Naarmate kunstmatige intelligentie steeds meer sectoren ontwricht en nieuwe manieren van zakendoen herdefinieert, ontstaan er zorgen over de mate waarin het invloed uitoefent op interacties, betrokkenheid en de risico's die gepaard gaan met het gebruik ervan.
In de advertentie- en marketingsector bijvoorbeeld, maakt bijna tweederde van de merkbezitters al gebruik van generatieve AI in hun marketingstrategieën. Toch heeft tachtig procent van de multinationale merkbezitters zorgen geuit over de manier waarop hun creatieve en mediabureaupartners het namens hen gebruiken, waarbij juridische, ethische en reputatierisico's worden genoemd als belangrijke obstakels voor een bredere adoptie.
Marketeers gaven ook toe dat er een gebrek aan capaciteiten op dit gebied is en dat er sprake is van een algemeen gebrek aan volwassenheid op het gebied van AI. Dit blijkt uit het laatste rapport van de World Federation of Advertisers.
Een ander onderzoek van Accenture toont aan dat slechts 2% van de bedrijven verantwoordelijk AI-gebruik volledig heeft geïntegreerd in hun organisatie. Naarmate deze zorgen zich verder ontwikkelen, zoeken bedrijven naar effectieve manieren om AI verantwoord in te zetten en vertrouwen en zekerheid te waarborgen in hun hele onderneming.
Campagnes van deze week
De campagnes die we deze week hebben gevolgd, zijn onder meer die van Palmolive, gecreëerd in samenwerking met VML. Deze campagne legt de nadruk op de natuurlijke, revitaliserende kracht van hun producten. De lancering vindt plaats in Australië en Aotearoa Nieuw-Zeeland en de campagne, genaamd “Paahhlmolive”, speelt in op het sensorische genot van de natuur en het gevoel van vernieuwing dat komt van het gebruik van Palmolive Naturals, gemaakt van 95% ingrediënten van natuurlijke oorsprong.
Eerder dit jaar lanceerde Burger King 'Foodfillment', een nieuw merkplatform dat hen positioneerde als dé plek voor ultieme voedseltevredenheid, een gevoel dat elk ander gevoel overtreft. Nu brengen ze dit platform tot leven met een nieuwe campagne, 'Bundles of Joy', waarin echte beelden worden gebruikt van moeders die net zijn bevallen.
L'Oréal Paris heeft de Bollywoodactrice Alia Bhatt aangetrokken als hun nieuwste wereldwijde merkambassadeur. Deze maand lanceren ze de nieuwste “I’m Worth It” campagne. De campagnefilm, geproduceerd door McCann India, zal wereldwijd worden uitgezonden op televisie, sociale media en digitale platforms.
Samsung heeft een nieuwe campagne gelanceerd door een nieuwe aflevering te creëren van “El Chavo del Ocho”, een van de meest iconische tv-series in Latijns-Amerika.
Creatieve inzichten
Deze week sprak Marketing Week met Ryan Liedeman, freelance creatief directeur bij Xfacta, over zijn rol binnen het bedrijf, zijn visie op de creatieve industrie en de trends die deze vormgeven.
Agentschappen en nieuwe accounts
BEAR & TREK, twee merken uit het Lotus Natural Foods-portfolio van Lotus Bakeries, hebben The Or aangesteld als hun nieuwe creatieve bureau na een competitieve pitchronde. The Or zal werken aan de ontwikkeling van twee nieuwe merkcampagnes voor zowel BEAR als TREK.
LIXIL, fabrikant van baanbrekende water- en woningproducten, heeft Hanson Dodge (HD) aangesteld als hun nieuwe geïntegreerde strategische mediabureaupartner in Amerika. Onder deze nieuwe samenwerking zal HD verantwoordelijk zijn voor de strategische integratie van alle media-activiteiten ter ondersteuning van LIXIL Americas' belangrijkste consumentenmerken: American Standard, GROHE en American Standard Home Services.
Benoemingen
Weber Shandwick heeft de promotie aangekondigd van Jean Paoli tot uitvoerend creatief directeur voor Europa, met onmiddellijke ingang. Hij heeft gewerkt aan bekroonde campagnes voor merken als Iberdrola, Dacia en Purina.
Interpublic Group heeft de benoeming van Alex Hesz aangekondigd als Chief Strategy Officer van het bedrijf. Hesz zal nauw samenwerken met het leiderschapsteam van Interpublic aan de strategische prioriteiten van het bedrijf, waaronder de marktpositionering en het geïntegreerde werk met wereldwijde klanten.
Het Omnicom-eigendom creatieve bureau 180 Global, met kantoren in Los Angeles, New York en Amsterdam, heeft aangekondigd dat Sander Volten eind 2024 zal aftreden als CEO. Na acht jaar aan het roer van het bureau, is Volten van plan om nieuwe kansen buiten de reclamewereld na te streven.
Ander nieuws
Publicis Groupe heeft de overname aangekondigd van Mars United Commerce, 's werelds grootste onafhankelijke commerce marketingbedrijf. Met meer dan 1.000 medewerkers, gevestigd in 14 hubs wereldwijd, helpt Mars marketeers om hun producten tot de eerste keuze van consumenten te maken in zowel online als offline ecosystemen.
51% van de contentmakers is al begonnen met het maken van feestelijke inhoud. Dit blijkt uit een recent rapport van URLgenius, pionier op het gebied van intelligente app-koppelingen, en impact.com, het wereldwijde samenwerkingsbeheerplatform. Hun rapport onthult belangrijke inzichten uit hun nieuwste Commerce Creator Lightning Survey.