Viaplay treedt toe tot Screenforce

Viaplay sluit zich per 1 juli aan bij Screenforce, de marketingorganisatie voor televisie en online video in Nederland. Daarmee wordt de hybride zender ook opgenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de cijfers van Viaplay TV rapporteert.

De salesactiviteiten van Viaplay in Nederland zijn in handen van Talpa Media, het saleshouse van Talpa Network. Viaplay biedt in Nederland zowel een streamingdienst als twee lineaire zenders: Viaplay TV en Viaplay TV+. Of ook de streamingdienst in de toekomst onderdeel wordt van het kijkonderzoek, is nog niet bekend.

Viaplay als hybride speler

Michel van der Voort, directeur van Screenforce: "Met Viaplay verwelkomen we een interessante hybride broadcaster. Hiermee doel ik op het uitgebreide aanbod wat de broadcasters de laatste jaren ontwikkelen. Naast de lineaire zenders bieden zij ook streamingdiensten aan omdat dit een belangrijke manier van kijken geworden is. Zo kennen we binnen Screenforce al de streamers NPO Start, Videoland, HBO Max, Disney Plus en Sky Showtime."

Hij kijkt uit naar de uitbreiding van het kijkonderzoek in september: "Met vernieuwde technieken is het NMO in staat om de streamingdiensten te meten. Nog niet alle diensten zullen vanaf het begin meedoen aan de rapportage. Onze ambitie is dat uiteindelijk alle Screenforce platforms gerapporteerd worden in het kijkonderzoek. De keuze is aan hen. Bovendien sluit ik niet uit dat wij in de toekomst ook streaming platforms gaan verwelkomen, die geen lineaire zenders hebben. Dat is logisch omdat wij onze definitie van TV kijken al een tijdje verruimd hebben naar het kijken premium video. Dat wil zeggen, video van een hoogwaardige kwaliteit, vaak long form en voor adverteerders in een brand safe omgeving. Het onderscheid tussen lineair en on demand zal vervagen."

Talpa Media vertegenwoordigt Viaplay

Allard Ruyl, CEO van Talpa Media: "De toetreding van Viaplay tot Screenforce benadrukt hoe belangrijk samenwerking is binnen het Nederlandse videolandschap. Door onze krachten te bundelen vergroten we niet alleen het gezamenlijke bereik, maar zorgen we ook voor meer transparantie en impact richting adverteerders. We zijn trots om Viaplay te vertegenwoordigen binnen dit netwerk en samen te bouwen aan een toekomstbestendige videomarkt."

Met de aansluiting van Viaplay bestaat het collectief van Screenforce-participanten nu uit veertien partijen: Ster, RTL Nederland, Talpa Network, RPO, AT5, Paramount, The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery, BBC NL, Ziggo Sport, Xite, NBCU, Hearst en Viaplay.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Merken bouwen? Zet in op televisie

12-06-2025 | 09:14:00
Campagnes die uitsluitend focussen op de onderkant van de funnel blijken op lange termijn aanzienlijk minder effectief.

VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

04-06-2025 | 10:52:00
Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB) toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren

Inschrijving jubileumeditie TV Masters geopend

26-05-2025 | 13:43:00
Deze masterclass, gericht op jonge professionals bij bureaus en adverteerders, biedt verdieping in alle facetten van het Total Video-landschap.

Screenforce onderzoekt de rol van aandacht in reclame

20-05-2025 | 11:33:42
Wat is aandacht precies, hoe meet je het betrouwbaar en wat is de strategische waarde ervan voor adverteerders?

AI helpt winnaars Kantar Awards consument beter te raken

13-05-2025 | 10:09:56
De winnaars van dit jaar komen uit 18 landen en vertegenwoordigen 28 klanten, 37 merken en 26 categorieën.

Thinkbox pleit voor herwaardering van televisie

08-05-2025 | 13:15:00
In het rapport Trends in TV 2025 plaatst Thinkbox, de zusterorganisatie van Screenforce, kanttekeningen bij het dominante narratief rondom digitale media.

Vertrouwen en eenvoud centraal bij tv-kijken in 2025

29-04-2025 | 09:42:00
In een tijd waarin tv-kijken uiteenvalt in combinaties van content, apparaten en platforms, is inzicht in wat kijkers echt waarderen essentieel.

[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive

25-04-2025 | 07:58:00
Screenforce en Audify zijn per direct op zoek naar een Junior Marketing Executive 

[Screenforce] Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen

24-04-2025 | 08:28:00
Wereldwijd onderzoek van Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen.

Screenforce lanceert aanleverkalender

16-04-2025 | 09:43:28
De kalender houdt automatisch rekening met feestdagen en extra sluitingsdagen. Zo helpt de tool om onverwachte deadlineverschuivingen te voorkomen

Tim Bonney: De marketing-funnel blijft relevant

08-04-2025 | 09:59:00
De marketing-funnel mag dan niet perfect zijn, de logica erachter is volgens Tim Bonney, strategy director bij Electric Glue, nog altijd bruikbaar.

[Screenforce] Het effect van een lach en een traan

25-03-2025 | 13:47:00
Screenforce, het effect van een lach en een traan

Screenforce lanceert SpotDeli voor TV-commercials

20-03-2025 | 10:08:08
Vanaf 1 april kunnen producenten hun commercials en billboards via SpotDeli aanleveren, zonder deze afzonderlijk bij exploitanten zoals Ster, Talpa Network en Ad Alliance in te dienen.

RTL Nederland: stijgend resultaat, dalende reclameverkopen

20-03-2025 | 09:03:00
RTL Nederland zag in 2024 de omzet met 2,3 procent stijgen naar 634 miljoen euro. Het aangepaste operationele resultaat (adjusted ebita) kwam uit op 166 miljoen euro, een toename van 14,5 procent ten opzichte van 2023. Het nettoresultaat bedroeg 127 miljoen euro, een stijging van 10,4 procent.

[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Marketing Executive

19-03-2025 | 12:24:00
Screenforce en Audufy zijn per direct op zoek naar een Marketing Executive 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.