Viaplay treedt toe tot Screenforce

Viaplay sluit zich per 1 juli aan bij Screenforce, de marketingorganisatie voor televisie en online video in Nederland. Daarmee wordt de hybride zender ook opgenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de cijfers van Viaplay TV rapporteert.

De salesactiviteiten van Viaplay in Nederland zijn in handen van Talpa Media, het saleshouse van Talpa Network. Viaplay biedt in Nederland zowel een streamingdienst als twee lineaire zenders: Viaplay TV en Viaplay TV+. Of ook de streamingdienst in de toekomst onderdeel wordt van het kijkonderzoek, is nog niet bekend.

Viaplay als hybride speler

Michel van der Voort, directeur van Screenforce: "Met Viaplay verwelkomen we een interessante hybride broadcaster. Hiermee doel ik op het uitgebreide aanbod wat de broadcasters de laatste jaren ontwikkelen. Naast de lineaire zenders bieden zij ook streamingdiensten aan omdat dit een belangrijke manier van kijken geworden is. Zo kennen we binnen Screenforce al de streamers NPO Start, Videoland, HBO Max, Disney Plus en Sky Showtime."

Hij kijkt uit naar de uitbreiding van het kijkonderzoek in september: "Met vernieuwde technieken is het NMO in staat om de streamingdiensten te meten. Nog niet alle diensten zullen vanaf het begin meedoen aan de rapportage. Onze ambitie is dat uiteindelijk alle Screenforce platforms gerapporteerd worden in het kijkonderzoek. De keuze is aan hen. Bovendien sluit ik niet uit dat wij in de toekomst ook streaming platforms gaan verwelkomen, die geen lineaire zenders hebben. Dat is logisch omdat wij onze definitie van TV kijken al een tijdje verruimd hebben naar het kijken premium video. Dat wil zeggen, video van een hoogwaardige kwaliteit, vaak long form en voor adverteerders in een brand safe omgeving. Het onderscheid tussen lineair en on demand zal vervagen."

Talpa Media vertegenwoordigt Viaplay

Allard Ruyl, CEO van Talpa Media: "De toetreding van Viaplay tot Screenforce benadrukt hoe belangrijk samenwerking is binnen het Nederlandse videolandschap. Door onze krachten te bundelen vergroten we niet alleen het gezamenlijke bereik, maar zorgen we ook voor meer transparantie en impact richting adverteerders. We zijn trots om Viaplay te vertegenwoordigen binnen dit netwerk en samen te bouwen aan een toekomstbestendige videomarkt."

Met de aansluiting van Viaplay bestaat het collectief van Screenforce-participanten nu uit veertien partijen: Ster, RTL Nederland, Talpa Network, RPO, AT5, Paramount, The Walt Disney Company, Warner Bros. Discovery, BBC NL, Ziggo Sport, Xite, NBCU, Hearst en Viaplay.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

21 november World Television Day

19-11-2025 | 13:26:00
Op vrijdag 21 november vieren tv-bedrijven wereldwijd World Television Day 2025, een jaarlijks initiatief van de Verenigde Naties dat de blijvende impact van televisie benadrukt als bron van informatie, inspiratie en verbinding

Tv behoudt sterke positie tussen streaming en social video

11-11-2025 | 15:50:00
Tv scoort in het onderzoek hoger dan streamingdiensten en social video op betrouwbaarheid, redactionele kwaliteit en maatschappelijke relevantie.

Lantern laat zien hoe tv consumentengedrag beïnvloedt

04-11-2025 | 09:08:46
Het project brengt voor het eerst in kaart welke acties consumenten ondernemen nadat zij een tv-commercial hebben gezien

Screenforce: Context bepaalt aandacht voor reclames in december

28-10-2025 | 10:23:30
De analyse laat zien dat reclameblokken rond luchtige of humorvolle programma’s meer kijkers vasthouden dan blokken bij serieuze of zware titels

Screenforce: Supermarkten riskeren stormachtig kerstseizoen

21-10-2025 | 09:50:00
Consumenten zoeken in december naar voordeel en beleving, maar willen niet meer betalen.

Screenforce: Vooruitkijken via platforms groeit bij Nederlandse kijkers

07-10-2025 | 16:02:43
Vooruitkijken via online platforms wint aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van het Trends In Digitale Media-onderzoek 2025.

Screenforce: storytelling is sleutel tot merk- en businessgroei

30-09-2025 | 09:58:31
De kernboodschap van het webinar: creativiteit is geen luxe, maar essentieel voor groei.

Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

23-09-2025 | 12:06:00
Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

VAB-onderzoek: KPI’s verschillen per type adverteerder

09-09-2025 | 11:49:00
Uit het onderzoek blijkt dat alle bedrijven dezelfde top 3 doelstellingen nastreven: merkbekendheid, omzet en winst.

Michel van der Voort: Maak tv-inkoop even simpel als online

09-09-2025 | 00:15:00
Michel van der Voort is algemeen directeur van brancheorganisatie Screenforce. We spreken met hem over de halfjaarcijfers, NMO Kijkonderzoek Fase 2 en meer.

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

Televisieseizoen vol vertrouwde titels en klassiekers

28-08-2025 | 10:25:00
Waar vorig jaar nog sprake was van veel wisselingen en experimenten, is er dit seizoen vooral sprake van stabiliteit.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

KVK en N=5 geven twijfels ondernemers hoofdrol

19-11-2025 | 14:27:08
KVK en N=5 lanceren de volgende fase van Houvast voor Ondernemers, waarin twijfels en vragen van ondernemers centraal staan.

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.

Accenture Song maakt kerstcampagne voor Smyths Toys

18-11-2025 | 11:53:00
De campagne zet de speelse dynamiek tussen een jongen en zijn hond centraal om de merkbeleving rondom Kerstmis te versterken in meerdere Europese landen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.