Kamer steunt omroepplannen, debat over rol NTR blijft

De Tweede Kamer lijkt de plannen van minister Eppo Bruins (NSC) om het landelijke publieke omroepsector te wijzigen, grotendeels te steunen. Alleen op het vlak van de NTR was een duidelijke botsing tussen minstens een vertegenwoordiging van 88 kamerzetels en de minister merkbaar. In totaal werden 31 moties ingediend.

NTR

Alhoewel de minister de programma’s van de NTR zei te waarderen, bleef hij aangeven te willen kijken of de NTR bij de omroephuizen kan worden ondergebracht. Sandra Beckerman (SP) sprak van een aparte manier van het uitmaken van een lief die de minister nog wel lief heeft, maar het wel uitmaakt. De meerderheid van de Tweede Kamer wilde onder aanvoering van GroenLinks-PvdA, VVD en D66 dat die programma’s echter neutraal blijven en de NTR met de NOS worden samengebracht tot het neutrale taakomroephuis.

De NTR heeft de wettelijke taak om op neutrale wijze specifieke programma’s te maken over politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, op onder meer het gebied van economie, wetenschap en techniek, programma’s voor etnische en culturele minderheden, doelgroepen die elders niet aan bod komen, alsmede cultuur en kunst dat elders niet aan bod komt en een breed (jeugd)educatief aanbod. Voor het kamerdebat bood de NTR 62.228 steunverklaringen aan voor het behoud van een (neutrale) NTR al dan niet gefuseerd met de NOS.

Open eindjes

Veel kamerleden hadden het in het debat over open eindjes. Zo is veel over de toekomstige governance niet duidelijk. De kamerleden spraken nauwelijks over de door de Raad voor Cultuur uitgesproken vrees dat er meer overlegstructuren komen doordat de omroephuizen meer autonomie verkrijgen en de NPO minder macht krijgt.

De Tweede Kamer lijkt wel te kunnen leven met het idee dat achter de omroephuizen omroepverenigingen zitten die ook met hun merken kunnen blijven uitzenden via de omroephuizen. De bedoeling is dat de minister een onafhankelijk procesbegeleider zal aanstellen om de vorming van omroephuizen te bevorderen. Tegelijk benadrukte de minister dat de hervormingen los staan van de bezuinigingen per 2027, waarop de kamerleden hem kritisch bevraagden.

De minister heeft toegezegd de komende periode een vervolgbrief aan de Tweede Kamer te sturen met meer informate over de hervormingsplannen, waarop kamerleden aangaven daar opnieuw discussie over te willen voeren.

Geen algemene visie publieke omroep

De kamerleden spraken nauwelijks over de visie voor de publieke landelijke omroep en welke taken deze behoort te krijgen (anders dan een brede taakopdracht die de minister uitte) in een digitaliserende wereld vol met big tech.

Wel diende GroenLinks-PvdA (Mohammed Mohandis) samen met D66 (Jan Paternotte) een motie in om net als enkele jaren geleden opnieuw een samenwerking op te zetten van de NPO, RTL Nederland en Talpa Network die moet werken aan het opzetten van een tegenmacht tegen big tech en samenwerking te verkrijgen ten aanzien van de vindbaarheid en te kijken naar privaat/publieke samenwerkingen.

Reclame

Opvallend is dat het ene deel van de Tweede Kamer waaronder NSC (Willem  Koops) juist voor uitbreiding van reclamemogelijkheden bij de NPO (Ster) is, terwijl een partij als Groenlinks-PvdA juist pleitte voor een reclameluw bestel. Enige wrevel was er ook dat de dekking voor 50 miljoen ingeboekte extra bezuinigingen op de NPO (boven de 106 miljoen per 2027) alleen met de mogelijkheden voor extra reclames kunnen worden afgezwakt. D66 wees er op dat dit niet ten koste mag gaan van commerciele media. De minister doet een impactonderzoek naar de uitbreiding van reclames bij de NPO waaronder de herintroductie van online reclames.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

[DutchMedia Podcast]: over NPO/Ster, WPP Media en streaming

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

[DutchMedia Podcast] over Meta, Alphabet, Paramount, NMO en VRT

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Talpa Network: overheid potentiële stoorzender

17-07-2025 | 12:40:00
Talpa Network heeft Station10 (van Heiko Bleeker) opdracht gegeven de gevolgen de verruiming online reclame bij de NPO/Ster Talpa Network te onderzoeken
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ACM start campagne over rechten gebruikers online platforms

26-08-2025 | 09:21:00
Veel gebruikers van online platforms weten weinig over hun rechten onder de Europese Digital Services Act (DSA). Dat blijkt uit onderzoeken die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) tussen 2023 en 2025 liet uitvoeren.

Finally an Agency brengt Share a Coke van Coca-Cola tot leven met OOH specials

26-08-2025 | 09:15:00
De campagne, gericht op Gen Z, draaide om het terugbrengen van offline momenten van verbinding in een tijd waarin digitaal contact vaak de boventoon voert.

Bob Koigi: Waarom merken gaming niet meer kunnen negeren

25-08-2025 | 15:03:49
Het publiek ziet er vandaag de dag anders uit dan twintig jaar geleden. Volwassenen boven de 50 jaar vormen bijna 30 procent van alle gamers in de VS

Wilde Ganzen zet in op herpositionering met Henry Handsome

25-08-2025 | 12:47:31
Henry Handsome en Wilde Ganzen hebben samen de landelijke actieweek De Wilde Week gelanceerd

Anne Stokvis: Creatieve vrijheid is geen vrijbrief voor toondoofheid

25-08-2025 | 12:35:00
[Column] Creative Director N=5 over de ophef rondom de Walibi Halloween campagne
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.