CBS: Omzet detailhandel groeit met 3,3 procent in tweede kwartaal

De detailhandel behaalde in het tweede kwartaal van 2025 een omzetstijging van 3,3 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Het verkoopvolume groeide met 1,1 procent. Tegelijkertijd nam het aantal faillissementen onder detailhandelaren toe.

Volgens cijfers van het CBS steeg de omzet van winkels in voeding en genotmiddelen met 2,8 procent. Deze groei werd veroorzaakt door prijsstijgingen. Supermarkten zagen het volume dalen met 2,1 procent, terwijl voedingsspeciaalzaken een lichte volumegroei van 0,6 procent noteerden.

Non-foodwinkels boeken groei

Binnen de non-foodsector nam de omzet toe met 3,5 procent en steeg het volume met 2,5 procent. Vooral winkels in recreatieartikelen, drogisterijen en doe-het-zelfwinkels presteerden beter. Consumentenelektronicazaken lieten daarentegen een omzetdaling van 10,6 procent zien. Ook schoenenwinkels en winkels in huishoudartikelen hadden te maken met lagere verkopen.

Online omzet stijgt met 5,6 procent

De online omzet van detailhandelaren groeide met 5,6 procent in het tweede kwartaal. Webwinkels die uitsluitend online actief zijn realiseerden een groei van 9,6 procent. Bij multichannelers, die zowel online als fysiek verkopen, bleef de omzet vrijwel gelijk.

Aantal faillissementen stijgt

In dezelfde periode gingen 89 bedrijven in de detailhandel failliet, een toename van bijna 35 procent vergeleken met een jaar eerder. In de gehele economie nam het aantal faillissementen juist met 7 procent af.

Ondernemersvertrouwen blijft negatief

Het ondernemersvertrouwen onder detailhandelaren kwam aan het begin van het derde kwartaal van 2025 uit op -4,7 procent. Ondernemers zijn vooral somber over de toekomstige economische omstandigheden. Ondanks een lichte verbetering sinds 2023, blijft het vertrouwen al ruim drie jaar negatief.

Bekijk het volledige onderzoek hier.

Credits beeld: Nikki van Toorn

www.cbs.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Rapport: AI stuwt wereldwijde groei programmatic advertising

10-09-2025 | 09:48:13
De groei wordt aangejaagd door kunstmatige intelligentie en machine learning, die het inkopen en beheren van digitale advertenties ingrijpend veranderen

[Vacatures] MediaTest zoekt een Junior Research Consultant

04-09-2025 | 09:04:00
MediaTest is per direct op zoek naar Junior Research Consultant

Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

02-09-2025 | 00:00:00
We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek en de opvallendste uitkomsten

Consument wil grip op data, transparantie schiet tekort

02-09-2025 | 00:00:00
Uit onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wil weten in welk land hun data wordt opgeslagen

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Wetenschapsjournalist bij Quest

26-08-2025 | 08:33:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Wetenschapsjournalist bij Quest (36 uur)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.