We spreken Esther Goos, CEO van Scooperz. Ze richtte Scooperz veertien jaar geleden op zonder strak plan, maar met een goed gevoel voor kansen. “Ik begon zonder vast plan en had niet eens over een locatie nagedacht. Breda bleek achteraf een slimme plek: veel goede mediaopleidingen en relatief weinig concurrentie. Dat helpt ons nog steeds bij het vinden en behouden van talent.”
Vanuit Breda en Amsterdam werkt het bureau aan campagnes, influencer-samenwerkingen, social content en webcare voor een brede klantenkring. Inmiddels is Scooperz een van de grootste niche-spelers in de Benelux.
Internationale ambities
De focus ligt nu op verdere expansie in Europa en Noord-Amerika. Esther Goos: “We werkten al met internationale klanten vanuit Nederland, maar nu openen we kantoren in onder andere Parijs en Los Angeles. Die stap zetten we mede op verzoek van klanten die ons lokaal willen inzetten. Het is een logische vervolgstap voor ons.”
Zichtbaar aanwezig in Cannes
Tijdens Cannes Lions is Scooperz actief met een groot team en opvallende activaties. Zo draait het bureau voor Notino, een internationaal beautyplatform, een drukbezochte stand voor het Palais inclusief make-up touch-up station. Door de grote belangstelling zijn er zelfs extra teamleden ingevlogen.
Naast de activatie is Scooperz betrokken bij het speciale creators-programma dat Cannes sinds kort aanbiedt. Esther Goos: “Vorig jaar was er voor het eerst een klein rooftop-programma voor influencers. Dit jaar is dat flink uitgebreid en beter georganiseerd. Onze creators en collega geven er een talk over hoe influencers een duurzame carrière kunnen opbouwen, ook als algoritmes veranderen of platforms verschuiven.”
Duurzaam bouwen aan een creator-merk
Goos benadrukt dat influencers zich bewust moeten zijn van hun houdbaarheid. Esther Goos: “Net als topsporters is er een moment waarop je niet meer op hetzelfde niveau kunt doorgaan. Daarom begeleiden wij influencers om hun merk te versterken, stabiel inkomen te genereren en niet afhankelijk te zijn van losse campagnes. Met eigen producten of andere verdienmodellen bouw je aan een toekomst.”
Innovatie met AI
Technologische ontwikkelingen hebben veel impact op de sector. Scooperz anticipeert daarop met investeringen in technologie en een vernieuwd businessmodel. Esther Goos: “Het hele agency-model verandert. We willen geen eurofabriek blijven, maar waarde blijven toevoegen. AI speelt daar een grote rol in, zowel in onze manier van werken als in de content die influencers maken.”
Netwerken, leren én ontspannen
Naast talks, meetings en activaties is er ook ruimte voor ontspanning. Zo organiseert Scooperz een eigen poolparty voor het team en relaties. Esther Goos: “Alle restaurants zaten vol, dus hebben we een poolparty opgezet. Het is een leuke manier om samen te ontspannen na intensieve dagen. Uiteindelijk draait Cannes voor ons om de combinatie van leren, connecties maken en genieten.”
Beluister hier de uitzendingen: