AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

The Family brengt Mulisch’ stem tot leven voor toegankelijkheids­campagne

The Family heeft voor Bibliotheekservice Passend Lezen een campagne ontwikkeld waarin de stem van schrijver Harry Mulisch met behulp van AI-technologie is gereconstrueerd. De auteur was één dag lang te horen bij zijn standbeeld op de Grote Markt in Haarlem, en de stem wordt daarnaast gebruikt in televisie- en radiocommercials.

De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Toegang tot verhalen voor een groeiende doelgroep

Bibliotheekservice Passend Lezen maakt ruim 110.000 boeken, kranten en tijdschriften beschikbaar voor mensen met een leesbeperking, in formats zoals gesproken boeken, braille en reliëf. In Nederland hebben meer dan 300.000 mensen een visuele beperking, waarvan het grootste deel ouder is dan 50 jaar. Veel mensen lezen minder zodra hun zicht achteruitgaat, wat invloed heeft op ontspanning, zelfredzaamheid en het gevoel om mee te blijven doen.

AI als zorgvuldig eerbetoon

Voor de campagne is AI-technologie gebruikt om Mulisch’ stem te reconstrueren op basis van bestaande geluidsfragmenten. De voice is ontwikkeld met toestemming van de rechthebbenden.

Ed van Bennekom, executive creative director The Family: “Met deze campagne benadrukken we wat verhalen toevoegen aan het leven, in plaats van wat iemand niet meer kan. Luisteren naar een gesproken boek is iets normaals en eigentijds. Veel 65+’ers kennen deze vorm echter nog niet. Door Harry Mulisch te laten voorlezen willen we mensen motiveren te blijven lezen.”

Campagne met tijdelijke leeslijn

De campagne Blijf lezen wordt ingezet op televisie, radio, print, online en buitenreclame. Daarnaast is een tijdelijke leeslijn geopend via 085 – 208 00 17, waar mensen een fragment uit De Aanslag kunnen beluisteren. Dit moet de drempel verlagen om kennis te maken met gesproken boeken.

Het doel van de campagne is het vergroten van de bekendheid van Passend Lezen en het stimuleren van nieuwe inschrijvingen, zodat meer mensen met een leesbeperking toegang krijgen tot verhalen.

www.thefamily.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BPD-campagne van The Family draait om luisteren

10-11-2025 | 11:36:40
Bouwfonds Gebiedsontwikkeling (BPD) presenteert samen met reclamebureau The Family een merkcampagne met de slogan Een fijne buurt begint met luisteren.

Eduard van Bennekom en Lukas van de Ven: Creatieve fusie voelt als thuiskomen

27-10-2025 | 16:25:00
In gesprek met Bas Vlugt bij Marketing Report TV vertellen ze over hun fusie met Open Now, het unieke samenspel tussen gedragswetenschap en creativiteit

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

The Family en Chiesi lanceren campagne Het geluid van COPD

22-09-2025 | 09:40:00
Met een publiekscampagne willen The Family en Chiesi duidelijk maken wat de impact is van de longziekte COPD.

Klantengroei bij The Family na fusie met Open Now

29-07-2025 | 09:21:00
Het bureau verwelkomt onder meer Meerdervoort, Passend Lezen, Nederlands Centrum Jeugdgezondheid en Follow the Money.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.