
Zo blaas je de branding van jouw website het leven in
Je website is de ultieme manifestatie van je merkidentiteit. Dit geldt niet alleen voor sites, maar ook oudere sites hebben baat bij een goede brandingstrategie. Want naarmate je onderneming zich ontwikkelt, is het belangrijk dat je website uitstraalt waar je naartoe wil.
Het gevoel
We beginnen even met het gevoel en de merkperceptie die je als onderneming wil uitstralen. Dit is tenslotte de essentie van je bedrijf, en gaat veel verder dan je huisstijl en logo. Het is belangrijk dat je website dit gevoel uitstraalt, en dat klanten precies weten waar de onderneming voor staat en wat ze kunnen verwachten.
Bij een bestaande site is het dus essentieel om van tijd tot tijd na te gaan of de boodschap die de website uitdraagt, nog wel naadloos aansluit op hetgeen je wil bereiken.
De branding
Zeker in het digitale tijdperk waarin we leven, is het belangrijk om de branding van je onderneming te zien als een continu proces. Je staat als ondernemer nooit stil en verouderde branding zorgt ervoor dat je veel kansen misloopt.
Grofweg zijn er vier redenen om de branding van je site het leven in te blazen:
- Binding met de doelgroep(en): bijvoorbeeld als je jouw doelgroep vergroot, je een andere doelgroep wil aanspreken, je een product of dienst gaat lanceren, of als de huidige branding niet meer aansluit op de beoogde doelgroep
- Het ontbreken van kracht: het is belangrijk dat je branding scherp is. Zelfs als de branding voorheen goed zijn werk heeft gedaan, is het soms tijd voor vernieuwing. Je kunt het zien als een nieuw hoofdstuk, waarin het essentieel is dat de branding zich in hetzelfde tempo ontwikkelt als de onderneming
- Beperkte online zichtbaarheid: het vergroten van de online zichtbaarheid is tevens een belangrijke reden om de branding aan te passen. Hierbij dient rekening te worden gehouden met de nieuwste technologieën en trends
- Uitbreiding: het uitbreiden van je merk (bijvoorbeeld door het toevoegen van een productlijn of een andere dienst) kan betekenen dat er meer duidelijkheid nodig is. Ook dit is iets waar branding aan kan bijdragen. Denk aan een re-branding of het toevoegen van een maatwerk website, voor het positioneren van een label in de huidige markt
Is jouw website toe aan een make-over?
Toch kan het lastig zijn om voor je eigen site te bepalen of het tijd is voor een rebranding, mede vanwege het feit dat je hier zelf zo dicht op zit. Er zijn echter een aantal kenmerken die je kunnen vertellen dat het tijd is voor vernieuwing, waaronder:
- Het niet of niet eenvoudig zelf kunnen bijhouden en aanpassen van de website, waardoor er weinig content bijkomt en er verouderde informatie wordt getoond
- Meerdere websites die zorgen voor onnodige kosten, die echter kunnen worden opgelost met een multi-site oplossing
- Het niet goed worden gevonden van je website in zoekmachines en teleurstellende digitale prestaties
- Geen optimale gebruikerservaring, waardoor bezoekers niet vinden wat ze nodig hebben en vroegtijdig afhaken
- Een onaantrekkelijk en verouderd design (inclusief verouderde beveiliging), wat zorgt voor uiteenlopende problemen
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
DEPT en Otrium zetten AI-avatars in voor modevoorraad
DPG Media en Tribe Company starten videoserie Padelpraat
Mediahuis lanceert webshop Manners Selected
Metrion lanceert eenvoudige koppeling voor e-commercepixels
[Vacatures] iO zoekt een UX Researcher
Gepubliceerd door: Daan Dekkers