
[Altijd Goede Mensen]: Hoe Bas van de Haterd pioniert in recruitment marketing
Hoe blijf je voorop in een constant veranderende wereld van employer marketing? In deze editie van Altijd Goede Mensen spraken we met Bas van de Haterd, recruitment expert en auteur van meerdere boeken over employer branding en recruitment.
Als een van de eersten die marketingconcepten vertaalde naar recruitment, is Bas van de Haterd een bekend gezicht in de inmiddels vlot volwassen wordende employer marketing discipline. In een ver verleden in loondienst, maar inmiddels een van de prominentste zelfstandigen in zijn specialisme.
We spraken Bas over werkgeversmarketing, talenten werven en de volgende stappen in recruitment. "Niks is moeilijker vol te houden dan een leugen. Dat geldt ook voor employer branding."
Hoe zet je als bedrijf een sterk werkgeversmerk neer?
De kracht van een sterk employer brand zit in consistentie en authenticiteit. Bedrijven die duidelijke keuzes maken en daar ook naar handelen, bouwen een sterker imago op bij zowel medewerkers als potentiële kandidaten. Maak dus hele scherpe keuzes. Ik zie bijvoorbeeld te veel bedrijven die zich halfslachtig profileren als een familiebedrijf, zonder daar volledig naar te handelen. Als je zegt dat je een familiebedrijf bent, moeten de families van je medewerkers ook mee op het personeelsuitje. Anders ben je geen echt familiebedrijf. (...) Als je jezelf als innovatief positioneert en je wervingssite heeft een ATS uit het jaar 0 en verder geen enkele innovatie zoals whatsapp solliciteren of een goede chatbot kom je ook niet heel geloofwaardig over.
Wat maakt of kraakt een wervingscampagne?
Het zit niet alleen in de eerste stappen. Het zit vooral in de opvolging. Veel bedrijven falen in het onderhouden van contact met sollicitanten nadat ze zich hebben aangemeld, wat resulteert in verlies van toptalent. Er zijn bedrijven die een fantastische wervingscampagne opzetten, maar zodra iemand solliciteert, stuiten ze op de grootste obstakels. Het proces moet van begin tot eind vlekkeloos verlopen om succesvol talent aan te trekken en te behouden.
“Als je niet denkt dat je tot de besten in je vak behoort, wordt het heel lastig om te overleven.”
Welke invloed gaat AI hebben op recruitment marketing?
Ik ben een groot voorstander van het experimenteren met AI in de recruitment wereld. AI is al zo goed als de gemiddelde recruitment marketeer. Tools die duizenden varianten van advertenties kunnen testen, zorgen voor een efficiënter wervingsproces. Maar AI wordt geen vervanging voor de allerbeste talenten in het vak. (...) AI mag dan wel goed zijn in het automatiseren van processen, maar de mens blijft nodig voor de écht creatieve en strategische beslissingen. Creativiteit wordt steeds waardevoller. (...) Zoals de CEO van Klarna recent in een interview zei: AI kijkt naar het gemiddelde, maar als ik een copywriter zoek wil ik geen gemiddelde copywriter, ik wil iets geweldigs. Zelfs als je AI opdraagt iets spicy te maken zal het naar het gemiddelde van spicy brengen, niet naar echt spicy zeg maar.
Wat is een toekomstige uitdaging voor organisaties op het gebied van employer marketing?
Ik geloof dat bedrijven die niet durven te experimenteren met nieuwe technologieën, zoals AI, snel zullen achterblijven. Begin ergens, al is het klein. De wereld van recruitment verandert snel, en bedrijven moeten zich daarop voorbereiden door constant te leren en aan te passen. (...) Als je niet denkt dat je tot de besten in je vak behoort, wordt het heel lastig om te overleven. Blijf jezelf daarom ontwikkelen, maak bewuste keuzes en omarm technologie om te slagen in de steeds competitievere wereld van recruitment marketing.
--
Altijd Goede Mensen is een serie van Twenty Two; het full-service marketingbureau voor werkgevers. Iedere editie spreken zij een beslisser uit de wereld van het mensenwerk.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Altijd Goede Mensen]: Zo kijkt WHO KNOWS GINNY naar employermarketing
[Altijd Goede Mensen]: Hoe Jobster werkgevers helpt bij het vinden van goede mensen
[Altijd Goede Mensen]: Hoe vindt Heineken het juiste talent?
[Marketing Report TV] Mark Schoones over Twenty Two en de ontwikkelingen in de banenmarkt
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen