ZIGT: Google gooit koers om, third-party cookies worden tóch niet uitgefaseerd

In een onverwachte wending heeft Google besloten om third-party cookies in Chrome niet langer uit te faseren. Dit nieuws komt na jarenlange discussie en voorbereiding op een cookieless toekomst. De beslissing van Google heeft gevolgen voor de online advertentie-industrie en markeert een significante koerswijziging voor het bedrijf.

Een nieuwe strategie

Google kondigde in 2020 aan dat het third-party cookies zou vervangen door een nieuw privacy vriendelijk systeem. Dit systeem (Privacy Sandbox) zou adverteerders nog steeds in staat stellen om gebruikers te bereiken met relevante advertenties, maar zonder de privacy van die gebruikers te schenden. De uitrol hiervan stond gepland voor eind 2023, maar werd later uitgesteld tot medio 2024.De beslissing om third-party cookies te behouden is gebaseerd op feedback van gebruikers, adverteerders en uitgevers. Google erkent dat er meer tijd nodig is om een ​​robuust en privacy vriendelijk alternatief te ontwikkelen dat aan de behoeften van alle stakeholders voldoet.

Gevolgen voor de advertentie-industrie

Hoewel het een grote koerswijziging is, heeft het besluit van Google geen grote gevolgen voor het adverteren in Chrome.In andere browsers, zoals Firefox en Safari, worden third-party cookies al een tijd lang geblokkeerd. Apple maakt er geen geheim van dat het op een andere manier naar privacy kijkt dan Google.

Voor adverteerders en uitgevers die zich hadden voorbereid op een cookieless toekomst betekent dit dus geen groot omslagpunt, aangezien cookieless in de meeste gevallen nog steeds de toekomst zal zijn. Daarbij blijft het goed om je als adverteerder te richten op een privacy-vriendelijke manier van het bereiken van je doelgroep, bijvoorbeeld door contextual targeting.De toekomst van de Privacy Sandbox in Google Chrome is nog wel onzeker, en het is onduidelijk of Google dit systeem alsnog zal implementeren en in welke vorm dat gaat zijn.

ZIGT’s perspectief

Vanuit ZIGT volgen we de ontwikkelingen rondom online privacy aandachtig. De beslissing van Google om third-party cookies te behouden is een onverwachte wending, maar biedt ook kansen. En met of zonder third-party cookies blijft de privacy van websitebezoekers een van de belangrijkste uitgangspunten in online advertising. Met de beperkingen van third-party cookies in browsers als Firefox en Safari is het immers al zeer belangrijk om relevantie op te zoeken via context en umfeld, in plaats van via third-party doelgroepen. Inzichten uit data die wél beschikbaar zijn, zoals first-party data en contextuele signalen, kunnen worden gebruikt om gerichte advertentiecampagnes te ontwikkelen voor maximale relevantie voor internetgebruikers. Daarnaast is het belangrijk voor adverteerders om haar consent mode op orde te hebben, hierdoor kan een adverteerder haar advertentie- en websiteverkeer op een correcte manier blijven meten.We blijven onze klanten adviseren over de beste manier om campagne te voeren in een snel veranderend landschap van digitale media, en we kijken ernaar uit om te zien wat de toekomst brengt voor online advertising.Heb je na aanleiding van dit artikel nog vragen of kom je graag in contact? Stuur dan gerust een mail naar [email protected].

www.zigt.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Monks ontwikkelt Veerkracht-campagne voor Pink Ribbon

28-10-2025 | 17:25:00
Kleine gebaren zijn nooit echt klein. Een berichtje, een knuffel, een herinnering of een cadeautje: ze brengen steun, hoop en bouwen veerkracht, in de ander en in onszelf.

Nicky Levinschi: Welk type mediabureau past bij jou merk?

04-06-2025 | 11:33:02
Een goed mediabureau is meer dan alleen een uitvoerder, je gaat idealiter met elkaar een duurzame strategische relatie aan.

Ekoplaza, Helsinki en ASUS kiezen voor ZIGT

03-06-2025 | 10:10:00
Deze organisaties kiezen ZIGT als strategisch businesspartner voor hun media- en marketingactiviteiten.

[Vacatures] ZIGT zoekt een Digital Media Consultant

09-05-2025 | 10:27:00
ZIGT is per direct op zoek naar Digital Media Consultant – Hoofddorp

[Vacatures] ZIGT zoekt een Media Director

09-05-2025 | 09:46:00
ZIGT is per direct op zoek naar Media Director - Hoofddorp


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.