Veiling regionale commerciële radiofrequenties: einde Radio 10 Brabant en Qmusic Limburg

Radiostations met een landelijk FM-kavel mogen per september 2025 geen regionale versies meer uitzenden volgens een wijziging op de regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep. Deze regeling is onderdeel van de voorwaarden waarop minister Dirk Beljaarts (PVV) van Economische Zaken een veiling van de regionale commerciele radiostations organiseert. Het zou concreet betekenen dat zenders als Qmusic Limburg en Radio 10 Brabant niet meer mogen bestaan in de huidige vorm.

Slam! en Kink

Radiostations zonder landelijke FM-dekking als Slam! en Kink zouden wel kunnen blijven uitzenden via hun Randstedelijke frequenties al dan niet door zelf frequenties te bemachtigen, ofwel door productieovereenkomsten met (toekomstige) licentiehouders zolang niet meer dan 30 procent aan demografisch bereik wordt behaal met de FM-frequenties. Het verhuren met volledige zeggenschap zoals Kink doet op de voormalige Decibel-frequenties, is niet meer toegestaan.

27 kavels

Bij de veiling worden er 27 kavels verdeeld die bestaan uit zowel FM- als gekoppeld DAB+-frequentieruimte. Er zijn 3 kavels van circa 15 procent demografisch bereik. Thans zijn er nog 54 kavels. Eén partij mag maximaal 30 procent aan FM-bereik verwerven. De verplichting tot regiogerichtheid is vervallen; wel komt er een verplichting van elk uur nieuws van 07 tot 23 uur. Naast FM-frequenties worden ook 44 losse plekken op regionale DAB+-freuq geveild.

De veiling werkt met startbedragen waarbij het duurste kavel 279.911 (voor Zuidhollandse frequenties met 16,02 procent bereik) als startbedrag kent. OM mee  te doen met de veiling krijgen partijen tot 20 januari 2025 de tijd zich in te schrijven. De feitelijke veiling zal in de maanden daarna plaats vinden.

Zenders als RadioNL, Tukker FM, Waterstad FM, Vibe Radio, Magic FM, Freez FM, Grunn FM, Frysk FM, Joy Radio, Radio Continu, Radio JND en Team FM zijn als niet-landelijke commerciele radiostations thans actief samen met de landelijke merken Qmusic Limburg, Radio 10 Brabant, Kink en Slam!

www.rdi.nl

www.rijksoverheid.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Talpa Network pro forma in beroep over aantal FM-radiostations

09-09-2025 | 16:47:00
Talpa Network is pro forma in beroep gegaan bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb) tegen een vonnis van 1 juli 2025 over het maximaal aantal landelijke FM-radiostations dat een bedrijf mag bezitten.

Teamleader en SuperRebel lanceren e-facturatiecampagne

09-09-2025 | 10:22:51
In 2026 stappen Belgische ondernemers verplicht over op digitale facturatie. Voor Teamleader België vormt dit het moment om ondernemers te ondersteunen

Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne

08-09-2025 | 17:15:00
Eye Wish Opticiens is gestart met de merkcampagne Vaktermen, ontwikkeld in samenwerking met The USP Agency en Abovo Maxlead.

Maarten Duijne (adpaq) over digital audio advertising

05-09-2025 | 16:28:00
In juni 2025 zijn Maarten Duijne en Marvin Vacquier Droop begonnen met de startup adpaq, een bedrijf dat zich richt op digital audio advertising. We spreken hierover met Maarten Duijne

[DutchMedia Podcast] over r/tv omzetten, verkiezingen en internettarieven

05-09-2025 | 10:37:11
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Burger King zet Gordon Ramsay buitenspel in campagne

10-09-2025 | 09:58:46
Met een knipoog naar campagnes met beroemdheden suggereert de keten dat de burger smaakt alsof hij door een topchef is gemaakt

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Audio Campaign Producer

10-09-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Audio Campaign Producer - Amsterdam

DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken

10-09-2025 | 09:07:26
Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen

[Vacancy] Kinesso has a position for Programmatic Campaign Manager - Nike account

10-09-2025 | 08:45:00
Kinesso is directly looking for Programmatic Campaign Manager - Nike account

Media Reverse, B.R.A.I.N. en Altermedia starten Nee betekent nee-campagne

10-09-2025 | 08:36:00
Het doel is zowel bewustwording vergroten als concreet gedrag beïnvloeden bij potentiële daders en hun omgeving.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.