Britse BARB start met rapportage YouTube in Verenigd Koninkrijk

Het Britse Joint Industry Comite BARB (Broadcasters Audience Research Board) heeft voor het eerst de kijkcijfers gerapporteerd van YouTube-channels in het Verenigd Koninkrijk. BARB noemt zich het eerste JIC ter wereld dat de kijkcijfers van YouTube-channels openbaart. BARB kondigde in februari aan dit te zullen doen. De Britse media- en telecomtoezichthouder OFCOM maakte bekend dat zij inschatten dat één op de vijf Britse kinderen op tv-toestellen direct naar YouTube gaan als ze het scherm aanzetten.

Streamingdiensten

De streamingdiensten Prime Video (Amazon Ads), Disney+ (Walt Disney Company), Paramount+ en Netflix doen in het Verenigd Koninkrijk al enige tijd mee aan het BARB-onderzoek. Daar zijn de YouTube-channels bijgekomen.

Wekelijks

De YouTube-channel cijfers zullen wekelijks worden gerapporteerd, waarbij per channel het bereik wordt gerapporteerd (alleen via het tv-scherm). Eerder werd al bereik gerapporteerd van content van de traditionele tv-bedrijven op YouTube. Uit de cijfers blijkt dat in het Verenigd Koninkrijk de channels van Peppa Pig, Universal Pictures All Access en JoBlo Animated Videos in de top 3 staan van meest bekeken YouTube-channels.

Er worden 200 YouTube channels gemeten; die zijn door SeeViews uitgezocht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in reclamecampagnes op YouTube waarbij op basis van kijkgedrag en industrie-standaarden is geselecteerd. Channels van tv-bedrijven zijn uitgesloten omdat die al apart worden gemeten.

De meting wordt uitgevoerd door Kantar Media, die ook in Nederland betrokken is bij het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Caroline Baxter, Chief Operating Officer bij BARB: "We zijn voortdurend bezig met innoveren om gelijke tred te houden met wat mensen vandaag de dag kijken, zonder ons te laten beperken door de platforms of apparaten waarop mensen kijken. We zijn verder gegaan dan lineair door kijkcijfers te rapporteren van BVOD-diensten, en we zijn verder gegaan dan omroepen door kijkcijfers te rapporteren van streamers.

Nu breken we opnieuw baanbrekend terrein met dezelfde technieken die we al jaren gebruiken om kijkcijfers te rapporteren aan programma's op lineaire kanalen en streamingdiensten. Dit nieuwe, onafhankelijke inzicht zal voor het eerst licht werpen op wat mensen op YouTube kijken en een begin maken met het beantwoorden van de vragen die worden gesteld in de reclame-, programmerings- en regelgevende delen van onze sector.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

11-09-2025 | 11:54:00
Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen. Uit de NMO Kids Monitor 2025, uitgevoerd door Ipsos I&O

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67

03-09-2025 | 23:59:00
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is

Verkoop Kantar Media aan H.I.G. Capital is een feit

19-08-2025 | 17:40:00
De overname werd in januari 2025 aangekondigd en is met non-cash componenten waaronder earn-out en investeringen gedaan.  

NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

06-08-2025 | 18:34:00
Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen
 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.