Zenderexploitatie DAB+ van NPO bij Broadcast Partners: betere ontvangst

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zal de zenderexploitatie van zijn DAB+-zenders per 1 september 2023 onderbrengen bij Broadcast Partners. Dit is het resultaat van een aanbesteding, waarmee KPN niet langer actief is met de zenderexploitatie van radiostations; een activiteit die KPN in 2006 van de toenmalige staatsdeelneming Nozema overnam.

Aanbesteding

Broadcast Partners verzorgt sinds 1 september 2010 ook de zenderexploitatie van de FM-zenders van de NPO met een contract dat door kan lopen tot 2030. Het DAB+-contract kan maximaal 100 maanden doorlopen ruim 8 jaar), maar loopt initieel ruim 3 jaar door (40 maanden). De totale waarde van het contract kon in de aanbesteding oplopen tot 18 miljoen euro (ex btw), waarbij de aanbesteding 100 procent op prijs is uitgevoerd. Er zijn praktisch gezien in Nederland nu KPN niet meer actief is in radiozenderexploitatie, geen andere partijen die aan zenderexploitatie doen op landelijk niveau doen.

Broadcast Partners verzorgt met het winnen van de aanbesteding de exploitatie van in feite nagenoeg alle commerciële en regionale publieke en landelijke zenders in Nederland. Broadcast Partners is onderdeel van Cellnex, Als het gaat om broadcast-activiteiten blijft KPN alleen nog actief in DVB-T2 voor de NPO en KPN Digitenne.

Uitbreiding dekking

De bedoeling is dat de komende periode de ontvangst van de NPO-zenders via DAB+ zal verbeteren. Het aantal DAB+-uitzendlocaties zal met 15 worden uitgebreid naar 61, waarmee ontvangst op de Waddeneilanden, Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden verbeterd wordt.

Jurre Bosman, directeur Audio bij de NPO: "We zien dat steeds meer luisteraars een DAB+-radio gebruiken om naar de publieke zenders te luisteren. Onze ontvangst kan op sommige plekken worden verbeterd, zoals op de Waddeneilanden, de Zuid-Hollandse eilanden en de aangrenzende Zeeuwse eilanden. We willen er als publieke omroep voor iedereen zijn. Met het vernieuwde zenderpark verwachten we dat nog meer luisteraars kunnen genieten van de voordelen van digitaal luisteren. De komende jaren blijven we uiteraard ook op FM uitzenden met vier van onze zenders. DAB+ heeft als groot voordeel dat we meer zenders kunnen distribueren, zoals NPO Radio 5, NPO FunX, NPO Soul & Jazz en NPO Sterren NL."

www.npo.nl

www.broadcastpartners.nl

www.cellnex.com/nl-nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: marketeers verhogen digitale bestedingen in 2026

12-12-2025 | 12:00:24
Flexibiliteit in budgetten staat daarbij centraal: 85 procent verwacht ook in 2026 tussentijdse bijstellingen.

Fightclub zet mens centraal in campagne Hulphond Nederland

12-12-2025 | 09:19:11
De campagne laat zien wat hulphonden betekenen voor mensen die dagelijks leven met PTSS, epilepsie of andere beperkingen.

[Vacancy] Cheil Benelux has a position for Medior Strategist / Strategy Manager

12-12-2025 | 08:53:00
Cheil Benelux is directly looking for Medior Strategist / Strategy Manager - Hybrid | Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior PR & Events Manager

12-12-2025 | 08:02:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior PR & Events manager - Fulltime · Amsterdam

[Vacatures] AndAgency Amsterdam zoekt een Senior Paid Social Specialist

12-12-2025 | 07:47:00
AndAgency Amsterdam is per direct op zoek naar Senior Paid Social Specialist - Fulltime · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.