[Audify] NMO Luisteronderzoek oktober 2024: DPG Media profiteert

Audify heeft de september-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars 131,6 minuten per dag is en daarmee meer dan 2,5 minuten per dag is gestegen vergeleken met september 2024. 

Qmusic en NPO Radio 2

Qmusic blijft marktleider in de doelgroepen 20-49-jarigen (19,4 procent, was 19,3 procent) en 25-67-jarigen (15,6 procent, was 15,3 procent). In de doelgroep 13+ behoudt NPO Radio 2 zijn marktleiderschap met 12,9 procent (was 12,3 procent). Qmusic (11,3 procent, was 11,4 procent) blijft daarmee goed voor een tweede plek.

NPO Radio 2 lijkt daarmee te stabiliseren, dan wel te herstellen. In de doelgroep 20-49 houdt de radiozender stand op de derde plek met 11,9 procent in oktober. Daarmee wint de zender weer luisteraars gezien het lagere percentage van september (10,3 procent). De verwachting is dat NPO Radio 2 begin 2025 een gewijzigde programmering zal presenteren. In de doelgroep 25-67 jarigen behaalt NPO Radio 2 weer de eerste plek met 15,6 procent marktaandeel (was 12,8 procent).

Radio 538 en Radio 10

Radio 538 (van Talpa Network) verliest in de doelgroep 13+ licht marktaandeel, maar houdt stand op de derde plek met 9,6 procent (was 9,8 procent). In de belangrijke commerciële doelgroep 20-49-jarigen houdt de radiozender stand met 16,5 procent, al moet het wel 0,2 procent inleveren, 538 behoudt wel de tweede plek. In de doelgroep 25-67-jarigen blijft Radio 538 stabiel met 11,6 proceent (was 11,5 procent). 

Voor Radio 10 (ook van Talpa Network) is na een stabilisatiemaand (september) de daling doorgezet: de radiozender haalt 6,2 procent marktaandeel (was 6,9 procent in september) bij de doelgroep 13+. In de doelgroep 20-49 daalde de radiozender door naar 7,3 procent (was 7,9 procent) maar blijft goed voor een vierde plek. De doelgroep 25-67 noteerde 5,8 procent marktaandeel (was 6,5 procent). 

JOE en Radio Veronica

Na een dip in september, herstelt radiozender JOE (DPG Media). Het 13+-marktaandeel stijgt naar 5,9 procent (was 5,2 procent). In de doelgroep 20-49 stijgt het percentage door naar 7,1 procent (was 6,1 procent) en in de doelgroep 25-67 herstelt het marktaandeel zich op 6,8 procent (was 5,9 procent).

Radio Veronica stabiliseerde met een marktaandeel van 3,7 procent het 13+-marktaandeel (was 3,8 procent). Bij de doelgroep 20-49 steeg het marktaandeel naar 3,5 procent (was 3,1 procent). De doelgroep 25-67 daalde licht naar 4,2 procent marktaandeel (was 4,4 procent marktaandeel). 

Nu een volle maand gemeten is met de uitzendingen van Rob van Someren (per 14 september gestart) bij 100% NL blijkt dit in de commerciele doelgroep wel een licht zendereffect te hebben gehad. De radiozender daalde op 13+ naar met 3,9 procent, maar steeg bij de doelgroep 20-49 naar 3,9 procent (was 3,2 procent) en daalde naar 3,7 procent bij de 25-67-jarigen (was 4,0 procent).

Het lijkt erop dat DPG Media met Qmusic en Joe het meest heeft geprofiteerd van de wisseling van presentatoren. Mediahuis Radio weet niet te winnen, terwijl Talpa Network stabiliseert, cq dalingen ziet bij Radio 10 en NPO Radio 2 lagere scores moet noteren.

FM opnieuw meest gebruikte medium

FM blijft het best beluisterde medium en daalt naar 31,7 procent ((0,5 procent minder). Online beluistering steeg naar 30,2 procent (+ 0,7 procent). Kabel/iptv en dergelijke is gestegen naar 14,7 procent (was 13,7 procent) en DAB+-beluistering daalde naar 16,5 procent (1,5 procent minder) . Overige beluistering waaronder visual radio is stabiel  met 6,9 pocent (was 7,0 procent).in

Het volledige Audify maandrapport oktober 2024 is hier te vinden.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers november 2025: Qmusic marktleider in alle doelgroepen

04-12-2025 | 19:16:00
Marketing Report heeft de november 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic bij alle doelgroepen de best beluisterde radiozender is

Audioreclame groeit met 8,7 procent in derde kwartaal 2025

11-11-2025 | 11:16:00
In het derde kwartaal van 2025 investeerden merken samen 55,3 miljoen euro in audioreclame, een groei van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

NMO Luistercijfers oktober: Edwin Evers scoort, Gordon Heuckeroth niet en NPO Radio 2 marktleider

05-11-2025 | 20:15:00
Marketing Report heeft de oktober 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Liedewij Hentenaar: Hoe klinkt jouw merk?

29-10-2025 | 13:04:00
Peter Wybenga ging in gesprek met Liedewij Hentenaar. Ze vertelt over het meten van audiobereik, de groeiende inzet van merkgeluid en de kracht van creatie

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Persuade en Hoogvliet lanceren vriendelijk merkconcept

04-12-2025 | 16:19:05
Met een vernieuwde merkstrategie en campagne laat de keten zien dat lage prijzen en een prettige winkelervaring goed samengaan.

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.

RA*W opent inschrijving Cannes Summer Course 2026

04-12-2025 | 13:00:00
De organisatie wil jonge creatieven meer tijd geven om met hun bureau het gesprek aan te gaan over deelname en de benodigde investering.

Cheil Benelux ontwikkelt campagne voor de Pijp

04-12-2025 | 09:54:06
De BIZ’en van het gebied wilden die diversiteit zichtbaar maken in een outdoor campagne die de veelzijdigheid van de wijk benadrukt.

Giesbers ontwikkelt kerstservice BoodschAPPEN

04-12-2025 | 08:47:57
Boodschappen.nl introduceert tijdens de kerstdagen een WhatsApp-service waarmee consumenten direct hulp krijgen bij kookproblemen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.