Bas Vlugt: Koffiedik Kijken '24: Reclamewereld zinkend schip

Koffiedik Kijken is de nieuwjaarsborrel van de VIA waarmee de tweede seizoenshelft wordt afgetrapt. Het concept is dat vier sprekers voorspellen wat er gaat gebeuren in onze business in het komende jaar. Bij de editie het jaar erna wordt de winnaar bekend gemaakt. De 2025 editie mag er zijn, zowel voor wat betreft vrolijkheid als ook voor wat betreft de urgentie.

Eerst maar even de winnaar van de 2024 editie.

Afgelopen jaar schreef ik dat Charelle Akihary Koffiedik Kijken 2024 met twee vingers in de neus zou winnen.

Uit mijn column van een jaar terug: Op plaats 4 Geertrui Mieke De Ketelaere, Adjunct Professor Sustainable, Ethical and Trustworthy AI bij Vlerick Business School en Executive Board Member van Springbok Agency. Zij gaf een interessant en zeer bruikbare presentatie over AI met handige tips als: het is zonde je tijd te verdoen met andere aanbieders want ChatGPT zal de AI oorlog gaan winnen en de wereldstandaard worden. Je kunt je afvragen of dat een voorspelling was of een vaststelling van de status quo.

Nou goed, dat vond ik toen, de jury vindt een jaar later dat zij heeft gewonnen.

Willem Sijthoff: oei, een weigering

Evenement organisatoren hebben er een handje van: het was stijf uitverkocht. Right. Maar bij Koffiedik Kijken 2025 is het echt zo, sterker nog: er zijn meer kaarten uitgegeven dan er stoelen beschikbaar zijn. Kan gebeuren: de VIA had zich duidelijk vergist in de no-show. Als dat gebeurt bij de KLM krijg je een hotelovernachting aangeboden, een upgrade of een zak geld. En natuurlijk excuses. Bij de VIA mag je dan met je gekochte kaartje de zaal niet in.

Goed, ik sta dus met een aantal mensen voor een dichte deur Sesam open u te roepen, komt Willem Sijthoff de zaal uitlopen voor een belletje. Als hij een paar minuten later weer naar binnen wil, mag hij er niet meer in. Hier botsen duidelijk twee werelden.

"Maar ik ben de organisator!" werpt hij tegen.

"We zijn allemaal de organisator", zegt de mevrouw van de bewaking terwijl ze haar armen spreidt en een sneuvelbereidheid toont waaraan het gemiddeld Russisch kanonnenvoer een puntje kan zuigen.

Zichtbaar teleurgesteld laat Willem zich de toegang ontzeggen.

Als er nog wat meer mensen naar buiten moeten om de babysit te komen ontzetten, mogen we naar binnen. 

Voor de goede orde: Peter Wybenga met zijn gekochte kaartje en ik met mijn door de VIA aangeboden gratis perskaart.

Gevolg van dit alles is dat we de eerste twee presentaties missen maar ik vind niet dat dat mij van mijn journalistieke roeping ontheft. Want ook van een halve presentatiemiddag kun je een verslag maken.

Peter van der Vorst: RTL is een hoeder van de onafhankelijke journalistiek en op de Publieke Omroep kan nog wel wat worden bezuinigd

Ieder jaar zijn er weer sprekers die opzichtig doen alsof ze de briefing niet hebben begrepen. Vorig jaar was het zowel Johan van der Zanden, die een Albert Heijn presentatie gaf, als ook de latere winnaar Geertrui Mieke De Ketelaere die een presentatie gaf over AI.

Dit jaar hetzelfde. Peter van der Vorst doet een RTL promo doorzichtig vermomd in vier voorspellingen. Helemaal niet erg hoor. Het is een nieuwjaarsborrel, waar maken we ons druk om?

Meest opmerkelijke moment: Peter van der Vorst zegt dat hij voor een sterke Publieke Omroep is, om één ademteug later de zaal fluisterend toe te vertrouwen dat er bij de Publieke Omroep best wel wat budget vanaf kan. En dat Jan Slagter zich niet druk moet maken over een eventueel verlies van Heel Holland Bakt aan RTL.

Edgar Molenaars (KPMG): Reclame- en marketingwereld is een zinkend schip, urgente reparatie nodig

En dan KPMG. Natuurlijk hartstikke leuk om eens te vernemen wat iemand van buiten onze industrie van ons vindt. Dat kan super interessant worden.

Edgar Molenaars doet niet eens zijn best om zijn presentatie te vermommen als voorspellingen, hij vaardigt een oekaze uit in de vorm van tien geboden.

Voordat hij dat doet, spreidt hij een grauwdeken over de zaal uit.

Marketeers praten steeds minder vaak mee in de boardroom, marketing staat steeds minder vaak strategisch aan het roer, CMO's hebben moeite hun marketinginspanningen te vertalen naar businesseffecten, marketingbudgetten stijgen maar dalen als percentage van de omzet. 

Het bureaulandschap raakt steeds meer versnipperd, kent geen groei maar wel continue prijsdruk. Er wordt niet geïnvesteerd in technologie en jong talent. Adverteerders vinden bureaus te duur, te langzaam en te complex en gaan steeds meer zelf doen, wat de marketingafdelingen doet groeien, wat de board dan weer niet leuk vindt, vooral als resultaten uitblijven.

Het eerste gebod van KPMG voor adverteerders is:

  • Schrijf in 2025 geen pitches uit

Nou, die valt goed in de zaal. Daarna volgen nog negen geboden en de onvermijdelijke mededeling dat KPMG adverteerders en bureaus graag helpt bij het realiseren van de geboden.

Meest bizarre gebod is wel de regel dat bureaus massaal moeten fuseren om onder prijsdruk uit te komen en te professionaliseren. Dit gebod werkt onder meer bij Dick van der Lecq op de lachspieren.

Bij de borrel is het druk en gezellig als vanouds. Er wordt geknuffeld, gedronken en gezopen. En hard gelachen. En de bitterballen zijn weer heerlijk.

Willem is gelukkig niet naar huis gegaan en borrelt vrolijk mee.

De stemming is opperbest.

Want laten we wel even duidelijk zijn. Zelfs als het waar zou zijn, dat we op een zinkend schip zitten, dit is wel ons zinkend schip. En als we al zinken, dan zinken we in stijl. Met een orkestje.

Naar mate de avond vordert, krijgt de bravoure weer de overhand. 

Hier en daar krijgen mensen weer zin in 2025. Heel veel zin zelfs. Anderen krijgen plost een goed idee.

Iemand roept heel hard: "Fuck KPMG!"

Je kunt met creatieve mensen van alles doen maar je krijgt ze niet klein.

Er blijft nog lang een tintelende onrust hangen in de stad.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Bas Vlugt: Troostrijke gedachten in tijden van AI

16-02-2025 | 17:10:00
Met je vrienden naar de kroeg, sporten, genieten van het zonnetje, lekker eten, heel hard lachen - we gaan hier allemaal lekker mee door, al gaat AI op zijn of haar kop staan of niet

Vier extra leden in SAN ABC Jury: Guda van Noort, Marc Oosterhout, Andy Santegoeds en Bas Vlugt

20-12-2024 | 10:05:00
Els Dijkhuizen (Heineken) en Charlotte Zelders (bvA) vervangen Erik van Engelen (DDB) en Nicole Freid (HAK)

[Recensie] Bas Vlugt: De Stad (Van Engelen) & Parijs Nu (Kuper)

15-09-2024 | 11:09:00
Over Amsterdam en Parijs zijn tegelijkertijd een boek verschenen met hetzelfde uitgangspunt: een beschrijving van de hedendaagse stad

[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA

11-09-2024 | 11:55:00
Marketing Report is overal maar toegegeven: we lopen niet iedere dag hoofdkantoren van grote adverteerders binnen. Maar afgelopen week dus wel

[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom

03-09-2024 | 10:35:00
Het zal ongetwijfeld heel slim en effectief zijn - want waarom zou je het anders doen? - maar ik vind het dus dom. Misschien effectief maar dan nog steeds dom. En ik sluit niet uit dat het effect er alleen is op korte termijn en misschien wel wat relatieve schade op de langere termijn

 

 

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.