Apple moet in China noodgedwongen samenwerken met Alibaba

[AI & Marketing door Patrick Petersen]

Apple moet in China noodgedwongen gaan samenwerken met e-commerce gigant Alibaba, ‘s werelds grootste online B2B-handelsplatform. Dit meldt website The Information, die de informatie direct van de betrokkenen zou hebben. De samenwerking komt voort uit maanden van onzekerheid over Apple's AI-strategie in China en kan een cruciale stap zijn om het marktaandeel terug te winnen, dat Apple de afgelopen jaren verloor aan binnenlandse concurrenten zoals Huawei.

Strategische keuze na teleurstelling over Baidu

In 2024 koos Apple aanvankelijk Baidu als belangrijkste AI-partner in China. Volgens het rapport voldeed de vooruitgang van Baidu’s AI-modellen echter niet aan de hoge standaarden van Apple. Daarom evalueerde Apple andere Chinese bedrijven, waaronder Tencent, ByteDance en Deepseek, voordat het uiteindelijk Alibaba selecteerde. Reuters citeert een bron die stelt: "Apple ultimately chose Alibaba because of its vast consumer data and its ability to deliver AI-powered personalized experiences." Dit wijst erop dat Alibaba’s uitgebreide gegevens over koop- en betaalgedrag een doorslaggevende factor waren bij de beslissing.

Huawei’s AI-voorsprong en Apple's Verlies in China

Apple heeft de afgelopen tijd terrein verloren in China, mede door de sterke opmars van Huawei. Sinds 2024 bevatten Huawei-smartphones al geavanceerde AI-tools, waarmee het bedrijf zich onderscheidt in de competitieve Chinese markt. AI-expert en digital retailwatcher Patrick Petersen: “Huawei heeft het zwaar in het Westen sinds het spyware-schandaal en focust vooral op de eigen Chinese markt. Daarbij worden er in China geavanceerde mobiele AI-toepassingen verwacht.”
De daling van iPhone-verkopen in het feestdagenseizoen van 2024 – normaal gesproken een cruciale periode voor Apple – werd deels toegeschreven aan het gebrek aan AI-functionaliteiten. Een bron bevestigde tegenover Reuters: 
The lack of AI features hurt iPhone sales during the holiday season in China.

AI-Commerce: herkennen en direct bestellen

De samenwerking tussen Apple en Alibaba zou zich niet alleen richten op AI-integratie in iPhones, maar ook op AI-commerce. De bedrijven werken mogelijk aan een functie waarmee gebruikers producten kunnen scannen met hun telefoon en deze direct bij Alibaba kunnen bestellen:
Vermoedelijk werken de twee giganten aan AI-commerce oplossingen om bijvoorbeeld met de telefoon producten te kunnen laten herkennen om deze vervolgens meteen te kunnen bestellen bij Alibaba met een persoonlijk koopaanbod.

Dit past bij de bredere trend van gepersonaliseerde AI-oplossingen in China, waar bedrijven als Alibaba toonaangevend zijn in AI-aangedreven aanbevelingen en e-commerce optimalisatie. Reuters citeert een expert die aangeeft: "Alibaba's AI capabilities in commerce make it a natural partner for Apple in China."

Goedkeuring door Chinese toezichthouders

Apple en Alibaba hebben de samenwerking inmiddels voorgelegd aan de Chinese cyberspace toezichthouder ter goedkeuring. Dit is een belangrijke stap, aangezien China strikte regelgeving heeft met betrekking tot data en AI-toepassingen. Volgens Reuters kan goedkeuring van de Chinese overheid een cruciale factor zijn voor het succes van de samenwerking: Regulatory approval will be key for Apple's AI expansion in China.

Als de deal doorgaat, zou dit Apple’s positie in China aanzienlijk kunnen versterken en mogelijk leiden tot een herstel van de iPhone-verkopen in de komende kwartalen.

Patrick Petersen RDM MA MSc is ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.
www.atmost.nl

Patrick Petersen RDM MA MSc is ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig prijswinnende boeken over AI, marketing, online tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker.

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Patrick Petersen: De GenAI-gelofte

21-10-2025 | 11:09:47
We leven in het tijdperk van de GenAI-gelofte: alles sneller, slimmer, creatiever. Ik mocht er recentelijk een boek over schrijven voor professionals.

Patrick Petersen: Na de AI-bubble schijnt de zon

15-10-2025 | 08:30:00
Claims richting Midjourney en OpenAI, recente grote copyrightclaims richting Apple, maar toch vooral de groeiende angst in Silicon Valley dat de AI-bubble barst.

Patrick Petersen: ChatGPT is slecht voor je brein

06-10-2025 | 16:26:17
Steeds meer – vooral jonge gebruikers - zetten ChatGPT in als een soort mentale coach met blind vertrouwen

Patrick Petersen: Domme taalmodellen zoeken data

23-09-2025 | 10:47:15
De digitale alwetenden die zogenaamd slimmer zijn dan jij en ik, blijken in werkelijkheid verslaafde datavreters

Patrick Petersen: Vieze data zijn vieze AI

16-09-2025 | 11:09:41
Klimaatverandering? Even een promptje intypen en klaar: schone lucht en ijskappen die zichzelf weer lijmen. Ziekten? Vergeet decennia onderzoek
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.