Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

[Marketing Week] Het laatste internationale marketingnieuws

Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein. Agressief handelsbeleid, oplopende tarievenimportheffingen en geopolitieke onzekerheid verstoren rechtstreeks budgetten, consumentenvertrouwen en merkstrategieën.

Reclamebureaus voelen deze druk direct. Campagnes worden teruggeschroefd of uitgesteld, met name in sectoren die sterk afhankelijk zijn van internationale toeleveringsketens, zoals elektronica, auto’s en kleding. Zelfs digitale advertentie-uitgaven, die normaal jaarlijks groeien, stagneren of krimpen in belangrijke sectoren die geraakt worden door tarieven.

De meest vooruitstrevende bureaus en merken benutten deze uitdagingen juist om hun doelgroepbenadering te verfijnen, hun processen te stroomlijnen en diepere connecties aan te gaan met consumenten die steeds prijsgevoeliger worden.

Recent onderzoek van het wereldwijde marketing- en technologiebedrijf DEPT, onder meer dan 4000 consumenten in de VS, het VK, Duitsland, Nederland en Australië, laat zien hoe agressief handelsbeleid en toenemende onzekerheid het consumentengedrag veranderen, en wat merken moeten doen om bij te blijven.

Tegelijkertijd blijkt uit een vooruitblikrapport van de World Federation of Advertisers dat de aanhoudende geopolitieke en economische onzekerheid, veroorzaakt door recente beleidswijzigingen in de VS en nieuwe tarieven, marktvolatiliteit aanwakkert. Sommige makelaars waarschuwen nu zelfs voor een mogelijke wereldwijde recessie in 2025, wat zou kunnen leiden tot dalende mediaprijzen.

Om in te spelen op deze handelsstorm heeft Kantar, wereldwijd actief in marketingdata en analytics, de Tariff Toolkit gelanceerd, een uitgebreide dienst waarmee bedrijven de complexiteit van tarieven en hun invloed op strategische planning en toeleveringsketens beter kunnen doorgronden.

Campagnes van de week

Het Britse automerk MINI heeft Agents of Fun gelanceerd, een filmische nieuwe campagne met acteur, producent en Golden Globe-genomineerde Jack Lowden. De campagne herdefinieert de autocommercial als een spionage-geïnspireerde korte film met scherpe humor en culturele flair.

BLK, de sociale dating-app voor de Black community, heeft de lancering aangekondigd van #FreeYourCrown, een gedurfde, compromisloze campagne ter ere van National Crown Day op 3 juli 2025, die de schoonheid, trots en veelzijdigheid van natuurlijk haar viert.

Tweetalige Latino’s bewegen zich vaak moeiteloos tussen werelden, ze wisselen van taal, vieren tradities en omarmen de dagelijkse hustle zonder een stap over te slaan. Die doordachte dualiteit komt tot uiting in de nieuwste Toyota-campagne ‘We Got You’.

Bureaus en accounts

Het Britse Department for Education (DfE) heeft VCCP, het wereldwijde challengernetwerk voor challenger brands, aangesteld als strategisch en creatief leadbureau voor de werving van docenten in het vervolgonderwijs (Further Education) in Engeland.

Brave Bison heeft aangekondigd dat het is aangesteld door Guinness World Records (GWR) om leiding te geven aan een nieuwe strategische samenwerking gericht op het vergroten van het publiek en het genereren van inkomsten via YouTube, Snap en Meta.

Het Britse thee-, koffie- en chocolademerk Whittard of Chelsea heeft TSA aangesteld als hoofdpartner voor influencer- en social media-activiteiten.

Captains of Industry

Deze week sprak Marketing Report met Fabio Silveira, Managing Director van Havas Creative Middle East, over hoe het bureau creativiteit herdefinieert met diensten die zowel regionaal als wereldwijd resoneren, en over de trends die creativiteit in het Midden-Oosten vormgeven.

Partnerschappen en overnames

Esquire UK en Harper’s Bazaar UK hebben samengewerkt met Range Rover, officieel partner van Wimbledon, The Championships, aan een multiplatformcampagne met twee exclusieve events, georganiseerd door elk merk tijdens dit iconische Britse sportevenement.

Integral Ad Science (IAS), wereldwijd platform voor mediabemeting en optimalisatie, heeft een primeur aangekondigd: een strategisch partnerschap met Snap Inc. en Lumen Research om aangepaste aandachtmetingen te introduceren op Snapchat.

Paramount Global en Mediacom hebben de verlenging aangekondigd van hun uitgebreide distributieovereenkomsten om het portfolio van zenders, entertainment, nieuws en sportmerken van Paramount te blijven leveren in Mediacom-markten.

Benoemingen

Talon, het onafhankelijke wereldwijde Out of Home (OOH) bureau, heeft de benoeming aangekondigd van Jérémie Golfidis als Client Service Director (CSD) voor België en Luxemburg, waarmee het bureau zijn positie in de Belgische markt versterkt.

Manuela Rinzler sluit zich aan bij het leidingsteam van AKQA São Paulo, naast Renato Zandoná, die onlangs werd benoemd tot Chief Creative Officer voor AKQA Latijns-Amerika.

Overig belangrijk nieuws van de week

De World Out of Home Organization richt een netwerk voor vrouwen op binnen WOO, met als doel verbinding te stimuleren, best practices te delen, ondersteuning te bieden en vrouwen in de OOH-sector te inspireren.

De Interactive Advertising Bureau (IAB), brancheorganisatie voor de digitale reclame-industrie, heeft de lancering aangekondigd van het Gaming Measurement Framework, een branchetool die duidelijkheid, consistentie en vertrouwen wil brengen in mediacampagnes binnen gamingomgevingen.

Bob Koigi is hoofdredacteur van Marketing Report.One

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List


Lees ook:

Bob Koigi: Grote merken versnellen hun AI-strategie

02-07-2025 | 09:19:31
Kunstmatige intelligentie (AI) blijft een revolutie teweegbrengen in de manier waarop wereldwijde bedrijven opereren

Bob Koigi: Dit deed ertoe in Cannes

23-06-2025 | 10:27:00
Cannes was dit jaar meer dan een viering, het was een statement.

Bob Koigi: Cannes International Festival of Creativity

13-06-2025 | 11:47:00
Nu het grootste evenement binnen de creatieve marketingwereld, het Cannes Lions Festival eraan komt zetten bureaus en merken hun beste beentje voor

Bob Koigi: OOH-markt groeit, maar kent flinke uitdagingen

06-06-2025 | 13:46:00
De Out-of-Home (OOH) advertentiemarkt, ooit synoniem met statische billboards en straatmeubilair, ondergaat momenteel een ingrijpende transformatie.

Bob Koigi: WPP sluit zich aan bij AI-gedreven transformatie

02-06-2025 | 12:03:00
Over de hele industrie laten bureaus en marketingreuzen traditionele modellen achter zich, gebouwd op personeelsaantallen

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.