Fransz Finds - Vol 9. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 Pepsi - Better with Pepsi

De strijd tussen twee reusachtige merken blijft vermakelijk. Vooral als dit centraal staat in hun communicatie. Ook Pepsi en Coca-Cola zijn hier niet vies van. Het voorbeeld past dan ook precies in dat rijtje.

Uit onderzoek blijkt dat 60 procent van de Amerikanen liever Pepsi drinkt bij het eten van hun burger. Echter serveren alle fastfoodgiganten de suikerbommen van hun grootste concurrent; Coca-Cola. Tijd voor verandering, vindt PepsiCo.

Met dit inzicht ging Alma DDB / Miami aan de slag. Wat daaruit volgde heeft al meerdere prijzen binnen geharkt. Het gebruik van de logo’s van de grootste fastfoodketens om je eigen logo te tonen is knap gevonden. Meeliften op de herkenbaarheid van andere merken en tegelijkertijd je punt maken. Een krachtig staaltje communicatie.

Bekijk hier de overige beelden.

#2 Monopoly - For learning…

Bordspellen en frustraties gaan sinds dag één al hand in hand. Video’s waarin kinderen (en volwassenen) huilen, objecten gooien of de hele tafel omver kieperen gaan dan ook al jaren viraal. Een stukje leedvermaak en bovenal een stukje herkenbaarheid.

Tijdens het spelen van deze spelletjes komen er levenslessen op tafel. Denk aan Het leven is niet altijd eerlijk of Geduld is een schone zaak. KesselsKramer wist deze wijsheden in 2022 te vangen in een campagne voor spellenmaker Hasbro. Daaruit volgde een serie portretten waardoor een glimlach op je gezicht verschijnt.

Deze campagne is een schoolvoorbeeld in het vangen van universele emotie. Het is herkenbaar voor iedereen. De negatieve kanten van Monopoly op deze wijze omzetten naar waardevolle lessen is indrukwekkend. Eenvoud in combinatie met een ijzersterke executie.

Bekijk hier de overige beelden.

#3 Centraal Beheer Achmea - Even Apeldoorn bellen


De zoektocht naar een big idea. Iets waar ieder merk op hoopt en waar weinigen in slagen. Een idee dat zo fundamenteel sterk is dat het na jarenlang gebruik nog steeds emotie opwekt. Een van de beste Nederlandse voorbeelden is toch wel Even Apeldoorn bellen van Centraal Beheer Achmea.

De plottwists uit deze commercials vervelen nooit. En het voorbeeld hierboven, gemaakt door DDB & Tribal in 2016, bewijst dat maar weer. Geen algoritmetrucjes, of gigantische logo’s in de eerste twee seconden. Nee, ouderwetse hilarische verhalen waar mensen het na het zien van de commercial nog eens uitgebreid over hebben.

Laten we gezamenlijk in 2023 de fun in reclame terugbrengen. Want laten we eerlijk zijn; dit soort commercials wil toch iedereen kijken?

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

 

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 8. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 7. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 6. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 5. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 4. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.