Vertrouwen en eenvoud centraal bij tv-kijken in 2025

[Screenforce] In een tijd waarin tv-kijken uiteenvalt in combinaties van content, is inzicht in wat kijkers echt waarderen essentieel

RTL AdAlliance heeft de resultaten gepresenteerd van de vierde editie van The New Life of the Living Room. In dit onderzoek wordt onderzocht wat belangrijk is in een steeds verder versnipperend medialandschap. Screenforce licht de belangrijkste bevindingen toe.

De onderzoekers benadrukken het belang van premium content, vertrouwen en betrokkenheid bij betrouwbare media. In een tijd waarin tv-kijken uiteenvalt in combinaties van content, apparaten en platforms, is inzicht in wat kijkers echt waarderen essentieel.

Lineaire TV en BVOD blijven uitgangspunt

De reclame-industrie staat voor veranderingen door aangepast kijkgedrag en de behoefte aan meer eenvoud. Traditionele media behouden hierin hun waarde. In Nederland schakelt 65 procent van de kijkers nog steeds eerst lineaire tv of BVOD in. Televisie wordt gewaardeerd vanwege de betrouwbaarheid, vooral in een tijd van desinformatie. Alleen professionele longform content wordt door kijkers als echte televisie gezien, ongeacht via welk apparaat of platform deze wordt bekeken.

Verandering in mediaconsumptie vraagt om nieuwe inzichten

De uitkomsten onderstrepen het belang voor adverteerders en mediabedrijven om in te spelen op het veranderende gebruik van schermen en content. Vertrouwen, eenvoud en kwaliteit blijven daarbij leidend.

Professionele content blijft norm voor tv-beleving

Ook uit de Nederlandse resultaten blijkt dat kijkers onderscheid maken tussen professionele producties en andere vormen van videocontent. Dit bepaalt in hoge mate hoe televisie wordt ervaren en gewaardeerd.

Dit is een samenvatting, lees het hele artikel op de website van Screenforce

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed

24-07-2025 | 12:21:00
Ton Rozestraten heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt

NDP & Screenforce willen uitstel richtlijn politieke reclame

15-07-2025 | 01:20:00
Brancheorganisaties NDP Nieuwsmedia en Screenforce willen dat het kabinet een overgangsregeling treft omtrent de Europese verordening Transparantie Politieke Reclame

Viaplay treedt toe tot Screenforce

25-06-2025 | 13:21:43
Hiermee wordt de zender ook opgenomen in het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de cijfers van Viaplay TV rapporteert.

Merken bouwen? Zet in op televisie

12-06-2025 | 09:14:00
Campagnes die uitsluitend focussen op de onderkant van de funnel blijken op lange termijn aanzienlijk minder effectief.

VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

04-06-2025 | 10:52:00
Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB) toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.