
CBS: Omzet detailhandel groeit met 3,3 procent in tweede kwartaal
De detailhandel behaalde in het tweede kwartaal van 2025 een omzetstijging van 3,3 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het verkoopvolume groeide met 1,1 procent. Tegelijkertijd nam het aantal faillissementen onder detailhandelaren toe.
Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet van winkels in voeding en genotmiddelen met 2,8 procent. Deze groei werd veroorzaakt door prijsstijgingen. Supermarkten zagen het volume dalen met 2,1 procent, terwijl voedingsspeciaalzaken een lichte volumegroei van 0,6 procent noteerden.
Non-foodwinkels boeken groei
Binnen de non-foodsector nam de omzet toe met 3,5 procent en steeg het volume met 2,5 procent. Vooral winkels in recreatieartikelen, drogisterijen en doe-het-zelfwinkels presteerden beter. Consumentenelektronicazaken lieten daarentegen een omzetdaling van 10,6 procent zien. Ook schoenenwinkels en winkels in huishoudartikelen hadden te maken met lagere verkopen.
Online omzet stijgt met 5,6 procent
De online omzet van detailhandelaren groeide met 5,6 procent in het tweede kwartaal. Webwinkels die uitsluitend online actief zijn realiseerden een groei van 9,6 procent. Bij multichannelers, die zowel online als fysiek verkopen, bleef de omzet vrijwel gelijk.
Aantal faillissementen stijgt
In dezelfde periode gingen 89 bedrijven in de detailhandel failliet, een toename van bijna 35 procent vergeleken met een jaar eerder. In de gehele economie nam het aantal faillissementen juist met 7 procent af.
Ondernemersvertrouwen blijft negatief
Het ondernemersvertrouwen onder detailhandelaren kwam aan het begin van het derde kwartaal van 2025 uit op -4,7 procent. Ondernemers zijn vooral somber over de toekomstige economische omstandigheden. Ondanks een lichte verbetering sinds 2023, blijft het vertrouwen al ruim drie jaar negatief.
Bekijk het volledige onderzoek hier.
Credits beeld: Nikki van Toorn
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Wetenschapsjournalist bij Quest
eSports-markt groeit door naar 9 miljard dollar in 2032
[Vacatures] DPG Media zoekt een Senior Marktonderzoeker Panel Inzicht
90 procent van marketeers gebruikt GenAI voor videocampagnes
[Vacatures] Follo zoekt een Medior Programmatic Consultant
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen