Zesde editie Dutch Podcast Awards: andere opzet

De zesde editie van de Dutch Podcast Awards is gelanceerd. De awards, een initiatief van BNR Nieuwsradio, worden sinds 2018 jaarlijks uitgereikt.

Er worden deze keer twee soorten prijzen uitgedeeld: 14 juryprijzen en 1 publieksprijs. Bij de juryprijzen worden de genomineerden én de winnaar bepaald door een vakjury. Deze vakjury bestaat uit 16 onafhankelijke juryleden. Publiekstemmen worden daarbij niet langer meegewogen in de beoordeling. Podcastmakers en -uitgeveers kunnen hun podcast aandragen voor een nominatie.

Jury

Juryleden beoordelen de podcasts op basis van duidelijke criteria die voor elke categorie zijn vastgesteld. Op 9 oktober worden per categorie 5 genomineerden bekendgemaakt. Dan volgt een verdere juryronde. Dit proces gaat op dezelfde manier als waarop The Best Picture bij de Oscars tot stand komt. De categoriewinnaars krijgen op maandagavond 6 november in het Instituut voor Beeld & Geluid hun felbegeerde award.

Daarnaast is er 1 publieksprijs. Tussen maandag 9 en vrijdag 27 oktober kan het Nederlandse publiek zijn stem uitbrengen op een podcast naar keuze. Hierbij geldt het simpele principe van: de meeste stemmen gelden.

Een kwaliteitsslag

De Dutch Podcast Awards zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de belangrijkste prijzen in de branche. BNR Nieuwsradio organiseert de wedstrijd alweer voor de zesde keer. Deze editie ziet er dus anders uit dan voorgaande jaren. Marc Adriani, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio: “We hebben dit gedaan in goed overleg met vrijwel alle belangrijke podcastuitgevers van Nederland. Het is een duidelijke kwaliteitsslag. Op deze manier zijn de awards een betere afspiegeling van wat er in de branche wordt uitgegeven.”

Andere categorieën

Nieuw zijn ook de categorieën. Niet langer thema's maar het ambacht is leidend. Zo zijn er vanaf nu awards voor onder meer de beste dagelijkse podcast, de beste chatcast, het beste interview en de beste journalistieke productie.

De juryleden

Voor deze editie zijn er 16 juryleden afkomstig van verschillende uitgevers. Het juryproces is op een manier samengesteld waarmee het niet mogelijk is om eigen podcasts te beoordelen.

Lieke Malcorps, Dag en Nacht Media
Joep van der Laan, Mindshare
Annewil Neervens, Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep)
Wendy Beenhakker, BNR Nieuwsradio (FD Mediagroep)
Camiel van Houdt, BNNVARA (NPO)
Mischa Blok, AVROTROS (NPO Radio 1)
Dinja Pannebakker, NPO FunX
Marvin Jacobs, Airborn Audio
Kadija Kabba, DPG Media
Corinne van Duin, Volkskrant Podcasts (DPG Media)
Richard den Haring, Studio14
Koos Tervooren, Microphone Media
Iddo Havinga, NRC Audio (Mediahuis)
Joost Koning, Broadcast Magazine
Tim Niehe, Tonny Media
Noortje Veldhuizen, De Stroom Podcasts

www.bnr.nl

www.podcastawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

MMA en Bakkie Media lanceren podcastreeks over De Mercurs

09-10-2025 | 12:18:00
De Magazine Media Associatie (MMA) en podcastplatform Bakkie Media lanceren een nieuwe podcastreeks ter gelegenheid van De Mercurs

Snakeware: AI-chantage

07-10-2025 | 13:38:24
Een poging tot chantage met AI-gegenereerde beelden vormde voor digital agency Snakeware de aanleiding om direct in actie te komen

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Audiohuis lanceert podcast Met Nadia in Parijs

03-10-2025 | 16:32:00
Audiohuis komt met de wekelijkse podcast onder de titel Met Nadia in Parijs waarin presentatrice en journalist Nadia Palesa Poeschmann een bijzondere Nederlander ontmoet die in Parijs is gaan wonen en werken

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Brout werkt samen met Draft Digital aan digitale groei

09-10-2025 | 09:17:00
De samenwerking is gericht op het versterken van de digitale marketingaanpak van Brout en het integreren van CRM-data voor gerichtere communicatie en groei

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.