[Column] Arjan Hoekstra (SuperRebel): Hoe verkoop je lucht?

Vaak wordt reclamebureaus verweten dat ze lucht verkopen. Windhandel. En in het geval van Zeeland is dat ook zo. In de nieuwe najaarscampagne van de provincie Zeeland draait alles om de Zeeuwse wind. Die blaast je omver. Geeft energie. Frist je op. Draait je bij. Zit je tegen. Gaat je voor. Tilt je op. Laat je vliegen. Landen. En weer stranden.

Haat-liefdeverhouding

De Zeeuwse wind wakkert ons aan. Al jaren. Mooi. Dat is het woord waar onze haat-liefdeverhouding met Zeeland in 2016 mee begon: Niet iedereen houdt van Zeeland. Mooi.

Het is dat contrast, het schurende van de campagne die onze relatie ieder jaar opnieuw op scherp zet. Of zoals de Zeeuwse pers het ooit verwoordde, de campagne schuurt als zand in je onderbroek.

Karaktervolle regiomarketing

Het is regiomarketing die past bij het weerbarstige karakter van de provincie, bij de nuchtere mensen en bij de Zeeuwse natuur. Het is in alles de meest contrastrijke provincie van Nederland. En dat proef je in iedere campagne, in iedere uiting die we afgelopen jaren hebben ontwikkeld.

Geen seizoensproduct

Grootste contrast én uitdaging voor Zeeland zijn de seizoenen. Iedereen houdt van de Zeeuwse zomer. En dat is mooi. Maar ook een beetje saai. Geef ons dan maar het Zeeuwse najaar. Zoals het nu in alle hevigheid losbarst. Met regen. Wind. Kracht 10. Dan is Zeeland een heel ander verhaal. Dan is het bij vlagen. Stormachtig. Het schuurt. Scheert. Fluit. Huilt. Tranen in je ogen. Overdonderend. Oorverdovend. Stil.

Hondenweer

Je zou denken dat er met dit weer geen hond komt. Dat is onze ultieme uitdaging. Hoe wakkeren we het enthousiasme voor Zeeland aan? Hoe zorg je ervoor dat Zeeland geen seizoensproduct is, maar het hele jaar mooi?

Niet normaal

Daarvoor hebben we samen met de provincie Zeeland verschillende storylines ontwikkeld, waaronder de Zeeuwse smaken, de stad en het ommeland. Onlinecampagnes die niet pleasen maar prikkelen, die niet kietelen maar schuren. Zeeland is geen allemansvriend, of het nu om oesters, zeekraal of een bolus gaat. Of een weekendje weg. Dat is in Zeeland niet normaal. Mooi.

Tegenwind

En dat is wat we iedere campagne weer denken. Mooi. Weer Zeeland. Keer op keer inspireert Zeeland ons. Daagt ons uit. Om er met de kop in de wind vol voor te gaan. Hoe harder het giert, raast, fluit en tiert, hoe mooier. Het mag bulderen, blazen, ruisen en suizen. De Zeeuwse wind laat ons niet onberoerd. Het wakkert ons juist aan. Dus kom maar op, geef ons de wind van voren en blaas ons omver met je plannen, dan zorgen wij dat het stormt.

Arjan Hoekstra is copywriter bij SuperRebel Agency en denkt bij iedere campagne van de provincie Zeeland. Mooi.

www.superrebel.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

SuperRebel.Agency doet rebranding FMI tot Sour Supplier

19-11-2025 | 09:08:00
De merkoperatie is ontwikkeld door SuperRebel.Agency en moet de positie van het bedrijf als sour specialist in de internationale foodsector versterken.

[Vacatures] SuperRebel.Agency zoekt een Creative Social (junior/medior)

17-11-2025 | 15:35:00
SuperRebel.Agency is per direct op zoek naar Creative Social (junior/medior) – Amsterdam

[Vacatures] SuperRebel.Agency zoekt een Senior Designer

13-11-2025 | 09:51:00
SuperRebel.Agency is per direct op zoek naar Senior Designer

Inzendingen geopend voor The Best Social Awards #12

29-10-2025 | 10:39:00
De inschrijving voor de 12e editie van The Best Social Awards is van start gegaan. De deadline voor inzendingen is 2 december 2025

SuperRebel wint ZILVER tijdens Dutch PR Awards

24-10-2025 | 09:00:00
De app Rijnmondveilig informeert inwoners bij rampen en incidenten. Toch werd de app nauwelijks gebruikt.

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.