[Column] Alfred Verhoeven (Marketing the Rainbow 13): Wicked en de 1 Miljoen Moeders

De representatie van minderheden op tv en in films draagt erg bij aan de klantreis Van Representatie naar Respect. Als je regelmatig iemand met een neurodiverse aandoening ziet, wen je aan dat verschijnsel en die mensen, als er een interraciaal huwelijk plaatsvindt zie je dat dat eigenlijk heel gewoon is, en als er een gay kus voorbijkomt realiseer je je dat Love is Love en dat je buurman, collega, neef misschien wel een nicht is. 

Die representatie, vooral van regenboogthema’s, valt niet goed bij – laten we voorzichtig zijn – conservatieve groeperingen. Zij willen dat alles gewoon huisje, boompje, beestje, 1,7 blonde kinderen is, dus alles wat daarvan afwijkt beschadigt de tere kinderzielen. Althans, dat is altijd het argument. Want kinderen zijn beïnvloedbaar, en misschien worden ze wel transgender als ze dat in een film zien!

1 miljoen! ... ?

One Million Moms (1MM) is zo’n groepering, maar dan kan ik de voorzichtigheid over conservatief laten varen, want zij behoren tot een cluster organisaties die officieel zijn gecertificeerd als Haatgroepering door het Southern Poverty Law Center, een non-profit die burgerrechten in de gaten houdt. 

1MM is niet heel goed in tellen, want hun achterban blijkt in de praktijk maar minder dan 60.000 leden op Facebook te omvatten, terwijl ze slechts 3.500 overwegend mannelijke X-volgers hebben. Journalisten plaatsen kanttekeningen bij deze aantallen. 

Queer-website Out meldde dat de petities die door 1MM worden verspreid nep zijn – waarbij individuen en bots meerdere keren kunnen tekenen. GLAAD voegde toe dat dit niet de enige tactieken zijn om een ​​controverse te creëren. In feite draait het allemaal om slechts één rechtse activist: Monica Cole. "Zij is de enige persoon die op hun petities staat, en ook de enige persoon die namens hen spreekt in de media", schrijft medewerker Jeremy Hooper. "Zij is de moeder. Zij. Solo. Eén persoon, die naar verluidt een miljoen mensen vertegenwoordigt."

Dat maakt hun verontwaardigde geroep er niet minder om, maar je kunt het dus met een korreltje zout nemen. 

Boos en bezorgd

In het recente verleden hebben ze een uitgebreid scala aan verontwaardigingen gepubliceerd (ze blijven zich blijkbaar verbazen over de tijd waarin we leven), over een aantal bedreigingen voor de kids: magie, satanisme, ondeugende reclames, ongepast taalgebruik – ach, er is zoveel om je over op te winden.

Zo hebben ze ook veel anti-LHBT-boycots gelanceerd, waarbij ze boos waren op alles van Archie-strips tot crackermerk Honey Maid vanwege een vermeende homoseksuele agenda. Ook riepen ze goede, eerlijke christenen op om Star Wars-thema soep, Hallmark, Disney Channel, Target, Jennifer Lopez, JC Penney en Glee te boycotten. Het meest recente doelwit is de blockbuster Wicked, een prequel op The Wizard of Oz. 

Zie hier de trailer:

Deze gloednieuwe filmversie (deel 1) van de succesvolle theatershow werd heel positief ontvangen en slaat bijna alle records in de bioscopen. Heel rap werd al meer dan 800 miljoen dollar binnengeharkt. 

Maar met zoveel aandacht komt ook 1MM in actie. Zij begon(nen) een campagne op hun website die verklaart: “Universal is attempting to desensitize our children by normalizing the LGBTQ lifestyle”, en "a nod to inclusivity, along with a blatant attempt by Universal to normalize same-sex crushes" – met het doel om de film én Universal te boycotten.

Bezorgd zeggen ze: “Natuurlijk bevat de musical een enorme hoeveelheid hekserij en magie, en die inhoud zorgt ervoor dat de meeste ouders hun kinderen niet meenemen naar Wicked. Maar de film toont ook niet zo discrete crossdressing en mannen die verliefd zijn op mannen, wat ouders misschien niet verwachten.” 

Ze hebben het ook altijd over “pushing a gay agenda”, en dan controleer ik altijd even de mijne. Die is inderdaad héél anders dan die van een heterofamilie. 

Queer?

1MM roept: "Vier van de hoofdpersonages in de film zijn openlijk queer of homoseksueel in het echte leven, of op zijn minst hebben deze acteurs gesproken over hun queer-ervaringen.” Helaas, niet correct. VIJF van de hoofdacteurs in de film zijn queer: Cynthia Erivo (die Elphaba speelt), Jonathan Bailey, Bowen Yang, Bronwyn James en Marissa Bode identificeren zich allemaal als onderdeel van de LHBT+-gemeenschap.

En dan gaat het hele verhaal natuurlijk over anders zijn (= groen), waardoor iemand buiten de groep valt. De analogie is duidelijk.

Het goede nieuws

De acties en motivaties van dit groepje bezorgde moeders zijn intussen zo ridicuul – en repetitief – geworden, dat een oproep tot een boycot van hen vrijwel altijd resulteert in het omgekeerde. Het publiek denkt: “oh, dat is interessant” en gaat vervolgens kijken hoe de vork in de steel zit. Tel daarbij op het belang dat Millennials en GenZ hechten aan diversiteit, en je begrijpt: zo’n boycot wordt alleen door die 60.000 moeders uitgevoerd. Tenminste… ik vermoed dat veel stiekem toch wel gaan kijken.

Illustratief in dat opzicht is hun geadviseerde klacht naar Universal voor de lezertjes, waarin staat: “Even if you have seen Wicked: Part One, you can commit to not watching Wicked: Part Two.” Dat is nog eens een geval van Damage Control. 

Ik heb de musical in Londen gezien, en de Nederlandse versie in Den Haag. Voor mij is het een van de beste shows ooit. De film zal ik dus zeker ook gaan zien. Én deel 2 te zijner tijd ook.

---

Alfred Verhoeven zit sinds 1987 in marketing en sales en is sinds 2000 DGA van BRIGHT Marketing Solutions. Hij werkt als freelance marketingcommunicatie manager. Verhoeven is in de afrondende fase van zijn promotieonderzoek Marketing The Rainbow (www.marketingtherainbow.info), waarin hij de vraag onderzoekt "Does The Gay Consumer really exist?". Hierin bekijkt hij de (regenboog)diversiteit in MarCom. Hij schreef voor Marketing Report eerder HEMA en de regenboogtompouce, Bestaat De gay-consument eigenlijk wel?, Alfabetsoep, Nou, over die regenboog en Pinkwashing.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Alfred Verhoeven: Diversiteit in de gamingwereld

25-04-2025 | 09:47:00
Ik probeer politiek te vermijden als ik het over marketing heb. Maar helaas zijn er te veel zaken die vanuit de overheid de wereld van reclame en communicatie beïnvloeden.

Alfred Verhoeven: Marketing en politiek

15-04-2025 | 09:20:06
Ik probeer politiek te vermijden als ik het over marketing heb. Maar helaas zijn er te veel zaken die vanuit de overheid de wereld van reclame en communicatie beïnvloeden.

Disney vaart tegen de wind in 

26-03-2025 | 12:47:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 17 dieper in op Disney en het signaal richting diversiteit en inclusie.

Alfred Verhoeven: Culturele gevoeligheden in marketing

04-03-2025 | 09:46:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 16 dieper in op culturele gevoeligheden in marketing.

Alfred Verhoeven: Je diversiteit in de praktijk, vier redenen

10-02-2025 | 11:22:00
De columnist Alfred Verhoeven met zijn serie Marketing the Rainbow gaat in nummer 15 dieper in op diversiteit en waarom het zo belangrijk is.

Gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.