Btw-verhoging media, sport en boeken gaat niet door

De geplande btw-verhoging voor (online) kranten, (online) tijdschriften, online media, boeken, theaters en sport van 9 procent naar 21 procent gaat per 2026 niet door. Dat blijkt uit een unaniem aangenomen motie van CDA-kamerlid Inge van Dijk die samen met D66, ChristenUnie, SGP, GroenLinks-PvdA, JA21, SP en Volt is ingediend.

De motie verzoekt de regering om voor de Voorjaarsnota 2025 in overleg met de Tweede Jamer een alternatieve invulling voor de afschaffing van verlaagde btw-tarieven te presenteren.

Toezegging

Alhoewel moties juridisch niet bindend zijn, heeft minister Eelco Heinen (VVD) gesteld dat het kabinet de motie ziet als een verplichting om in samenspraak met de politieke partijen in de Tweede Kamer te komen tot een alternatief voor de btw-verhoging op sport, cultuur en media. Ook de fracties van de VVD en NSC hebben toegezegd zich in te spannen voor een oplossing. Voor bioscopen geldt de situatie sowieso ongewijzigd dat daar het lage btw-tarief van 9 procent blijft. De btw-verhoging voor hotels gaat waarschijnlijk wel door per 2026.

De draai van de regering is er gekomen dankzij druk van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer die nodig zijn voor een meerderheid in de Eerste Kamer. Deze oppositiepartijen dreigden het hele belastingplan 2025 weg te stemmen, waardoor er een groot probleem voor de regering zou komen.

Herman Wolswinkel, directeur van NDP Nieuwsmedia: "De verhoging van de btw op onafhankelijke journalistiek was ondoordacht en zeer schadelijk voor de Nederlandse pers. Dat het kabinet onder druk van de oppositie nu ook ziet dat dit van tafel moet, juichen we zeer toe. Het is een goede zaak dat ook de coalitiepartijen zich achter dat streven scharen. De toekomst voor de journalistiek ziet er na vandaag gelukkig hoopvoller uit."

Campagne

De gezamenlijke nieuwsmedia hebben in de afgelopen maanden campagnes gevoerd tegen de btw-verhoging via de eigen uitgaven in landelijke en regionale nieuwsmedia alsmede via een radioreclamecamapgne. NDP Nieuwsmedia wees er op dat Nederland koploper zou worden in het belasten van de burger bij de toegang tot journalistiek. Daarbij stelt NDP Nieuwsmedia dat honderdduizenden lezers vanwege de prijsverhoging hun abonnementen zouden opzeggen met forse ingrepen tot gevolg die desastreus zouden uitpakken voor de Nederlandse journalistiek

Klein risico

NDP Nieuwsmedia wijst er op dat als de uitvoering van de motie spaak loopt om welke reden dan ook, de btw-verhoging toch doorgaat. Dat is het gevolg van de gekozen route: de Tweede Kamer heeft het Belastingplan voor volgend jaar aangenomen inclusief btw-verhoging per 2026, maar heeft tegelijkertijd bij motie afgedwongen dat het kabinet de btw-verhoging voor media, boeken, sport en cultuur bij de Voorjaarsnota 2025 terugdraait. Doet het kabinet de terugdraaiverplichting niet gestand, dan dreigt volgens NDP Nieuwsmedia opnieuw een conflict met de oppositie.

Het belastingplan 2025 gaat nu naar de Eerste Kamer die kritisch was op de voorgestelde btw-verhogingen en nu de Tweede Kamer-motie zal moeten meewegen.

Kritiek

De uitgave GeenStijl bekritiseerde de wijze waarop de gezamenlijke nieuwsmedia omgingen met de (journalistieke) berichtgeving over de voorgenomen btw-verhogingen. Ook de Libelle, Playboy, Voetbal International, Donald Duck, Prive en andere weinig maatschappelijk relevante uitgaven vallen onder de maatregelen. Verder werd de berichtgeving van de  NPO gehekeld waar ten onrechte gedaan werd alsof sportverenigingen btw moeten gaan betalen en mensen aldus minder zouden gaan sporten. Dit terwijl sportverenigingen sowieso op een 0 procentstarief blijven.

www.rijksoverheid.nl

www.tweedekamer.nl

www.ndpnieuwsmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Managing Editor HISTORIA bij National Geographic

18-09-2025 | 08:35:00
Hearst Netherlands is per direct op zoek naar Managing Editor HISTORIA bij National Geographic

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redactiemanager Eindredactie | Libelle

17-09-2025 | 09:08:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redactiemanager Eindredactie | Libelle - Amsterdam

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Senior Online Marketeer

10-09-2025 | 09:47:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Senior Online Marketeer - Leeuwarden, Groningen

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Eindredacteur bij Friesch Dagblad

10-09-2025 | 09:24:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Eindredacteur Friesch Dagblad - Leeuwarden
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.