Cees Faes: Woke-vertising hangt als kauwgom aan de schoen van onze branche

[Forum] Sydney Sweeney has great jeans

Serieus? Mag dit ook al niet meer? Een onschuldig zinnetje als “Het zit een beetje in de genen hè” – iets wat ouders al decennia liefdevol gebruiken om hun kinderen te prijzen (of hun nukken goed te praten) – wordt ineens behandeld alsof het een thought crime is. Orwell, 1984.

Maar dat krijg je als haverlatte-nippende conceptsjamanen zichzelf zijn gaan wijsmaken dat ze geen reclame maken, maar het morele kompas van de samenleving zíjn. En dus móét er in elke commercial een lesbisch stel, een gemengd gezin en een maatschappelijk doel.

Maar oprechte ideologie is maar voor een paar merken weggelegd. De Tony’s. De Patagonias. Die mogen de wereld verbeteren, omdat het echt in hun vezels zit. De rest? Die worden gewoon dik betaald om met open vizier omzet na te jagen. Ook American Eagle. Niet om in een woke-jas de Goody Two-Shoes uit te hangen.

En mensen snakken daar ook weer een beetje naar denk ik. Kijk naar deze campagne met Sydney Sweeney: slim idee, dikke knipoog, nul moraal. Resultaat? Beurskoers +20%, omzet door het dak.

En Good Genes/jeans? Steve te Pas had ’m in 2013 al, op de Albert Cuypstraat. Zonder ophef. Gewoon briljant.

Cees Faes is oprichter van Fightclub

www.fightclub.nl

Deze column is onderdeel van [Forum] Sydney Sweeney has great jeans

Je vindt dat forum hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cees Faes: Het kan wél (zeker met 1,8 miljoen op zak)

03-11-2025 | 10:00:00
Een merk verkopen is knap, maar een gedachte verkopen, dat is hogere marketingkunde

Cees Faes: Maar Lode, Thijs, Erik en Andy doen het ook best goed hoor, mam.

28-10-2025 | 16:25:00
Over mijn moeder en de Reclamebureau 100 van vorig jaar.

Cees Faes: Ik voel een afstand

17-10-2025 | 10:58:24
Vanochtend om kwart over zes stond ik weer in de file. Niet omdat ik daar plezier in heb, ik heb geen fetisj voor remlichten

Cees Faes: De handschoenen uit

02-10-2025 | 14:57:41
We hebben een nieuw manifest: de Pitchcode 2025.

Cees Faes: Het wordt B. Maar dan met een beetje C. In de stijl van A

25-09-2025 | 10:20:00
Eén van de inzichten die ik destijds tijdens mijn studie meekreeg en sindsdien dagelijks in de praktijk zie, is het verschil in machtsafstand


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

KVK en N=5 geven twijfels ondernemers hoofdrol

19-11-2025 | 14:27:08
KVK en N=5 lanceren de volgende fase van Houvast voor Ondernemers, waarin twijfels en vragen van ondernemers centraal staan.

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Accenture Song maakt kerstcampagne voor Smyths Toys

18-11-2025 | 11:53:00
De campagne zet de speelse dynamiek tussen een jongen en zijn hond centraal om de merkbeleving rondom Kerstmis te versterken in meerdere Europese landen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.