Wereldwijde live streaming-markt naar $756,5 miljard in 2031

De wereldwijde live streaming-markt zal naar verwachting $756,5 miljard bereiken in 2031, met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 20,9% van 2024 tot 2031, volgens een rapport van Meticulous Research.

Live streaming verwijst naar het in realtime uitzenden van video- of audiocontent via het internet, waardoor kijkers gebeurtenissen, activiteiten of uitvoeringen live kunnen volgen zonder dat ze de content van tevoren hoeven te downloaden. Dit proces omvat het vastleggen van een live feed van video of audio via camera's, microfoons of andere opnameapparatuur, die in realtime naar een online platform wordt verzonden.

Kijkers kunnen tijdens de uitzending interactief communiceren met de contentmaker of omroeper via live chat, reacties, polls en andere interactieve functies. Live streaming content is toegankelijk op verschillende apparaten, waaronder computers, smartphones, tablets en smart-tv's, waardoor het voor het publiek gemakkelijk is om overal met een internetverbinding te kijken.

De groei van deze markt is toe te schrijven aan verschillende factoren, zoals de toenemende populariteit van esports en videogames, de groeiende voorkeur voor live gestreamde content en de toenemende adoptie van smartphones en internetpenetratie.

Daarnaast zullen de toenemende focus op optimalisatie van netwerkbandbreedte en de uitbreidende mogelijkheden van live streaming-technologie naar verwachting groeikansen bieden voor de markt. Problemen met connectiviteit en productie kunnen echter de groei van deze markt belemmeren. Bovendien vormt nepverkeer op live streaming-websites een grote uitdaging voor de spelers in deze markt.

De live streaming-markt is gesegmenteerd op basis van component, aanbiedingsmodel, streamingtype, sector en geografie. Het rapport evalueert ook concurrenten binnen de sector en analyseert de markt op regionaal en landniveau.

Op basis van componenten is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in diensten en software/oplossingen. In 2024 wordt verwacht dat de dienstensector goed zal zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 93,5% van de live streaming-markt. Deze sector zal naar verwachting ook het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031. Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan de groeiende vraag naar nieuwe installatie en integratie van live streaming-platforms, de behoefte aan professionele ondersteuning bij post-productie, upgrades en onderhoud om content volgens klantspecificaties te leveren en een gepersonaliseerde ervaring voor kijkers te bieden, evenals de toenemende vraag naar klantenondersteuning, contentcreatiediensten en abonnementsdiensten.

Op basis van aanbod is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in business-to-business (B2B) en business-to-consumer (B2C). In 2024 zal naar verwachting de business-to-consumer (B2C)-sector goed zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 91,5% van de live streaming-markt. Deze sector zal naar verwachting ook het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031.

Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan de groeiende behoefte om live content via het internet te verspreiden voor betere merkbetrokkenheid en bereik, de toenemende adoptie van slimme apparaten en de snellere internetpenetratie. Bovendien dragen de stijgende integratie van live streaming-platforms door de retail- en media- en entertainmentsectoren, samen met de toenemende rol van sociale media en e-commerceplatforms, bij aan de snelle groei van de markt.

Op basis van streamingtype is de wereldwijde live streaming-markt grofweg onderverdeeld in audiostreaming, videostreaming en gamestreaming. In 2024 zal naar verwachting de videostreamingsector goed zijn voor het grootste aandeel van ongeveer 65,4% van de live streaming-markt.

Dit grote marktaandeel kan worden toegeschreven aan het veranderende online data- en surfgedrag van consumenten, het groeiende gebruik van nieuwe applicaties om nieuwe klanten aan te trekken voor branding en marketing door influencers, de toenemende adoptie van cloudgebaseerde oplossingen om het bereik van live videocontent te vergroten, en de groeiende populariteit van sociale mediaplatforms en andere digitale media. De gamestreamingsector zal echter naar verwachting het hoogste groeipercentage kennen tijdens de prognoseperiode van 2024–2031.

www.meticulousresearch.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

CTV HomeScreen-advertenties scoren boven YouTube

14-10-2025 | 09:27:00
Volgens onderzoek van Teads leveren HomeScreen-plaatsingen meer aandacht, sterkere merkherinnering en hoger engagement.

Creatieve hub [WERKTITEL] sluit zich aan bij Banijay Benelux

13-10-2025 | 14:32:29
Sandra Hilster is per 1 oktober 2025 benoemd tot CEO van productiebedrijf Banijay Benelux. Ze volgt Peter Lubbers op die het bedrijf na 5 jaar verlaat

Joop van den Ende opnieuw met paginagrote advertentie voor NPO

09-10-2025 | 00:17:00
Media- en theaterondernemer Joop van den Ende heeft opnieuw via een paginagrote advertentie in dagbladen opgeroepen tot actie tegen wat hij noemt de sloop van het omroepbestel en journalistieke waarden
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.

Hotel L’Amour en Jumbo introduceren de campagne: Prijzenstorm

23-10-2025 | 12:03:00
Jumbo Supermarkten is gestart met de campagne Prijzenstorm, ontwikkeld door Hotel L’Amour. De actie speelt in op het herfstseizoen

TomTom brengt Tom by TomTom en campagne Good Drivers Only

23-10-2025 | 09:06:17
De introductie wordt ondersteund door de merkcampagne Good Drivers Only, ontwikkeld door Preacher Amsterdam.

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.