Albert Heijn laat in Haarlem de toekomst van het supermarktbedrijf zien

Ik doe onze zaterdagsboodschappen altijd bij Albert Heijn Sundaplein in Haarlem Noord. Het is een grote supermarkt, waar je je auto parkeert onder de winkel. Gemak dient de mens.

Deze Albert Heijn heeft altijd een pilot functie gehad. Er waren al lange tijd plannen voor een grondige verbouwing. Deze werden versneld uitgevoerd toen op 11 augustus een vrachtwagen die stond te lossen in de brand vloog en de supermarkt grotendeels in de as legde.

Binnen de kortste keren opende Albert Heijn een noodsupermarkt in twee enorme tenten aan het Spaarne, waarvoor een braak stuk land werd geasfalteerd voor parkeerplaats, inclusief geïmproviseerde lantaarnpalen. Een huzarenstukje. Het enige dat Albert Heijn niet onder controle kreeg, was het klimaat rondom de koelkasten waarvan de deuren hardnekkig bleven beslaan.

Drie maanden later is de verbouwing van Sundaplein klaar en dit weekend kan heel Haarlem zich vergapen wat Albert Heijn heeft neergezet.

Bij de ingang niet meer groot de servicebalie. De servicebalie is er wel maar iets kleiner en meer op een achterafje, waarmee onder meer wordt ingespeeld op de nieuwe realiteit dat supermarkten zullen stoppen met de verkoop van tabak.

Het eerste waar je tegenaan loopt, is een balie waar je lekkere broodjes kunt kopen, koffie tot vers gemaakte cappuccino aan toe.

Binnen vallen twee dingen in het winkelbeeld meteen op. Eerste is dat de afdelingen luid en duidelijk staan aangekondigd. Zoals de flink uitgebreide bakkerij.

Tweede is dat er overal schermen hangen. Dit eerste weekend worden de schermen alleen gebruikt voor Albert Heijn promotie maar duidelijk is dat hier stevig wordt voorgesorteerd op de inzet van retail media.

Door houten balken aan het plafond wordt extra sfeer gegeven aan een afdeling als de wijn. Er loopt een enorme hamster rond. Een moeder met kinderen: "Geen Sinterklaas, dat is ook wel eens lekker."

Veel ruimte voor verspakketten. De live sushi bar is mooier en groter. 

Een primeur: een pizza-oven. Tijdens het drie uren durende happy hour 5 euro voor alle verse, steenovengebakken pizza's. Meteen geprobeerd natuurlijk. Mijn pizza pepperoni was goed en vers met een opvallend lekkere bodem.

Dan is er nog gratis drinkwater, verzorgd door het (Haarlemse) Dopper. Join the Wave against single use plastic. Daar heeft Albert Heijn zelf nog wel een weg af te leggen. Want voorverpakt lekker en gemakkelijk is bij de Appie King en Queen tegelijkertijd.

Nou, dat was een feestelijke kennismaking. Met de kar vol spullen naar de kassa. Die batterij kassa's van eerst is teruggebracht naar slechts twee. Want Albert Hein wilt dat de klanten zelf afrekenen. En dat dan zo efficiënt mogelijk controleren.

Dat gaat in Haarlem natuurlijk helemaal geen problemen opleveren. Alleen maar brave mensen.

www.ah.nl


Reactie op LinkedIn van Daan Tolk, Director Of Marketing And Business Development bij Neolea: "Echt een enorme stap vooruit van Albert Heijn, fijne winkel en meters enorm goed benut. Wat mij ook opviel was nog meer cross selling (wijn tussen borrel hapjes), nog meer aandacht voor vegan/vega en diepvries door de hele winkel (zoals diepvries croissants bij de brood afdeling). En zoveel bezoekers gehoord hoe blij ze zijn met die coffee corner... wordt een enorme omzet knaller."

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.