VAB-onderzoek: tv-reclame verhoogt digitale betrokkenheid

[Screenflash] Analyse toont directe impact van tv-advertenties op websiteverkeer

Een analyse van de Video Advertising Bureau (VAB), zusterorganisatie van Screenforce in de VS, toont aan dat tv-campagnes een significante toename in website- en appbezoek genereren voor merken die voor het eerst op televisie adverteren. De studie onderzocht 38 merken uit het midden- en kleinbedrijf die in 2023 hun eerste tv-campagne lanceerden. De resultaten wijzen op een directe en aanhoudende stijging van het online verkeer, waarbij langere campagnes een sterker effect vertonen.

Onderzoek naar tv-campagnes en online verkeer

De VAB-analyse richtte zich op het effect van tv-advertenties op het aantal unieke bezoekers van websites en apps, een belangrijke indicator voor consumentenoverweging en -intentie. De onderzochte merken werden geselecteerd op basis van consistente metingen van online verkeer via Comscore en beschikten over meetgegevens van vóór hun tv-campagnes. De data beslaan de periode van januari 2021 tot en met december 2024.

Langdurige tv-aanwezigheid versterkt impact

De studie categoriseerde de merken op basis van de duur van hun tv-campagnes: minder dan 6 maanden, 6-12 maanden, 13-18 maanden en 19 maanden of langer. Merken met een tv-campagne van minder dan 6 maanden zagen een gemiddelde stijging van 12 procent in unieke bezoekers, wat neerkomt op ongeveer 93.000 extra bezoekers per maand. Bij campagnes van 13-18 maanden steeg het online verkeer met bijna een derde, terwijl merken met een tv-aanwezigheid van 19 maanden of langer een toename van 70 procent rapporteerden. Deze langdurige campagnes gingen vaak gepaard met bredere tv-inkoop en een groter bereik.

Conclusie: tv als motor voor online groei

De bevindingen onderstrepen dat tv-campagnes, ongeacht hun duur, bijdragen aan een significante groei in website- en appbezoek voor nieuwe adverteerders. Een consistente en langdurige aanwezigheid op televisie blijkt echter het meest effectief in het stimuleren van consumentengedrag en het omzetten van interesse in actie.

Lees de volledige analyse

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Screenforce: Vooruitkijken via platforms groeit bij Nederlandse kijkers

07-10-2025 | 16:02:43
Vooruitkijken via online platforms wint aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van het Trends In Digitale Media-onderzoek 2025.

Screenforce: storytelling is sleutel tot merk- en businessgroei

30-09-2025 | 09:58:31
De kernboodschap van het webinar: creativiteit is geen luxe, maar essentieel voor groei.

Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

23-09-2025 | 12:06:00
Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Brout werkt samen met Draft Digital aan digitale groei

09-10-2025 | 09:17:00
De samenwerking is gericht op het versterken van de digitale marketingaanpak van Brout en het integreren van CRM-data voor gerichtere communicatie en groei

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.