Wereldwijde live streaming-markt naar $756,5 miljard in 2031

De wereldwijde live streaming-markt zal naar verwachting $756,5 miljard bereiken in 2031, met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 20,9% van 2024 tot 2031, volgens een rapport van Meticulous Research.

Live streaming verwijst naar het in realtime uitzenden van video- of audiocontent via het internet, waardoor kijkers gebeurtenissen, activiteiten of uitvoeringen live kunnen volgen zonder dat ze de content van tevoren hoeven te downloaden. Dit proces omvat het vastleggen van een live feed van video of audio via camera's, microfoons of andere opnameapparatuur, die in realtime naar een online platform wordt verzonden.

Kijkers kunnen tijdens de uitzending interactief communiceren met de contentmaker of omroeper via live chat, reacties, polls en andere interactieve functies. Live streaming content is toegankelijk op verschillende apparaten, waaronder computers, smartphones, tablets en smart-tv's, waardoor het voor het publiek gemakkelijk is om overal met een internetverbinding te kijken.

De groei van deze markt is toe te schrijven aan verschillende factoren, zoals de toenemende populariteit van esports en videogames, de groeiende voorkeur voor live gestreamde content en de toenemende adoptie van smartphones en internetpenetratie.

Daarnaast zullen de toenemende focus op optimalisatie van netwerkbandbreedte en de uitbreidende mogelijkheden van live streaming-technologie naar verwachting groeikansen bieden voor de markt. Problemen met connectiviteit en productie kunnen echter de groei van deze markt belemmeren. Bovendien vormt nepverkeer op live streaming-websites een grote uitdaging voor de spelers in deze markt.

De live streaming-markt is gesegmenteerd op basis van component, aanbiedingsmodel, streamingtype, sector en geografie. Het rapport evalueert ook concurrenten binnen de sector en analyseert de markt op regionaal en landniveau.

Op basis van componenten is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in diensten en software/oplossingen. In 2024 wordt verwacht dat de dienstensector goed zal zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 93,5% van de live streaming-markt. Deze sector zal naar verwachting ook het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031. Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan de groeiende vraag naar nieuwe installatie en integratie van live streaming-platforms, de behoefte aan professionele ondersteuning bij post-productie, upgrades en onderhoud om content volgens klantspecificaties te leveren en een gepersonaliseerde ervaring voor kijkers te bieden, evenals de toenemende vraag naar klantenondersteuning, contentcreatiediensten en abonnementsdiensten.

Op basis van aanbod is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C). In 2024 zal naar verwachting de business-to-consumer (B2C)-sector goed zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 91,5% van de live streaming-markt. Deze sector zal naar verwachting ook het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031.

Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan de groeiende behoefte om live content via het internet te verspreiden voor betere merkbetrokkenheid en bereik, de toenemende adoptie van slimme apparaten en de snellere internetpenetratie. Bovendien dragen de stijgende integratie van live streaming-platforms door de retail- en media- en entertainmentsectoren, samen met de toenemende rol van sociale media en e-commerceplatforms, bij aan de snelle groei van de markt.

Op basis van streamingtype is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in audiostreaming, videostreaming en gamestreaming. In 2024 zal naar verwachting de videostreamingsector goed zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 65,4% van de live streaming-markt.

Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan het veranderende online data- en surfgedrag van consumenten, het groeiende gebruik van nieuwe applicaties om nieuwe klanten aan te trekken voor branding en marketing door influencers, de toenemende adoptie van cloudgebaseerde oplossingen om het bereik van live videocontent te vergroten, en de groeiende populariteit van sociale mediaplatforms en andere digitale media. De gamestreamingsector zal echter naar verwachting het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031.

www.meticulousresearch.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Sprite zet Jalen Hurts centraal in campagne Obey Your Thirst

30-07-2025 | 10:51:30
Sprite viert dertig jaar Obey Your Thirst en breidt de campagne voor het eerst uit naar American football.

Sir John Hegarty: er is een kloof tussen datagedrevenheid en creativiteit

29-07-2025 | 16:13:00
Sir John Hegarty richtte samen met anderen in 1982 Bartle Bogle Hegarty op en was daarvoor betrokken bij de oprichting van het Londense kantoor van TBWA en Saatchi en Saatchi en is een bekende naam in de internationale creatieve industrie. We spreken hem over tv, merken en het werken in datagestuurd landschap

Commissariaat voor de Media wil zich met politieke programma's bemoeien

29-07-2025 | 11:32:00
Het Commissariaat voor de Media heeft 6 aanbevelingen voor politieke partijen gedaan ten behoeve van hun partijprogramma's voor de aankomende parlementsverkiezingen

Overname Paramount Global door Skydance goedgekeurd door Amerikaanse FCC

25-07-2025 | 19:03:00
De overname van het Amerikaanse mediabedrijf Paramount Global door het eveneens Amerikaanse Skydance en RedBird Capital Partners is door de Amerikaanse toezichthouder FCC goedgekeurd

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.