Voorkeursposities op radio verhogen reclameherinnering

[DPG Media Advertising] De eerste twee posities in een reclameblok hebben een positievere impact op reclameherinnering

Uit recent onderzoek van DPG Media Radio, in samenwerking met Mediabrands, wordt bevestigd dat de eerste twee posities in een reclameblok een significant positievere impact hebben op reclameherinnering. Commercials die aan het begin van een blok worden geplaatst, blijven veel beter hangen bij luisteraars, ongeacht de lengte van de commercial, de bekendheid van het merk of de mate van aandacht die aan het reclameblok wordt besteed. Benieuwd wat dit voor jou als adverteerder betekent? Je leest het in dit artikel van DPG Media.

Het onderzoek, uitgevoerd onder 1.800 respondenten, richtte zich op de effecten van verschillende posities in een reclameblok op reclameherinnering. De deelnemers luisterden naar een realistisch reclameblok van vier minuten, waarin twaalf commercials werden afgespeeld. Vervolgens werd getest welke merken zij zich konden herinneren.

Eerste en tweede positie grootste impact

De resultaten laten zien dat de eerste en tweede positie in het reclameblok veruit de meeste impact hebben op reclameherinnering. De Top of Mind reclameherinnering voor merken op de eerste positie blijkt meer dan vier keer zo hoog te zijn als bij andere posities, de tweede positie scoort bijna 3 keer zo hoog. Ook de spontane reclameherinnering is het sterkst bij de eerste positie, gevolgd door de tweede positie.

Geholpen reclameherinnering toont een vergelijkbaar beeld: de eerste commercial scoort significant hoger dan alle andere posities in het blok, gevolgd door de tweede positie. Dit geldt voor alle onderzochte spotlengtes (15, 20 en 25 seconden) en merken, zowel bekende als minder bekende. De laatste en voorlaatste positie scoren licht hoger dan commercials die in het midden van het blok geplaatst waren.

Belang voorkeurspositie nog groter bij verminderde aandacht

Het onderzoek is uitgevoerd in een realistische experimentele setting, waarbij luisteraars de mogelijkheid hadden om tijdens het luisteren iets anders te doen. Uit de verdeling van de aandacht bleek dat 16 procent van de respondenten met volledige aandacht naar het reclameblok luisterde, terwijl 32 procent een deel van het fragment ook iets anders deed en 53 procent grotendeels bezig was met een andere taak.
Interessant is dat de voordelen van voorkeursposities aan het begin van het blok groter worden naarmate de aandacht van de luisteraar afneemt. Dit benadrukt het belang van strategische plaatsing van commercials om de reclameherinnering te maximaliseren, zelfs onder omstandigheden van mindere aandacht.

Belang voor adverteerders

Voor adverteerders biedt dit onderzoek waardevolle inzichten om de effectiviteit van hun campagnes te vergroten. Door commercials strategisch te plaatsen aan het begin van een reclameblok, kunnen zij rekenen op een hogere herinnering bij luisteraars. Dit geldt niet alleen voor grote, bekende merken, maar juist ook voor minder bekende merken, die vaak meer moeite hebben om de aandacht van consumenten te trekken.

Joris Korver, Lead Insights & Effectiveness Mediabrands.: “Dit onderzoek bevestigt dat voorkeursposities in een reclameblok goud waard zijn. Adverteerders die deze strategische plekken benutten zien een significante verbetering in reclameherinnering, wat essentieel is in de huidige competitieve markt.” 

www.dpgmediagroup.com


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Leukstetickets.nl boost traffic met Smart Optimization

17-12-2025 | 12:22:00
Leukstetickets.nl wilt het aantal kwalitatieve landingen vanuit display advertising voor ticketverkoop aanzienlijk verhogen

Rossel sluit aan op Ad Manager en vergroot bereik DPG Media

10-12-2025 | 21:00:00
DPG Media opent Ad Manager, het selfserviceplatform voor digitale campagnes, voor de externe partner Rossel in de Franstalig Belgische markt

DPG Media wijzigt (directie)structuur in Nederland en België

01-12-2025 | 17:47:00
DPG Media wijzigt zijn structuur en daarmee ook de directiestructuur met onmiddelijke ingang. Daarmee gaat de transformatie van RTL Nederland volgens DPG Media officieel van start. Er zijn voortaan drie businessunits en drie saleshuizen.

Lokaal verhaal vergroot merkvoorkeur PLUS

20-11-2025 | 11:10:00
Branded content-campagne van PLUS en DPG Media verdubbelt merkvoorkeur

Kracht van community zorgt voor stijging positieve houding

12-11-2025 | 10:33:00
Sommige verhalen raken je en blijven hangen. Ze inspireren, bieden herkenning of zetten je aan tot actie. Het is de kunst om zo'n verhaal te creëren
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.