Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

[Interview] Snakeware deelt inzichten uit onderzoek naar consumentenzorgen over datalocatie en AVG

Digital agency Snakeware publiceerde een alarmerend onderzoek waaruit blijkt dat Nederlandse consumenten steeds minder vertrouwen hebben in de manier waarop bedrijven omgaan met hun persoonsgegevens. Transparantie over datalocatie en beveiliging blijkt cruciaal: maar liefst 76% van de Nederlanders wil weten waar hun data wordt opgeslagen, terwijl slechts 37% erop vertrouwt dat de AVG voldoende bescherming biedt. We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek, de meest opvallende uitkomsten én waarom transparantie volgens hem niet langer een keuze is, maar een noodzaak.

Wat was voor jullie bij Snakeware de belangrijkste aanleiding om dit onderzoek te laten uitvoeren?

Bij Snakeware zien we al jaren dat data en transparantie cruciaal zijn voor het opbouwen van vertrouwen tussen bedrijven en consumenten. Toch merkten we dat veel organisaties nog worstelen met hoe zij dit concreet moeten invullen en zien we helaas nog maar al te vaak dat het toch mis blijft gaan. Met het recente trieste voorbeeld van data die op straat kwamen te liggen rond grootschalig gezondheidsonderzoek nog vers in het geheugen. Wij wilden daarom de vinger aan de pols leggen bij de Nederlandse consument: hoe kijken zij zelf naar datalocatie, transparantie en bescherming? Dit onderzoek geeft harde cijfers die organisaties niet meer kunnen negeren en onderstreept dat transparantie geen optie meer is, maar een noodzaak. En dat van consument tot aanbieder of dit nu organisaties, bedrijven of merken zijn de dataveiligheid en alles wat hierop gebouwd en gebaseerd wordt geborgd dient te zijn voor nu en in de toekomst.

Hoe hebben jullie het onderzoek precies aangepakt en met welke partijen hebben jullie samengewerkt?

Het onderzoek is in opdracht van Snakeware uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau. In totaal hebben 508 Nederlandse consumenten deelgenomen, representatief verdeeld naar leeftijd, geslacht, opleidings- en inkomensniveau. De data zijn verzameld in juli en augustus 2025 via een online vragenlijst. Zo weten we dat de uitkomsten een goed beeld geven van wat er écht leeft bij consumenten in Nederland.

Welke uitkomst van het onderzoek heeft jou persoonlijk het meest verrast?

Wat mij persoonlijk het meest verraste, is dat slechts 37 procent van de Nederlanders erop vertrouwt dat de AVG hen voldoende beschermt. Dat laat zien dat er een enorme kloof is tussen wetgeving en consumentenvertrouwen. Ook het feit dat ruim de helft (55 procent) expliciet wil dat data in Europa worden opgeslagen, geeft aan dat men niet zomaar genoegen neemt met gemak of lage kosten. Vertrouwen staat voorop. Echter zegt men dit allemaal wel, maar weten we ook hoe moeilijk dit in de praktijk is en hoe we bijna allemaal zonder al te veel slag of stoot aan het grote infuus zitten van de gemaksoplossingen die Amerika en China ons bieden.

Het onderzoek laat zien dat consumenten transparantie eisen over datalocatie. Hoe kunnen bedrijven dit volgens jou het beste aanpakken?

Heel concreet: wees radicaal transparant. Vertel niet alleen dát je data veilig opslaat, maar ook waar, hoe en onder welke voorwaarden. Consumenten willen weten in welk land hun gegevens staan en wie er toegang toe heeft. Bedrijven die dit actief communiceren in plaats van het te verstoppen in kleine lettertjes, winnen vertrouwen en onderscheiden zich positief. Ik denk dat het tijd is dat er door bijvoorbeeld Thuiswinkel.org of op nog grotere schaal een label komt dat op sites en en apps komt te staan, waarbij iets staat als Authentic Dutch Data, maar dat laat ik over aan de vele merkstrategen onder ons.

Jij stelt dat transparantie een kans biedt voor bedrijven om vertrouwen te winnen. Hoe zie je dat terug in de praktijk bij jullie klanten?

Wij merken dat klanten die transparant zijn over hun datacenters en beveiligingsmaatregelen een veel hogere loyaliteit en tevredenheid onder hun eindgebruikers zien. Transparantie neemt onzekerheid weg en geeft consumenten de zekerheid dat een bedrijf of organisatie hun belangen serieus neemt. Het is een kans om niet alleen te voldoen aan wetgeving, maar juist om de relatie met je klant te verdiepen.

Welke rol speelt Snakeware zelf in het begeleiden van klanten bij datavraagstukken en transparantie richting hun eindgebruikers?

Wij begeleiden klanten van strategie tot uitvoering. Dat betekent dat we helpen bij het kiezen van veilige en toekomstbestendige datacenters, het inrichten van processen en het ontwikkelen van digitale oplossingen die transparant communiceren naar eindgebruikers. We zorgen ervoor dat technologie niet alleen functioneel en gebruiksvriendelijk is, maar ook voldoet aan de hoogste standaarden van veiligheid en vertrouwen. We laten hier regelmatig externe audits op doen en doen elke dag ons uiterste best om de producten die wij voor onze opdrachtgevers maken niet alleen bij de tijd te houden maar ook zo veilig mogelijk.

Verwacht jij dat de vraag naar Europese datacenters de komende jaren sterk zal toenemen?

Absoluut. De cijfers laten zien dat de consument die vraag al stelt, en wet- en regelgeving in Europa maakt die ontwikkeling alleen maar urgenter. Bedrijven die nu al inzetten op Europese datacenters, lopen straks voorop en plukken daar de vruchten van in vertrouwen, loyaliteit en compliance.

Tot slot: wat is jullie eigen visie bij Snakeware op de balans tussen veiligheid, gemak en kosten als het gaat om data-opslag?

Voor ons staat veiligheid altijd op nummer één. Maar veiligheid hoeft niet ten koste te gaan van gemak. Integendeel, de beste oplossingen combineren juist veiligheid, gebruiksvriendelijkheid en efficiëntie. Kosten spelen uiteraard een rol, maar zijn in onze visie altijd ondergeschikt aan vertrouwen en continuïteit. Want als data van jou of je klanten op straat liggen, ben je als organisatie eigenlijk al te laat. Daarom pleiten wij voor “security by design and by default”: vanaf het begin veiligheid inbouwen en structureel borgen. Investeren in veilige en transparante oplossingen betaalt zich uiteindelijk altijd terug in klantvertrouwen én duurzaam succes.

www.snakeware.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Consument wil grip op data, transparantie schiet tekort

02-09-2025 | 00:00:00
Uit onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wil weten in welk land hun data wordt opgeslagen

Ate van der Meer: 80% van je verkeer is géén mens

13-08-2025 | 11:16:00
Waar zoekmachines ooit verkeer en klanten opleverden, zien we nu dat AI-bots nauwelijks waarde teruggeven.

Bereid je met SPARC voor op AI en digitale groei

28-05-2025 | 10:51:35
Veel recreatiebedrijven proberen zich te onderscheiden met acties of lage prijzen, maar échte impact maak je met een sterke merkidentiteit en beleving.

St Jansdal en Snakeware ontwikkelen toegankelijke website

20-05-2025 | 10:19:00
De website richt zich op digitale toegankelijkheid, gebruiksvriendelijkheid en heldere informatie.

Snakeware introduceert GEO voor digitale toegankelijkheid

09-04-2025 | 08:36:00
Veel Nederlandse websites zijn technisch nog onvoldoende ingericht op AI-systemen. Dat blijkt uit een benchmarkonderzoek van creative agency Snakeware.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.