Zesde editie Dutch Podcast Awards: andere opzet

De zesde editie van de Dutch Podcast Awards is gelanceerd. De awards, een initiatief van BNR Nieuwsradio, worden sinds 2018 jaarlijks uitgereikt.

Er worden deze keer twee soorten prijzen uitgedeeld: 14 juryprijzen en 1 publieksprijs. Bij de juryprijzen worden de genomineerden én de winnaar bepaald door een vakjury. Deze vakjury bestaat uit 16 onafhankelijke juryleden. Publiekstemmen worden daarbij niet langer meegewogen in de beoordeling. Podcastmakers en -uitgeveers kunnen hun podcast aandragen voor een nominatie.

Jury

Juryleden beoordelen de podcasts op basis van duidelijke criteria die voor elke categorie zijn vastgesteld. Op 9 oktober worden per categorie 5 genomineerden bekendgemaakt. Dan volgt een verdere juryronde. Dit proces gaat op dezelfde manier als waarop The Best Picture bij de Oscars tot stand komt. De categoriewinnaars krijgen op maandagavond 6 november in het Instituut voor Beeld & Geluid hun felbegeerde award.

Daarnaast is er 1 publieksprijs. Tussen maandag 9 en vrijdag 27 oktober kan het Nederlandse publiek zijn stem uitbrengen op een podcast naar keuze. Hierbij geldt het simpele principe van: de meeste stemmen gelden.

Een kwaliteitsslag

De Dutch Podcast Awards zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de belangrijkste prijzen in de branche. BNR Nieuwsradio organiseert de wedstrijd alweer voor de zesde keer. Deze editie ziet er dus anders uit dan voorgaande jaren. Marc Adriani, hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio: “We hebben dit gedaan in goed overleg met vrijwel alle belangrijke podcastuitgevers van Nederland. Het is een duidelijke kwaliteitsslag. Op deze manier zijn de awards een betere afspiegeling van wat er in de branche wordt uitgegeven.”

Andere categorieën

Nieuw zijn ook de categorieën. Niet langer thema's maar het ambacht is leidend. Zo zijn er vanaf nu awards voor onder meer de beste dagelijkse podcast, de beste chatcast, het beste interview en de beste journalistieke productie.

De juryleden

Voor deze editie zijn er 16 juryleden afkomstig van verschillende uitgevers. Het juryproces is op een manier samengesteld waarmee het niet mogelijk is om eigen podcasts te beoordelen.

Lieke Malcorps, Dag en Nacht Media
Joep van der Laan, Mindshare
Annewil Neervens, Het Financieele Dagblad (FD Mediagroep)
Wendy Beenhakker, BNR Nieuwsradio (FD Mediagroep)
Camiel van Houdt, BNNVARA (NPO)
Mischa Blok, AVROTROS (NPO Radio 1)
Dinja Pannebakker, NPO FunX
Marvin Jacobs, Airborn Audio
Kadija Kabba, DPG Media
Corinne van Duin, Volkskrant Podcasts (DPG Media)
Richard den Haring, Studio14
Koos Tervooren, Microphone Media
Iddo Havinga, NRC Audio (Mediahuis)
Joost Koning, Broadcast Magazine
Tim Niehe, Tonny Media
Noortje Veldhuizen, De Stroom Podcasts

www.bnr.nl

www.podcastawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Frederique Rote: Waarom deze AI-kerstreclame misging

11-12-2025 | 15:57:00
Waarom vinden we pratende dieren in Pixar-films schattig, maar geeft deze reclame sommige mensen de kriebels? 

Ate van der Meer: Bezieling is terug, het kan niet anders

10-12-2025 | 10:01:26
Identiteit, waarde en creativiteit zijn opnieuw leidend in een sector die jarenlang verslaafd was aan performance. Dat is geen nostalgie. Dat is overleven.

Whazzup?! in Media #12: De publieke media onder druk

10-12-2025 | 09:25:00
Waarom kiest de NOS ervoor om zich terug te trekken van X (voorheen Twitter), een platform met 2,8 miljoen gebruikers in Nederland?

VRM: Vlaamse mediasector op kantelpunt: big tech zetten sector onder druk

09-12-2025 | 11:50:11
De Vlaamse mediasector staat op een kantelpunt. De Big Tech zet de mediasector onder financiele druk en bedreigen de lokale diversiteit. Dit stelt de Vlaamse regulator voor de Media (VRM) naar aanleiding van het verschijnen van het rapport Mediaconcentraties in Vlaanderen 2025
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.