Wereldwijde live streaming-markt naar $756,5 miljard in 2031

De wereldwijde live streaming-markt zal naar verwachting $756,5 miljard bereiken in 2031, met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 20,9% van 2024 tot 2031, volgens een rapport van Meticulous Research.

Live streaming verwijst naar het in realtime uitzenden van video- of audiocontent via het internet, waardoor kijkers gebeurtenissen, activiteiten of uitvoeringen live kunnen volgen zonder dat ze de content van tevoren hoeven te downloaden. Dit proces omvat het vastleggen van een live feed van video of audio via camera's, microfoons of andere opnameapparatuur, die in realtime naar een online platform wordt verzonden.

Kijkers kunnen tijdens de uitzending interactief communiceren met de contentmaker of omroeper via live chat, reacties, polls en andere interactieve functies. Live streaming content is toegankelijk op verschillende apparaten, waaronder computers, smartphones, tablets en smart-tv's, waardoor het voor het publiek gemakkelijk is om overal met een internetverbinding te kijken.

De groei van deze markt is toe te schrijven aan verschillende factoren, zoals de toenemende populariteit van esports en videogames, de groeiende voorkeur voor live gestreamde content en de toenemende adoptie van smartphones en internetpenetratie.

Daarnaast zullen de toenemende focus op optimalisatie van netwerkbandbreedte en de uitbreidende mogelijkheden van live streaming-technologie naar verwachting groeikansen bieden voor de markt. Problemen met connectiviteit en productie kunnen echter de groei van deze markt belemmeren. Bovendien vormt nepverkeer op live streaming-websites een grote uitdaging voor de spelers in deze markt.

De live streaming-markt is gesegmenteerd op basis van component, aanbiedingsmodel, streamingtype, sector en geografie. Het rapport evalueert ook concurrenten binnen de sector en analyseert de markt op regionaal en landniveau.

Op basis van componenten is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in diensten en software/oplossingen. In 2024 wordt verwacht dat de dienstensector goed zal zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 93,5% van de live streaming-markt. Deze sector zal naar verwachting ook het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031. Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan de groeiende vraag naar nieuwe installatie en integratie van live streaming-platforms, de behoefte aan professionele ondersteuning bij post-productie, upgrades en onderhoud om content volgens klantspecificaties te leveren en een gepersonaliseerde ervaring voor kijkers te bieden, evenals de toenemende vraag naar klantenondersteuning, contentcreatiediensten en abonnementsdiensten.

Op basis van aanbod is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C). In 2024 zal naar verwachting de business-to-consumer (B2C)-sector goed zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 91,5% van de live streaming-markt. Deze sector zal naar verwachting ook het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031.

Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan de groeiende behoefte om live content via het internet te verspreiden voor betere merkbetrokkenheid en bereik, de toenemende adoptie van slimme apparaten en de snellere internetpenetratie. Bovendien dragen de stijgende integratie van live streaming-platforms door de retail- en media- en entertainmentsectoren, samen met de toenemende rol van sociale media en e-commerceplatforms, bij aan de snelle groei van de markt.

Op basis van streamingtype is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in audiostreaming, videostreaming en gamestreaming. In 2024 zal naar verwachting de videostreamingsector goed zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 65,4% van de live streaming-markt.

Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan het veranderende online data- en surfgedrag van consumenten, het groeiende gebruik van nieuwe applicaties om nieuwe klanten aan te trekken voor branding en marketing door influencers, de toenemende adoptie van cloudgebaseerde oplossingen om het bereik van live videocontent te vergroten, en de groeiende populariteit van sociale mediaplatforms en andere digitale media. De gamestreamingsector zal echter naar verwachting het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031.

www.meticulousresearch.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Televisieseizoen vol vertrouwde titels en klassiekers

28-08-2025 | 10:25:00
Waar vorig jaar nog sprake was van veel wisselingen en experimenten, is er dit seizoen vooral sprake van stabiliteit.

Ster: omzetcijfers eerste half jaar 2025 fors gedaald, tv -18,5%

26-08-2025 | 00:15:00
Ster heeft bekend gemaakt over het eerste half jaar 15,8 procent minder aan omzet te hebben gedraaid om uit te komen op 88,88 mljoen euro omzet

David de Jong: European Media Freedom Act theoretische exercitie?

22-08-2025 | 11:41:00
De European Media Freedom Act (EMFA) die op 8 augustus van kracht is geworden, lijkt vooral een theoretische exercitie te zijn

Orlando Wood: showmanship bij reclame belangrijker voor winst en groei op de lange termijn

21-08-2025 | 13:26:00
Orlando Wood is Chief Innovation Officer bij System1 Group waar hij sinds 2005 werkt, auteur van het book Lemon and Look Out en creator van de cursus a.p.e. (advertising principles explained). We spreken hem over ontwikkelingen in de reclamemarkt, televisie. AI en meer

Samsung lanceert KPop Demon Hunters-thema's

14-08-2025 | 08:48:43
Samsung Electronics is een samenwerking aangegaan met Netflix voor een tijdelijke promotie rond de animatiefilm KPop Demon Hunters.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Save the Children start merkcampagne met TBWA\NEBOKO

01-09-2025 | 11:18:00
De campagne wil Nederlanders laten zien dat ieder kind de potentie heeft om bij te dragen aan een betere toekomst.

Roorda en Achmed Akkabi werken samen tegen ronselpraktijken

01-09-2025 | 10:00:00
Fase twee van de publiekscampagne Vreemd of Verdacht? is gestart. De campagne waarschuwt jongeren voor criminelen

Jeugdfonds Sport & Cultuur start campagne Gewoon Mogelijk

01-09-2025 | 09:58:10
Met de campagne wil de organisatie ouders en verzorgers stimuleren een sport- of cultuurclub voor hun kind te kiezen, ook als er thuis onvoldoende geld is

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor Matchis

01-09-2025 | 09:09:00
Met inzet van televisie, radio, social media en outdoormedia is dit een van de grootste wervingscampagnes die Matchis tot nu toe heeft gevoerd.

[Vacatures] NOSUCH zoekt een Marketing en Communicatie Manager

01-09-2025 | 08:54:00
NOSUCH is per direct op zoek naar een Marketing en Communicatie Manager - Rotterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.