Britse BARB start met rapportage YouTube in Verenigd Koninkrijk

Het Britse Joint Industry Comite BARB (Broadcasters Audience Research Board) heeft voor het eerst de kijkcijfers gerapporteerd van YouTube-channels in het Verenigd Koninkrijk. BARB noemt zich het eerste JIC ter wereld dat de kijkcijfers van YouTube-channels openbaart. BARB kondigde in februari aan dit te zullen doen. De Britse media- en telecomtoezichthouder OFCOM maakte bekend dat zij inschatten dat één op de vijf Britse kinderen op tv-toestellen direct naar YouTube gaan als ze het scherm aanzetten.

Streamingdiensten

De streamingdiensten Prime Video (Amazon Ads), Disney+ (Walt Disney Company), Paramount+ en Netflix doen in het Verenigd Koninkrijk al enige tijd mee aan het BARB-onderzoek. Daar zijn de YouTube-channels bijgekomen.

Wekelijks

De YouTube-channel cijfers zullen wekelijks worden gerapporteerd, waarbij per channel het bereik wordt gerapporteerd (alleen via het tv-scherm). Eerder werd al bereik gerapporteerd van content van de traditionele tv-bedrijven op YouTube. Uit de cijfers blijkt dat in het Verenigd Koninkrijk de channels van Peppa Pig, Universal Pictures All Access en JoBlo Animated Videos in de top 3 staan van meest bekeken YouTube-channels.

Er worden 200 YouTube channels gemeten; die zijn door SeeViews uitgezocht. Dit bedrijf is gespecialiseerd in reclamecampagnes op YouTube waarbij op basis van kijkgedrag en industrie-standaarden is geselecteerd. Channels van tv-bedrijven zijn uitgesloten omdat die al apart worden gemeten.

De meting wordt uitgevoerd door Kantar Media, die ook in Nederland betrokken is bij het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).

Caroline Baxter, Chief Operating Officer bij BARB: "We zijn voortdurend bezig met innoveren om gelijke tred te houden met wat mensen vandaag de dag kijken, zonder ons te laten beperken door de platforms of apparaten waarop mensen kijken. We zijn verder gegaan dan lineair door kijkcijfers te rapporteren van BVOD-diensten, en we zijn verder gegaan dan omroepen door kijkcijfers te rapporteren van streamers.

Nu breken we opnieuw baanbrekend terrein met dezelfde technieken die we al jaren gebruiken om kijkcijfers te rapporteren aan programma's op lineaire kanalen en streamingdiensten. Dit nieuwe, onafhankelijke inzicht zal voor het eerst licht werpen op wat mensen op YouTube kijken en een begin maken met het beantwoorden van de vragen die worden gesteld in de reclame-, programmerings- en regelgevende delen van onze sector.”

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider

09-07-2025 | 19:50:00
Marketing Report heeft de juni 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen

Spotta en GfK presenteren folderbereik in gratis webinar

07-07-2025 | 11:48:15
Spotta organiseert op 4 september samen met GfK een webinar over het bereik van folders in Nederland.

[DutchMedia Podcast] Patricia Sonius te gast over NMO

20-06-2025 | 10:11:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

06-06-2025 | 15:31:13
Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers
 

 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.