
Ziggo Sport krijgt 15.000 euro boete voor ongeoorloofde alcoholreclame
De entiteit van VodafoneZiggo die verantwoordelijk is voor Ziggo Sport, heeft van het Commissariaat voor de Media een boete van 15.000 euro gekregen voor het uitzenden van ongeoorloofde alcoholreclames.
VodafoneZiggo/Ziggo Sport vreesde reputatieschade die niet in verhouding staat tot de ernst van de geconstateerde overtredingen en verzocht de mediatoezichthouder het besluit niet te openbaren.
Het gaat concreet om reclameboodschappen die om 17:25 uur, 20:39 en 20:05 uur zijn uitgezonden in april, augustus en december 2023. Het uitzenden van alcoholreclames is alleen na 21:00 uur toegestaan.
Ziggo Sport erkent de overtredingen, maar stelde in de procedure dat er een laag aantal kijkers was (twee reclames zijn volgens de sportznder door 0 kijkers gezien en een reclameboodschap door 5.000 kijkers volgens de cijfers van Stichting Kijkonderzoek, respectievelijk NMO) en wil al het nodige doen om herhaling te voorkomen.
Voorlopig geen alcoholreclames
Per 15 maart 2024 zendt Ziggo Sport helemaal geen alcoholreclames meer uit, ook al is dat toegestaan vanaf 21 uur. Eerder had de zender al maatregelen getroffen, zoals het inplannen na 21:30 uur, om te voorkomen dat bij wisselende eindtijden van wedstrijden de reclames te vroeg worden uitgezonden, maar die maatregelen bleken niet afdoende te werken. Ad Alliance (van RTL Nederland) verkoopt de reclamezendtijd van Ziggo Sport.
Eerdere waarschuwingen
In 2021 en 2022 kreeg Ziggo Sport al waarschuwingen, maar geen boetes. Het is uitzonderlijk dat het Commissariaat voor de Media uberhaupt boetes oplegt. In heel 2023 werd slechts één boete opgelegd, aangezien het Commissariaat een heel tolerant beleid hanteert om zo weinig mogelijk boetes uit te delen.
Signaleringssyteem
De boete is ten opzichte van een normbedrag (17.500) met 2.500 euro verlaagd omdat Ziggo Sport voorlopig geen alcoholreclames meer uitzendt en aan een signaleringssysteem werkt.
Een woordvoerder van VodafoneZiggo zegt desgevraagd dat het bedrijf verwacht rond september/oktober dat een electronische signaleringsysteem actief zal zijn.
Ziggo Sport erkent de overtreding van het reclamevoorschoten voor alcohol en zegt het voorval te betreuren. Ziggo Sport zal geen bezwaar aantekenen tegen de beslissing.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
> -->