Fransz Finds - Vol 11. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 KitKat - Have a break…

Eens in de zoveel tijd zie je iets dat de tijdgeest zo goed vangt dat je er niet omheen kan of wil kijken. Deze uiting is daar één van. In 2021 ontwikkelde Sam Hennig dit voor One Minute Brief; een wedstrijdje ‘aat je creatieve spierballen zien. Na het publiceren ging het vrijwel direct viral. Terecht ook gezien het jaartal. Een tijd waarin de supermarkt het uitje van de week was en marketeers vooral niet hun best deden om het overhemd te matchen met de joggingbroek.

Na publicatie ging het vrijwel direct viral. Ook bij KitKat ging dit idee niet onopgemerkt en besloten het dan ook te gebruiken. In marketingland leverde deze uiting naast veel lof ook veel discussie op. Is dit nou effectief ja of nee? Als je de pay-off van KitKat kent is het briljant, maar als dat niet het geval is… Je kunt er lang of kort over discussiëren. Mijn 2 cents; advertising is nooit voor iedereen. Het idee is simpel en als je het puzzeltje oplost, blijft het je bij. Wat kun je nog meer willen van advertising?

#2 Másalto - The recycling stain

Het woord recycle of het driehoekssymbool dat het representeert, is zo vaak te zien dat het al snel niet meer opvalt. Másalto herkende dit probleem en vroeg aan het Belgische bureau Happiness om met een slimme oplossing te komen. Inmiddels mogen we concluderen dat die missie is geslaagd.

Weten hoe je product gebruikt wordt om tot inzichten te komen, is een slimme en logische stap in de zoektocht naar een oplossing. Daar vervolgens een passende creatieve draai aan geven, is een stuk minder voor de hand liggend. Simpele executie wat leidt tot onverwachte en krachtige communicatie. Well done.

#3 Apple - Relax it’s iPhone

“Weer een Apple-commercial?” Jup. TBWA Media Arts Lab, ofwel het bureau wat zich specifiek richt op Apple, heeft weer een pareltje gelanceerd. Ditmaal voor een nieuwe feature; het kunnen verwijderen van je bericht na verzending. Best handig.

Think different. Het gedachtegoed dat Apple niet alleen toepast op producten, maar ook op haar marketing. Geen informatieve aankondigingen, maar een korte video met humor. Een mooi voorbeeld van de bekende quote van meneer Ogilvy: “You can’t bore people into buying your product.” Eenvoudig. Verfrissend. Grappig. Een manier van communiceren waar veel merken een voorbeeld aan mogen nemen.

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

 

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 10. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 9. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 8. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 7. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 6. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 5. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 4. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Happiness maakt van elke Black Friday-deal een Wingman-actie

27-11-2025 | 09:16:43
Onder de naam The Smoothest Promo verandert Happiness Amsterdam iedere Black Friday-deal in een Wingman-actie

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.