YouTube, het enige alternatief voor lineaire televisie?

Marco van de Lisdonk (Channel Factory) over de verschuiving in mediabestedingen

Marco van de Lisdonk is Head of Sales bij Channel Factory. Hij schrijft een column naar aanleiding van zijn presentatie tijdens de WhitePapers Sessions op het M100 Event op 4 december 2024 in Spant! in Bussum.

Dat het kijkgedrag van lineair naar online video is verschoven, zal voor niemand een verrassing zijn. De cijfers tonen een duidelijke trend: streaming is mainstream, met name in de leeftijd tot 49 jaar. Zo zie je dat lineaire televisie voornamelijk nog wordt bekeken door 50+’ers.

CTV neemt het over In 2020 keek slechts 33 procent van de Nederlanders (18+) CTV op het grote scherm, in 2024 is dat gestegen naar 57 procent. De meesten zullen denken dat platforms zoals Netflix of Videoland de meeste kijkers trekken. De GroupM Marktmonitor geeft echter aan dat YouTube het grootste online dagbereik realiseert. De broadcasters moeten het hebben van het bereik op lineaire televisie. Dit maakt YouTube populairder dan de streamingdiensten. Uit recente data van Google en Channel Factory blijkt dat er maandelijks 13 miljoen mensen in Nederland naar YouTube kijken.

Waarom YouTube een plek moet krijgen in een Total Video-strategie

Hoewel Netflix en Videoland veel media-aandacht krijgen, biedt YouTube de meeste voordelen. De CPM voor YouTube (CTV) start bij zo’n € 15, wat in de buurt komt van een GRP op traditionele televisie, met de mogelijkheid om veel meer targeting toe te passen. Bij de Nederlandse broadcasters lopen de CPM-tarieven voor online video op tot € 50,-. Soms ook met de kanttekening dat 50 procent van het budget op lineaire televisie ingekocht moet worden. Daarnaast is YouTube leading in context. Partners van het YouTube Measurement Program, waaronder Channel Factory, zijn in staat om advertenties af te stemmen op de juiste doelgroepen en tevens misaligned content uit te sluiten.

Een verschuiving in mediabestedingen

De verschuiving van eyeballs naar online video is onmiskenbaar en moet gezien worden binnen een strategie voor Total Video. De verschillende doelgroepen zitten nu eenmaal op verschillende platformen. De 50+ doelgroep kijkt lineaire televisie, de doelgroep tot 49 jaar uitgesteld en online. Terwijl platforms zoals Netflix, Videoland of Amazon Prime populaire keuzes zijn voor on-demand content, biedt YouTube adverteerders de mogelijkheid om op een breed publiek te richten tegen lagere kosten, met de flexibiliteit uit te leveren binnen de juiste context.

Slimme keuzes voor de toekomst

De toekomst van televisie is digitaal, het aandeel van CTV zal verder toenemen het komende jaar. Het aantal abonnementen op Netflix, HBO Max en Disney+ met advertenties is nog steeds erg beperkt, minder dan 30 procent kijkt met advertenties. YouTube heeft zich als de meest schaalbare optie gepositioneerd. YouTube biedt de juiste combinatie van bereik en targetingmogelijkheden. Voor merken betekent dit dat de keuze voor YouTube een noodzakelijke is in een tijd waarin een strategie op Total Video de toekomst is.

www.channelfactory.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Marco van de Lisdonk: YouTube groeit op tv met Channel Factory

26-09-2025 | 13:54:00
Tijdens DMEXCO 2025 sprak Bas Vlugt met Marco van de Lisdonk, Head of Sales bij Channel Factory.

Channel Factory en SilverLabs analyseren Nederlandse kijkdata

19-09-2025 | 12:53:00
Nederlanders besteden steeds meer tijd op YouTube, maar een groot deel heeft geen goed beeld van het eigen kijkgedrag.

[Vacancy] Channel Factory has a position for Senior Client Solution Manager

28-07-2025 | 15:54:00
Channel Factory is directly looking for Senior Client Solution Manager - Amsterdam

Marco van de Lisdonk: YouTube vraagt om precisie en data

07-07-2025 | 19:39:10
In gesprek met Bas Vlugt vertelt hij over de werkwijze van Channel Factory en het belang van brand safety en brand suitability op YouTube

[Vacancy] Channel Factory has a position for Senior Performance Specialist

27-06-2025 | 10:19:00
Channel Factory is directly looking for Senior Performance Specialist - Amsterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.