Verlenging concessie NPO van demissionaire regering stuit op weerstand PVV/VVD/NSC/BBB

Demissionair staatssecretaris Fleur Gräper-Van Koolwijk (D66) wil haar plan doorzetten om de bestaande concessie van de NPO met twee jaar tot 1 januari 2029 te laten verlengen. De huidige concessie verloopt op 31 december 2026. De staatssecretaris heet daarbij aangegeven dat te doen als de Tweede Kamer daar voorstander van is.

Een wetswijziging is noodzakelijk om de concessie te verlengen, maar de formerende partijen PVV, VVD, NSC en BBB zijn tegen een verlenging van twee jaar zo blijkt uit berichtgeving van de Telegraaf. Zo stelt BBB-kamerlid Mona Keijzer (oud-CDA-staatssecretaris) dat de regering over zijn graf heen regeert. PVV en VVD lijken helemaal geen verlenging  van een concessie te willen.

De formerende partijen willen kijken hoe zij de NPO kan hervormen. De aankomende regering zou er maximaal zitten tot november 2027 als de volgende  Kamerverkiezingen zijn, terwijl de huidige concessie nog tot 1 januari 2027 loopt. Hiermee is het onzeker hoe de toekomst van de NPO (en de Ster) er de komende periode uit zal zien.

De eerder door ex-staatssecretaris Gunay Uslu (D66) ingestelde commissie onder voorzitterschap van Pieter van Geel adviseerde een extra bestuurslaag in te stellen, het Commissariaat voor de Media af te schaffen alsmede de macht van omroepverenigingen te versterken en een maximalisering van omroepverenigingen te bewerkstelligen. De bevindingen en de totstandkoming van het rapport heeft veel kritiek verkregen.

De huidige demissionaire staatssecretaris stelt dat thans onduidelijk is wie waarover gaat en dat de huidige criteria onvoldoende houvast bieden voor een beoordeling omtrent omroepverenigingen die er in en uit kunnen. Daarbij stelt de demissionaire bewindsvrouw dat ook naar aanleiding van het grensoverschrijdend gedrag en het rapport van de commissie van Martin van Rijn de rol- en taakverdeling tussen NPO en omroepinstellingen niet duidelijk zou zijn.

Volgens Fleur Gräper-Van Koolwijk zou aldus tot 2029 moeten worden gewacht opdat selselwijzigingen kunenn worden doorgevoerd opdat de komende jaren wijzigingen kunnen worden ingevoerd. De formerende partijen wijzen een dusdanig lange eperiode aldus van de hand.

www.npo.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.