alleen op de hoogte te zijn van de verschuivingen maar ook om er in mee te bewegen of het zelfs een stap voor te blijven.
Dus consumenten echt begrijpen, het aanpakken van levensfrustraties en aanbieden van waardevolle diensten en ervaringen. En het doorbreken van nietszeggende overbodige middelmatigheid.
Daar kunnen wij als branche een hele grote rol in spelen. Het DNA van onze business, onze oerkracht is positiviteit, idealisme, waardecreatie. Wij hebben het aanstekelijke vermogen om verbinding te maken tussen mensen, merken en producten op een waardevolle en betekenisvolle manier.
Zuurstof in de boardrooms blazen
Dus laten we zuurstof in de boardrooms blazen met heldere inzichten, sterke visies, scherpe strategieën en uitstekende concepten. En dus hele duidelijke keuzes. Want door de muur een andere kleur te schilderen gaat de bank niet beter zitten…
Belangrijk hierbij is onszelf te voeden met de vele initiatieven die elke dag over de hele wereld genomen worden. Er gebeurt ook zoveel goeds en dat zou je in de perfect storm bijna vergeten. RetailRadar is hiervoor een goede bron.
RetailRadar is community van circa 650 bij retail betrokken professionals waarin dergelijke initiatieven gedeeld worden. Wie hier (gratis) onderdeel van wil zijn kan zich aanmelden bij ernstjan@jumpretail.nl
Ernst-Jan Smids is oprichter en Algemeen Directeur van JUMP! RETAIL
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
JUMP Retail ontwikkelt campagne Kinderboekenweek
JUMP Retail lanceert SPAR FoodClub-campagne
Xenos kiest na pitch voor JUMP Retail
[Marketing Report TV] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): Het vraagstuk is altijd leading
Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023
Gepubliceerd door: Bas Vlugt