World Federation of Advertisers (WFA) heft Global Alliance for Responsable Media (GARM) op

De World Federation of Advertisers (WFA) heeft aangekondigd dat de Global Alliance for Responsable Media (GARM) wordt opgeheven.

Dit kort nadat het social medianetwerk X aankondigde een rechtszaak tegen GARM, WFA en adverteerders als CVS Health, Mars en Unilever te voeren met als beschuldiging samenzwering om niet bij X te adverteren.

In een verklaring stelt WFA dat GARM was opgezet nadat in Nieuw Zeeland bij een massaschietpartij in een moskee de moordenaar zijn aanval live streamde op Facebook. Daarop heeft GARM meer transparantie weten te bewerkstelligen opdat adverteerders weten waar hun reclames te zien zijn en om zo te voorkomen dat ze bijdragen aan het promoten van zaken terrorisme of kinderpornografie.

Via een toolset is het inmiddels zo dat ongewenste reclames bij schadelijke en illegale reclames van 6,1 procent in 2020 naar 1,7 procent in 2023 is gegaan volgens WFA.

GARM noemt zichzelf een klein goede doelen initiatief en stelt dat recente beschuldigen afleiden van zijn doel en activiteiten, waardoor de middelen waar ze voor bedoeld zijn opdrongen. Overigens zal WFA mede namens GARM zich wel blijven verdedigen tegen de aantijgingen van X.

Linda Yaccarino, CEO van X reageerde verheugd op het opheffen van GARM en noemt het een noodzakelijke stap waarbij zij hoopt dat er een ecosysteme hervorming aankomt en ondderstreept dat geen kleine groepen in staat moeten worden gesteld om te monpoliseren wat er wordt gemonitezed.

De toonaangevende internationale publicatie The Media Leader stelt dat de reclamewereld in shock is na hetgeen WFA heeft besloten.

www.wfanet.org

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Fiona Vanderbroeck: Creatorprogramma versterkt merk bol

17-06-2025 | 15:45:11
Tijdens de WhitePaper Sessions op Cannes Lions 2025 delen topmarketeers hun inzichten over actuele marketingthema’s.

Cannes 2025: Natascha Chamuleau over Snapchat Benelux

17-06-2025 | 08:58:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie.

Beter Bed kiest Somention voor socialmedia-strategie

16-06-2025 | 10:04:00
Met deze samenwerking wil Beter Bed slaap nadrukkelijker positioneren als vast onderdeel van een gezonde lifestyle.

Ward Muys: Peter is er even niet, ik wel

16-06-2025 | 09:18:00
Ik zat laatst naar een campagne te kijken waarvan ik zeker wist: niemand heeft hier plezier aan gehad.

[Vacancy] Scooperz has a position for Account Director EMEA

13-06-2025 | 08:29:00
Scooperz is directly looking for Account Director EMEA - Breda
 

 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.