[Audify] NMO Luisteronderzoek oktober 2024: DPG Media profiteert

Audify heeft de september-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars 131,6 minuten per dag is en daarmee meer dan 2,5 minuten per dag is gestegen vergeleken met september 2024. 

Qmusic en NPO Radio 2

Qmusic blijft marktleider in de doelgroepen 20-49-jarigen (19,4 procent, was 19,3 procent) en 25-67-jarigen (15,6 procent, was 15,3 procent). In de doelgroep 13+ behoudt NPO Radio 2 zijn marktleiderschap met 12,9 procent (was 12,3 procent). Qmusic (11,3 procent, was 11,4 procent) blijft daarmee goed voor een tweede plek.

NPO Radio 2 lijkt daarmee te stabiliseren, dan wel te herstellen. In de doelgroep 20-49 houdt de radiozender stand op de derde plek met 11,9 procent in oktober. Daarmee wint de zender weer luisteraars gezien het lagere percentage van september (10,3 procent). De verwachting is dat NPO Radio 2 begin 2025 een gewijzigde programmering zal presenteren. In de doelgroep 25-67 jarigen behaalt NPO Radio 2 weer de eerste plek met 15,6 procent marktaandeel (was 12,8 procent).

Radio 538 en Radio 10

Radio 538 (van Talpa Network) verliest in de doelgroep 13+ licht marktaandeel, maar houdt stand op de derde plek met 9,6 procent (was 9,8 procent). In de belangrijke commerciële doelgroep 20-49-jarigen houdt de radiozender stand met 16,5 procent, al moet het wel 0,2 procent inleveren, 538 behoudt wel de tweede plek. In de doelgroep 25-67-jarigen blijft Radio 538 stabiel met 11,6 proceent (was 11,5 procent). 

Voor Radio 10 (ook van Talpa Network) is na een stabilisatiemaand (september) de daling doorgezet: de radiozender haalt 6,2 procent marktaandeel (was 6,9 procent in september) bij de doelgroep 13+. In de doelgroep 20-49 daalde de radiozender door naar 7,3 procent (was 7,9 procent) maar blijft goed voor een vierde plek. De doelgroep 25-67 noteerde 5,8 procent marktaandeel (was 6,5 procent). 

JOE en Radio Veronica

Na een dip in september, herstelt radiozender JOE (DPG Media). Het 13+-marktaandeel stijgt naar 5,9 procent (was 5,2 procent). In de doelgroep 20-49 stijgt het percentage door naar 7,1 procent (was 6,1 procent) en in de doelgroep 25-67 herstelt het marktaandeel zich op 6,8 procent (was 5,9 procent).

Radio Veronica stabiliseerde met een marktaandeel van 3,7 procent het 13+-marktaandeel (was 3,8 procent). Bij de doelgroep 20-49 steeg het marktaandeel naar 3,5 procent (was 3,1 procent). De doelgroep 25-67 daalde licht naar 4,2 procent marktaandeel (was 4,4 procent marktaandeel). 

Nu een volle maand gemeten is met de uitzendingen van Rob van Someren (per 14 september gestart) bij 100% NL blijkt dit in de commerciele doelgroep wel een licht zendereffect te hebben gehad. De radiozender daalde op 13+ naar met 3,9 procent, maar steeg bij de doelgroep 20-49 naar 3,9 procent (was 3,2 procent) en daalde naar 3,7 procent bij de 25-67-jarigen (was 4,0 procent).

Het lijkt erop dat DPG Media met Qmusic en Joe het meest heeft geprofiteerd van de wisseling van presentatoren. Mediahuis Radio weet niet te winnen, terwijl Talpa Network stabiliseert, cq dalingen ziet bij Radio 10 en NPO Radio 2 lagere scores moet noteren.

FM opnieuw meest gebruikte medium

FM blijft het best beluisterde medium en daalt naar 31,7 procent ((0,5 procent minder). Online beluistering steeg naar 30,2 procent (+ 0,7 procent). Kabel/iptv en dergelijke is gestegen naar 14,7 procent (was 13,7 procent) en DAB+-beluistering daalde naar 16,5 procent (1,5 procent minder) . Overige beluistering waaronder visual radio is stabiel  met 6,9 pocent (was 7,0 procent).in

Het volledige Audify maandrapport oktober 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.