
ABN AMRO lanceert bank voor tieners en ouders: BUUT
"BUUT is misschien wel relevanter dan ooit. Nieuwe generaties groeien op in een digitale tijd waarin geld overal voorbij komt"
Vanaf vandaag is BUUT beschikbaar in de appstores. De bank van de makers van Tikkie richt zich volledig op tieners én hun ouders. Met betaal- en spaarpotjes wil BUUT jongeren grip geven op hun geld en ouders ondersteunen bij de financiële opvoeding.
Sanne van Kuijk, Head of Growth bij BUUT: "BUUT is misschien wel relevanter dan ooit. Nieuwe generaties groeien op in een digitale tijd waarin geld overal voorbij komt: in online games, via finfluencers, cryptohypes, webshops op social media en de belofte van snel rijk worden. Verleiding en verwarring liggen steeds op de loer. BUUT helpt jongeren grip te krijgen op hun geld én de wereld eromheen. En we geven ouders houvast in een financiële werkelijkheid die heel anders is dan die waarin zij zelf zijn grootgebracht."
Grip op geld met potjes
Jongeren kunnen in de app hun geld verdelen over potjes. Er zijn betaalpotjes om direct uit te geven, bijvoorbeeld voor snacks of kleedgeld. Daarnaast zijn er spaarpotjes voor grotere doelen zoals een telefoon of game. Is een potje leeg, dan kan er niet meer uit worden betaald. Zo wordt budgetteren concreet en tastbaar.
Sparen tot vijftienhonderd euro levert tot 31 december 2025 drie procent rente op, bedragen daarboven anderhalf procent (tot 31 december 2025, rentepercentage op jaarbasis). Ook Tikkies versturen en ontvangen kan rechtstreeks vanuit een potje. Om te beginnen krijgt iedere gebruiker een starttegoed van vijfentwintig euro. Dit bedrag wordt uitgekeerd zodra er een zakgeldafspraak met ouders is gemaakt en het eerste bedrag in een potje staat
Bank met zekerheid van ABN AMRO
BUUT is onderdeel van ABN AMRO en valt onder de Nederlandse Depositogarantie. De app biedt een eigen IBAN, een betaalpas en is gebouwd op het bankingplatform van ABN AMRO, gecombineerd met de herkenbare look en feel van Tikkie.
Annerie Vreugdenhil, Chief Commercial Officer Personal & Business Banking bij ABN AMRO: "Contant geld heeft voor jongere generaties weinig betekenis. Met neobank BUUT sluiten we aan bij de digitale belevingsleefwereld van de nieuwe generatie en als bank binnen ABN AMRO voldoen we aan de wet- en regelgeving op het gebied van privacy en veiligheid. De kloof tussen traditioneel bankieren en de verwachtingen van jongeren is groot, maar niet onoverbrugbaar. BUUT geeft kinderen en ouders de tools om te leren over geld in een look en feel die vertrouwd voelt en doet denken aan social media. Zo spelen we in op de veranderende leefwereld van jongeren en leren we ze tegelijkertijd de waarde van geld."
Maak er een potje van
De lancering van BUUT gaat gepaard met de campagne Maak er een potje van. Deze slogan verwijst enerzijds naar de functie van betaal- en spaarpotjes, anderzijds naar de fouten die jongeren maken en waarvan ze juist leren.
Sanne van Kuijk: "Als tiener gaat er weleens iets mis en dat is helemaal prima. Zo ontdek je vanzelf wat wel en niet werkt. BUUT maakt dat concreet en overzichtelijk: dankzij de potjes zie je direct wat je nog hebt en leer je dat op ook echt op is. Dat is een waardevolle les voor jongeren én een geruststelling voor ouders."
BUUT is te downloaden via de appstores.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
UNISCO is mediabureau voor challenger brands
Basic-Fit introduceert digitale Fitbuddies in app
JOE lanceert themakanaal JOE non-stop op DAB+
ESN lanceert sportvoedingslijn bij Albert Heijn
Xebia brengt direct inzetbare AI-oplossingen naar de markt
Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt