Zakelijk leasen of toch kopen? Dit moet je weten
Als ondernemer sta je continu voor lastige keuzes. Je hebt een representatieve auto nodig om bij klanten aan te komen, maar als je naar de prijzen kijkt, schrik je je rot. Dat geld steek je waarschijnlijk liever in een nieuwe website, voorraad of een marketingcampagne. Je kunt je spaargeld aanspreken, of je kiest voor het gemak van leasen. Beide opties hebben hun charme, maar ook hun valkuilen. Het is vooral een afweging tussen rust in je hoofd en de laagste prijs onderaan de streep. Laten we de balans eens opmaken zodat jij precies weet waar je aan begint.
Houd je geld op zak
Het allersterkste punt van leasen is simpel: je houdt je werkkapitaal beschikbaar. Een auto kopen is een enorme aanslag op je bankrekening; dat geld is direct weg en kun je niet meer gebruiken om te groeien. Door te kiezen voor een zakelijke auto operational leasen, blijft je balans er gezond uitzien. Je betaalt alleen voor het gebruik, niet voor het bezit. Hierdoor blijven je kredietlijntjes bij de bank open voor zaken die echt geld opleveren. Zeker als starter of snelle groeier is die financiële ruimte vaak belangrijker dan het eigendom van een stuk blik.
Geen gezeur aan je hoofd
Je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg. Je zit niet te wachten op gedoe met garagefacturen, verzekeringspolissen of het uitzoeken van de wegenbelasting. Met een lease auto koop je vooral een stukje rust. Alles zit verpakt in dat ene vaste maandbedrag. Of de auto nu een grote beurt nodig heeft, nieuwe banden moet of ineens een raar geluid maakt: het is niet jouw financiële probleem. Je dropt de sleutel bij de garage, drinkt een kop koffie en de rekening gaat naar de leasemaatschappij. Die zekerheid dat je nooit voor onverwachte kosten staat, is voor veel ondernemers goud waard.
Luxe heeft een prijs
Natuurlijk is de leasemaatschappij geen liefdadigheidsinstelling. Voor al dat gemak en het risico dat zij overnemen, betaal je natuurlijk wel. Als je het puur financieel bekijkt, is leasen over de hele looptijd bijna altijd duurder dan kopen met eigen geld. Je betaalt rente en een vergoeding voor de service. Heb je een flinke buffer op de bank staan waar je niets mee doet? Dan is zelf kopen vaak de slimste zet. Zodra je de auto hebt afgerekend, zijn je maandlasten bijna nul. Dat voelt in mindere tijden toch een stuk veiliger dan een verplichte maandelijkse incasso.
Vastzitten aan een contract
Besef goed dat de auto nooit van jou is. Je bent in feite gewoon een huurder. Dat betekent dat je niet zomaar die enorme spoiler mag monteren of de auto mag volplakken met reclame zonder toestemming. Bovendien zijn leasecontracten behoorlijk dwingend. Je tekent vaak voor vier of vijf jaar. Gaat het zakelijk even wat minder of wil je van de auto af? Dan kun je het contract niet zomaar verscheuren. De boetes voor voortijdig inleveren zijn vaak zo hoog dat je er buikpijn van krijgt. Je levert dus flink wat flexibiliteit in.
De kleine lettertjes bij inleveren
De venijnigste kostenpost komt vaak pas helemaal op het einde. Als het contract afloopt, lever je de auto in en wordt deze met een vergrootglas bekeken. Krasjes of deukjes die jij allang vergeten was, worden genadeloos in rekening gebracht als 'bovenmatige slijtage'. Ook als je meer kilometers hebt gereden dan afgesproken, mag je de portemonnee trekken. Wees dus tijdens de looptijd zuinig op de spullen en schat je kilometers vooraf ruim in. Behandel de auto alsof hij van een strenge oom is, anders kan de eindafrekening je dag behoorlijk verpesten.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Abonnementen stijgen terwijl fysieke eigendom afneemt
Zo verbeteren AFAS-consultants processen en verkleinen risico’s
De outsourcing-paradox: zo worden je IT’ers waardevoller
Waarom marketingafdelingen vastlopen in digitale transformatie
De candidate journey als marketingstrategie: automatisering die werkt
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers