
Veiling regionale commerciële radiofrequenties: einde Radio 10 Brabant en Qmusic Limburg
Radiostations met een landelijk FM-kavel mogen per september 2025 geen regionale versies meer uitzenden volgens een wijziging op de regeling gebruiksbeperking commerciële radio-omroep. Deze regeling is onderdeel van de voorwaarden waarop minister Dirk Beljaarts (PVV) van Economische Zaken een veiling van de regionale commerciele radiostations organiseert. Het zou concreet betekenen dat zenders als Qmusic Limburg en Radio 10 Brabant niet meer mogen bestaan in de huidige vorm.
Slam! en Kink
Radiostations zonder landelijke FM-dekking als Slam! en Kink zouden wel kunnen blijven uitzenden via hun Randstedelijke frequenties al dan niet door zelf frequenties te bemachtigen, ofwel door productieovereenkomsten met (toekomstige) licentiehouders zolang niet meer dan 30 procent aan demografisch bereik wordt behaal met de FM-frequenties. Het verhuren met volledige zeggenschap zoals Kink doet op de voormalige Decibel-frequenties, is niet meer toegestaan.
27 kavels
Bij de veiling worden er 27 kavels verdeeld die bestaan uit zowel FM- als gekoppeld DAB+-frequentieruimte. Er zijn 3 kavels van circa 15 procent demografisch bereik. Thans zijn er nog 54 kavels. Eén partij mag maximaal 30 procent aan FM-bereik verwerven. De verplichting tot regiogerichtheid is vervallen; wel komt er een verplichting van elk uur nieuws van 07 tot 23 uur. Naast FM-frequenties worden ook 44 losse plekken op regionale DAB+-freuq geveild.
De veiling werkt met startbedragen waarbij het duurste kavel 279.911 (voor Zuidhollandse frequenties met 16,02 procent bereik) als startbedrag kent. OM mee te doen met de veiling krijgen partijen tot 20 januari 2025 de tijd zich in te schrijven. De feitelijke veiling zal in de maanden daarna plaats vinden.
Zenders als RadioNL, Tukker FM, Waterstad FM, Vibe Radio, Magic FM, Freez FM, Grunn FM, Frysk FM, Joy Radio, Radio Continu, Radio JND en Team FM zijn als niet-landelijke commerciele radiostations thans actief samen met de landelijke merken Qmusic Limburg, Radio 10 Brabant, Kink en Slam!
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Omzet Ster 2024 daalt naar 211,6 miljoen euro
Kamer wil samenwerking NPO, RTL Nederland & Talpa Network
Happiness Everywhere over Marktplaats-campagne
DPG Media 2024: omzetgroei, resultaat NL blijft achter
[Vacancy] Nielsen has a position for Data Entry Clerk TV/Radio NL
Gepubliceerd door: David de Jong