Vertigo 6 lanceert Agency Simulator 25 voor PC en Mac: recap

Mike Hendrixen blikt terug op de geslaagde 'lancering' van de agency-game

Vertigo 6 heeft dit jaar een uiterst succesvolle 1-aprilgrap in elkaar gezet. Ze kondigden de lancering van een The Sims-achtig spel aan, draaiend om de bureauwereld. Het hele persericht lees je onderaan. We spreken erover met Mike Hendrixen, founder en Marketing en PR Director van het bedrijf.

Hoe kwamen jullie op dit idee?

Na meer dan 500 gamecampagnes voor onze klanten, kennen we alle ins en outs én het jargon van gamelancering. Ook doen we zelf lekker mee met alle holle afkortingen en clichés die ons prachtige vak rijk is. Het lag zó belachelijk dicht bij onszelf, dat het gek is dat we deze grap nog niet eerder hadden bedacht. 

Wie heeft alles uitgewerkt?

De tekst typte ik tussen twee meetings door en de visual en het persbericht zijn gegenereerd met de nieuwste versie van ChatGPT. Niet helemaal m'n ding, maar voor een flauwe 1 aprilgrap mag je best even vreemdgaan met AI toch? Ik was verbaasd over de kwaliteit van het plaatje, maar ik heb dan ook weer net te weinig promptskills en geduld om ons eigen logo op de verpakking te zetten.

Wat voor reacties heb je gekregen?

Ongekend veel! Bijna 30.000 views op LinkedIn, meer dan 400 likes en 170 reacties, maar eerlijk is eerlijk: de helft daarvan komt van mezelf. Ik ging er iets te hard op en heb bijna elke reactie beantwoord alsof het een Twitch-chat was. De leukste reacties kwamen van een developer uit het buitenland die de game écht wil gaan maken (achievement unlocked!) en iemand van een PR-bureau in Londen die serieus vroeg of we er een Kickstarter van willen maken. Volgende week zit ik op Reboot/Develop een gameconferentie in Kroatië en zal ik eens kijken of er meer enthousiastelingen zijn.

Wat levert het jullie business op?

Poeh, geen idee. Maar dat was ook totaal niet het doel. Het was gewoon een platte flauwe 1-aprilgrap met mespuntje zelfspot en een stapel bureautrauma's en heel veel vakjargon, waar ik zelf jeuk van krijg.

Welke grappen heb je eerder bedacht die je zijn bijgebleven?

We proberen elk jaar wel iets, wat me de bijnaam Like Hendrixen al heeft opgeleverd op kantoor. Zo suggereerden we ooit dat we naar Amsterdam zouden verhuizen (zegt nooit nooit, maar als je ons kent, weet je dat de kans dat Vitesse dit jaar alsnog promoveert groter is), bedachten we Vertigo 6,0%: een craftbier waar je niet dronken én niet dik van wordt en kondigden we aan dat we ons kantoor zouden slopen om er een toren neer te zetten. Dat Vertigo 6-bier? Dat is er dus echt gekomen. En dat kantoor? Niet gesloopt, maar we zitten nu wél 200 meter verderop… in een toren. Dus ja, als je het allemaal zo terugkijkt… die game? Die moet er gewoon komen. :-D 

Hier het persbericht:

Communicatiebureau Vertigo 6 brengt op 1 april Agency Simulator 25 uit, een simulatiegame die spelers onderdompelt in het leven van een creatief bureau. Consoleversies volgen later dit jaar.

Vertigo 6, bekend van PR- en marketingcampagnes voor videogames, lanceert zijn eerste eigen game: Agency Simulator 25. De game is vanaf 1 april beschikbaar voor PC en Mac. Versies voor PlayStation 5 en Xbox verschijnen later in 2025, gevolgd door een release op de Nintendo Switch in 2026.

Een blik achter de schermen van het bureauleven

In Agency Simulator 25 ervaren spelers de dynamiek van een creatief bureau, van stagelopen tot wereldwijde pitches. De game biedt een realistische weergave van het bureauleven, inclusief brainstormsessies, klantfeedback en deadline-stress.

Mike Hendrixen, oprichter van Vertigo 6: "We hebben altijd anderen geholpen hun verhaal te vertellen – dit keer vertellen we het onze. Agency Simulator 25 combineert onze liefde voor games met onze diepe, soms traumatische kennis van het bureauleven."

Realistische gameplay en uitbreidingen

De game is gebouwd in Unreal Engine 5 en biedt gedetailleerde kantooromgevingen, inclusief interactieve elementen zoals koffiemachines en bureau-accessoires. Spelers beheren projecten, motiveren teams en navigeren door klantrelaties. De game synchroniseert met projectmanagementtools zoals Slack en Trello voor een levensechte ervaring.

Na de lancering verschijnt de Corporate Takeover DLC, waarin spelers te maken krijgen met de uitdagingen van een overname door een wereldwijd holdingbedrijf. Daarnaast organiseert Vertigo 6 de Agency Simulator World Series, een eSports-competitie die eindigt met een live pitch-finale in Cannes.

Speciale editie en toekomstplannen

Bij de lancering is een speciale Amsterdam Collector's Edition beschikbaar. Deze bevat onder meer een quinoa-salade, een fles kombucha en een stickervel met typische bureauquotes.

www.vertigo6.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Mike Hendrixen: AI neemt je baan niet, nog niet

05-09-2025 | 09:37:00
Ik ben niet op zoek naar een andere baan, maar ik zag dat er meer dan 315 vacatures openstaan op de website van OpenAI

Happy Horizon kiest Ubbo Maagdenberg als topman

01-09-2025 | 07:00:00
Per 1 september 2025 is Ubbo Maagdenberg benoemd tot CEO van bureaugroep Happy Horizon. Hij volgt hiermee oprichter Walter van de Wege op

AdsAdvisor lanceert tool voor mobiele businessplanning

05-08-2025 | 14:32:00
AdsAdvisor, het marketingplatform van MY.GAMES, introduceert Business Modeling: een scenariogebaseerde planningsmodule

Happy Horizon kansrijk bij Digital Impact Awards

30-07-2025 | 11:19:00
Happy Horizon is genomineerd voor twaalf Digital Impact Awards. De bureaugroep viel vorig jaar al vier keer in de prijzen.

Mike Hendrixen: Oasis, een masterclass in merk, branding en PR

13-07-2025 | 06:47:00
[Column] Mike Hendrixen: Oasis, een masterclass in merk, branding en PR. AI kan muziek faken maar niet de magie. Niet het verhaal. Niet het kippenvel


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.