Ate van der Meer: 80% van je verkeer is géén mens

[Column] Oprichter van Snakeware over de gratis supermarkt voor AI-modellen

We meten, rapporteren en vieren bezoekersaantallen. Maar wat als ik je vertel dat 8 van de 10 bezoekers van je site geen mensen zijn, maar AI-bots die jouw content gebruiken om hun eigen business te versterken terwijl jij wel met de rekening zit?

AI-agents en robots trekken in hoog tempo complete databases leeg. Waar zoekmachines ooit verkeer en klanten opleverden, zien we nu dat AI-bots nauwelijks waarde teruggeven. Hosting- en cloudkosten stijgen, statistieken raken vervuild, en menselijke bezoekers verdwijnen naar AI-samenvattingen en de hongerige fuiken van de grote AI spelers.

Feiten:

  • 80 procent van al het webverkeer is botverkeer – goed voor een wereldwijde kostenpost van 239 miljard dollar.
  • Wikimedia meldt dat 35 procent van hun pageviews bots zijn, verantwoordelijk voor 65 procent van de duurste aanvragen.
  • Voorbeelden uit de praktijk laten zien dat botverkeer duizenden euro’s per maand kan kosten.

De vragen stapelen zich op:

  • Is een robot een bezoeker of alleen een kostenpost?
  • Moet je AI-agents gratis toegang geven tot jouw data?
  • Hoe vind je de balans tussen openheid en bescherming?

Oplossingen zijn er: technische blokkades, slimme firewalls, decoy-pagina’s, micropayments en licenties. Maar wat ontbreekt, is een nieuwe digitale deal en/of ethiek tussen contentmakers en AI-bedrijven.

Zonder afspraken verandert het internet in een gratis supermarkt voor AI-modellen, die alles crawlen, scrapen en, zij het gemixt, herpubliceren terwijl de rekening bij de makers ligt.

Wat vind jij? Moeten we AI-bots omarmen, beperken, of laten betalen voor toegang tot jou IP?

Ate van der Meer is oprichter en CCO van Snakeware

www.snakeware.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Snakeware: AI-chantage

07-10-2025 | 13:38:24
Een poging tot chantage met AI-gegenereerde beelden vormde voor digital agency Snakeware de aanleiding om direct in actie te komen

Snakeware: Digitale kansen bij stijgende btw

19-09-2025 | 11:14:00
In een tijd van laag consumentenvertrouwen is simpelweg prijzen verhogen geen houdbare optie.

Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

02-09-2025 | 00:00:00
We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek en de opvallendste uitkomsten

Consument wil grip op data, transparantie schiet tekort

02-09-2025 | 00:00:00
Uit onderzoek in opdracht van digital agency Snakeware blijkt dat 76 procent van de Nederlanders wil weten in welk land hun data wordt opgeslagen

Bereid je met SPARC voor op AI en digitale groei

28-05-2025 | 10:51:35
Veel recreatiebedrijven proberen zich te onderscheiden met acties of lage prijzen, maar échte impact maak je met een sterke merkidentiteit en beleving.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bol bereikt festivalpubliek via eerste BeReal-campagne

24-11-2025 | 15:13:04
Deze activatie was onderdeel van de crossmediale campagne, bestaande uit digitale en OOH-zichtbaarheid in zowel Nederland als België.

Frank Goren: The Invaders helpt merken in gamingcultuur

24-11-2025 | 14:00:26
In Marketing Report TV gaat Frank Goren, Strategy Officer bij The Invaders, in gesprek met Bas Vlugt over de ontwikkeling van gaming als marketingdomein.

Unlike ontwikkelt Sinterklaascampagne voor RAAK

24-11-2025 | 09:58:46
Met Reine Clause zet RAAK een personage in dat op een luchtige manier aandacht vraagt voor online gedrag.

Happiness Amsterdam en Fitzroy winnen bij ADCE

24-11-2025 | 09:58:00
Tijdens de 34e editie van de ADCE Awards in Barcelona zijn twee Nederlandse bureaus in de prijzen gevallen.

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een Hubspot Specialist

24-11-2025 | 08:11:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar Hubspot Specialist - Hybride, Zwolle
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.