[Column] Ate van der Meer: Het AI-tijdperk - Een kritische blik op creativiteit en innovatie

‘Het is E I, ai zegt een ezel’, roept mijn dochter Sterre van 15 me na als ik AI weer eens verkeerd uitspreek. Een generatiekloof, zo lijkt het. Vooral sinds begin 2023 is er een opvallende opkomst van AI, met een overvloed aan mogelijkheden en beloften die de creatieve industrie omarmt als een geschenk uit de hemel. Maar laten we eens kritisch kijken naar deze revolutie en de ware impact ervan op onze industrie en de essentie van creativiteit.

Als een ervaren timmerman zie ik AI als nieuw gereedschap in onze gereedschapskist, maar dan vaak nog in de handen van beginners. Ja, het kan als het ware wonderen verrichten en efficiëntie bieden, maar zonder de juiste kennis, ervaring en vooral creatieve inventiviteit, blijft het slechts potentie zonder bezieling.

De verleiding om te vertrouwen op AI is groot. Het gemak waarmee we complexe taken kunnen automatiseren en de belofte van snelle resultaten zijn verleidelijk. Maar laten we niet vergeten dat AI ook beperkingen heeft. Door inherente bias en beperkingen in het algoritme kan het leiden tot eenheidsworst in creatieve uitkomsten, gemak en brainfog als resultaat waarbij alles er hetzelfde uitziet, klinkt en voelt. En laten we eerlijk zijn, een wereld waarin alles glimmend en glanzend is, is niet bepaald inspirerend.

Moeten we AI dan volledig afwijzen en terugkeren naar de handmatige processen van weleer? Natuurlijk niet. AI biedt ons onmiskenbaar nieuwe mogelijkheden en inzichten die we moeten verkennen, omarmen en benutten. Maar laten we het wel op de juiste manier benaderen.

Streven naar excellentie

We moeten AI zien als een aanvulling op onze creatieve toolbox, niet als een vervanging voor menselijke creativiteit. Het vereist dat we blijven nadenken, blijven experimenteren en blijven streven naar excellentie in ons vak. Dat betekent niet dat we de controle uit handen moeten geven aan de machines, maar eerder dat we ze moeten gebruiken om onze eigen creatieve grenzen te verleggen.

Creativiteit komt voort uit de menselijke geest, uit emotie, uit passie. Het is wat ons onderscheidt van de machines, wat ons in staat stelt om unieke verhalen te vertellen, emoties op te roepen en verbindingen te maken. Laten we dat niet verliezen in de race naar efficiëntie en automatisering.

Mijn boodschap aan mijn collega's in de creatieve industrie is deze: omarm AI, maar blijf kritisch. Blijf trouw aan je eigen creatieve visie en laat je niet verleiden door de glanzende beloften of het gemak van technologie. Want uiteindelijk zijn het niet de nullen en enen die een verhaal vertellen, maar de menselijke geest die erachter zit.

We moeten blijven streven naar buitengewone creativiteit, blijven verrassen en verbazen, en laten we nooit genoegen nemen met middelmaat. Alleen door werkelijk impact te maken zullen we vooruitgang boeken, zowel voor onszelf als voor onze opdrachtgevers.

Het Ai-tijdperk is aangebroken. Laten we het omarmen en het potentieel benutten, maar vergeet nooit de kracht van creativiteit en waar we vandaan komen. Juist als we dat herkennen en erkennen, blijven we relevant en zijn we nodig om de wereld te blijven verrassen en vernieuwen.

Ate van der Meer is Chief bij Snakeware

www.snakeware.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

02-09-2025 | 00:00:00
We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek en de opvallendste uitkomsten

Consument wil grip op data, transparantie schiet tekort

02-09-2025 | 00:00:00
Uit onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wil weten in welk land hun data wordt opgeslagen

Ate van der Meer: 80% van je verkeer is géén mens

13-08-2025 | 11:16:00
Waar zoekmachines ooit verkeer en klanten opleverden, zien we nu dat AI-bots nauwelijks waarde teruggeven.

Bereid je met SPARC voor op AI en digitale groei

28-05-2025 | 10:51:35
Veel recreatiebedrijven proberen zich te onderscheiden met acties of lage prijzen, maar échte impact maak je met een sterke merkidentiteit en beleving.

St Jansdal en Snakeware ontwikkelen toegankelijke website

20-05-2025 | 10:19:00
De website richt zich op digitale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en heldere informatie.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker

EssenceMediacom verspreidt appeltaartgeur in OOH

16-09-2025 | 10:18:50
10 Out-of-Home spectaculars worden omgevormd tot verpakkingen van Koopmans Appeltaartmix en voorzien van een speciaal ontwikkelde geur

KNVB verlengt samenwerking met ON A DAILY BASIS

16-09-2025 | 09:00:00
Het bureau blijft als Official Creative Supplier verantwoordelijk voor campagnes die nieuwe generaties voetballers en fans inspireren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.