Viaplay komt met reclameversie streamingdienst

Viaplay heeft bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers aangekondigd met een reclameversie te komen. Deze versie zou omstreeks de zomer worden gelanceerd. Eerst in Scandinavië en daarna ook in Nederland. Daarmee volgt Viaplay andere streamingdiensten die eerder deze stap maakten,

Per 22 mei 2024 verhoogt Viaplay de prijs van zijn streamingdienst in Nederland met 2 euro per maand naar 17,99 euro per maand. De reclameversie zal iets goedkoper zijn.

Viaplay speelt ook met de gedachte met een sportnieuwszender te komen; het is echter onduidelijk voor welke markten Viaplay dat van plan is en of Nederland daar ook bij hoort. Nederland kent zo een zender niet. Tot 2018 was Eurosport via EurosportNews met een dergelijke zender (pan-Europees) actief.

Viaplay heeft in het eerste kwartaal zijn schuldenlast teruggebracht van circa 430 miljoen naar 47 miljoen euro dankzij financiële injecties van aandeelhouders. Canal+ Group/Vivendi is dankzij de hercapitalisaties met 29,33 procent grootaandeelhouder geworden van Viaplay Group. Het Tsjechische PPF heeft eveneens een soortgelijk percentage. Dankzij de financiële injecties maakt Viaplay Group netto winst: 52,8 miljoen euro.

De core-landen in Scandinavië en Nederland hebben opvallend genoeg een behoorlijke daling van abonnees te verwerken gehad: 4,85 miljoen abonnees zijn er nu, een daling van 19,5 proceent. Op kwartaalbasis zou er echter een lichte groei zijn geweest vergeleken met het vierde kwartaal.

De omzet van Viaplay Group steeg met 4,6 procent naar 411 miljoen euro, maar het operationeel verlies werd ook groter (40,9 miljoen euro). Viaplay Group is nog steeds van plan om bepaalde activiteiten waaronder in Polen en de Baltische landen af te stoten. Op 4 april werden de activiteiten in het Verenigd Koninkrijk af te stoten.

www.viaplaygroup.com

www.viaplay.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Lineaire zender Viaplay TV krijgt met KPN landelijk bereik

13-05-2025 | 17:09:16
Viaplay TV heeft dankzij een overeenkomst met KPN landelijk bereik verkregen. De zender is voor alle  (lineaire) tv-abonnees van KPN met onmiddellijke ingang beschikbaar via hun decoder. Distributie via Digitenne is niet voorzien

Formule 1 keert terug bij Grand Prix Radio

10-03-2025 | 22:25:46
De live verslaggeving van de Formule 1 met Olav Mol en Jack Plooij keert per 15 maart 2025 terug in Nederland via Grand Prix Radio

Viaplay kiest voor Did Another Thing en Hagens PR

03-03-2025 | 13:08:00
Het streamingplatform Viaplay heeft Did Another Thing en Hagens PR verkozen als respectievelijk creatief en pr-bureau

Talpa Media doet reclame Viaplay

18-02-2025 | 00:05:00
Talpa Media zal de reclame-exploitatie uitvoeren van de streamingdienst Viaplay en de te lanceren eigen lineaire zenders van Viaplay . Ook zal Talpa Network per 15 maart 2025 de zender SBS9 terugplaatsen op de plek van Viaplay TV met uitsluitend films, series en amusement zoals voor 5 april 2024  te zien was

Viaplay start met reclameversie

28-01-2025 | 00:20:00
Viaplay start op 3 februari 2025 onder de naam Basic met een reclameversie van zijn streamingdienst. De versie zonder reclame zal Standaard heten. Bestaande abonnees zullen per 3 maart worden omgezet naar de Basic versie met reclame
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.