WATCH OUT! TRENDREPORT AHEAD

[Grow by DPG Media] Ilja Demilt (Mindshare) over Messy Media, Generative Advertising, Elasticiteit & Sustainable

Op de drempel van 2025 stond de teller aan trendrapporten over het aanstaande jaar in marketing en reclame op 256. TWEEHONDERDZESENVIJFTIG! De revolutie verpakt in 6 (of 7, 9 of 3) metatrends. Vol met hip jargon, marketing newspeak en AI gegenereerde visuals van nieuwe menssoorten als de ‘Zenthusiasts’ of ‘Ethical Spenders’. Oh ja, en de jaarlijkse doodverklaring van traditionele TV-reclame (personalised hypertargeting is here to stay!).

Volgens Mindshare was dit hét perfecte moment voor trendrapport 257! Maar met één belangrijke kanttekening: alleen lezen heeft geen zin. Ilja Demilt, Head of Business Strategy bij Mindshare, vertelt je er alles over in dit artikel van Grow van DPG Media.

Beyond reading: het belang van toepassing

Ons FUTURE TRENDS rapport is solide. Gebaseerd op gedegen onderzoek onder meer dan 25 lokale en internationale publishers en gewogen door de uitkomsten van een representatief consumentenonderzoek. We identificeren zeven kernveranderingen in het marketinglandschap. De inhoud is doordacht, de vormgeving aantrekkelijk, de oplossingen prikkelend. Maar wat ons betreft ben je dan nog nergens. Hét verschil maak je namelijk in de toepassing.

Je kunt alle trendrapporten van kaft tot kaft lezen, maar dat maakt je geen betere marketeer. Sterker nog, hoe meer je over de toekomst leest, hoe meer je afgestompt raakt voor de inhoud. "Ja, ja, AI heeft de toekomst, nu weet ik het wel."

Erkenning voor de evolutie van marketing

De effectiviteit van reclame wordt niet versterkt door de hoeveelheid herhalingen, maar juist door de relevantie van de boodschap. Reclame-elasticiteit (zie hoofdstuk 6) meet de relatie tussen advertentie-uitgaven en de tolerantie voor de hoeveelheid reclame. Kortom; hoeveel reclame kan je doelgroep écht verdragen voordat ze afhaken? Hoeveel effect hebben je campagnes nog op je resultaten? Hoe "rekbaar" is je marketing?

Consumenten zijn steeds minder vatbaar voor traditionele push-marketing. Opgegroeid in de hedendaagse informatiejungle zijn ze uitgerust met vernuftige digitale marketing survival skills. Ze hebben geen hekel aan merken of een goede

deal, integendeel. Ze hebben simpelweg geen aandacht voor en geen zin meer in gemakzuchtige, hersenloze reclamedrek. Aandacht vang en behoud je slechts met één ingrediënt: relevantie. What's in it for me?

Meer prioriteit voor pullmarketing

Relevantie is waarde bieden in ruil voor kostbare aandacht. Waarde middels persoonlijke, meeslepende, memorabele communicatie. Door prikkelende merkpartnerships, of door het bieden van ervaringen die emotioneel verbinden.

In een wereld waarin reclame onder druk staat is creativiteit en ondernemerschap vereist waarbij het juist soms oncomfortabel moet worden. Pullmarketing wordt belangrijker en gaat een doorslaggevende rol spelen bij de queeste naar relevantie. Het thema is relatief abstract en ongrijpbaar, vandaar dat we in ons trendrapport drie potentierijke sub thema’s concretiseren. Tegelijkertijd is het dus essentieel dat marketeers zelf ook meer in actie komen dan bij conventionele pushmarketing. 2025 biedt daarvoor volop technologische en creatieve mogelijkheden. Dat staat allemaal in ons rapport.

De toekomst maken we zelf!

De waarde van ons trendrapport schuilt echter niet in de mooie woorden, aantrekkelijke vormgeving, scherpe analyses of de slimme conclusies, maar enkel in de toepassing.

Laat je dus zeker inspireren door onze bevindingen over Messy Media, Generative Advertising, Elasticiteit & Sustainable Media. Maar nog belangrijker: ga samen met de schrijvers, de experts aan de slag om uit te vinden wat deze inzichten

kunnen betekenen voor jouw merk en jouw werk. Hoe we samen relevantie en waarde kunnen creëren voor jouw (potentiële) klanten.

Trends worden beschreven, maar de toekomst maken we zelf. Mindshare nodigt je uit om samen, op basis van onze inzichten en expertise, de toekomst van jouw merk te creëren.

Bekijk alle inzichten in het Future Trends rapport

Durf jij de toekomst met beide handen aan te grijpen? Neem direct contact op met Ilja van Mindshare om zelf ook future fit te worden!

Maak van 2025 het jaar van jouw merk.

www.dpgmediagroup.com/grow 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:12
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Senior Strategist

05-11-2025 | 07:31:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Senior Strategist - 32u-40u · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.