Kamer steunt omroepplannen, debat over rol NTR blijft

De Tweede Kamer lijkt de plannen van minister Eppo Bruins (NSC) om het landelijke publieke omroepsector te wijzigen, grotendeels te steunen. Alleen op het vlak van de NTR was een duidelijke botsing tussen minstens een vertegenwoordiging van 88 kamerzetels en de minister merkbaar. In totaal werden 31 moties ingediend.

NTR

Alhoewel de minister de programma’s van de NTR zei te waarderen, bleef hij aangeven te willen kijken of de NTR bij de omroephuizen kan worden ondergebracht. Sandra Beckerman (SP) sprak van een aparte manier van het uitmaken van een lief die de minister nog wel lief heeft, maar het wel uitmaakt. De meerderheid van de Tweede Kamer wilde onder aanvoering van GroenLinks-PvdA, VVD en D66 dat die programma’s echter neutraal blijven en de NTR met de NOS worden samengebracht tot het neutrale taakomroephuis.

De NTR heeft de wettelijke taak om op neutrale wijze specifieke programma’s te maken over politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, op onder meer het gebied van economie, wetenschap en techniek, programma’s voor etnische en culturele minderheden, doelgroepen die elders niet aan bod komen, alsmede cultuur en kunst dat elders niet aan bod komt en een breed (jeugd)educatief aanbod. Voor het kamerdebat bood de NTR 62.228 steunverklaringen aan voor het behoud van een (neutrale) NTR al dan niet gefuseerd met de NOS.

Open eindjes

Veel kamerleden hadden het in het debat over open eindjes. Zo is veel over de toekomstige governance niet duidelijk. De kamerleden spraken nauwelijks over de door de Raad voor Cultuur uitgesproken vrees dat er meer overlegstructuren komen doordat de omroephuizen meer autonomie verkrijgen en de NPO minder macht krijgt.

De Tweede Kamer lijkt wel te kunnen leven met het idee dat achter de omroephuizen omroepverenigingen zitten die ook met hun merken kunnen blijven uitzenden via de omroephuizen. De bedoeling is dat de minister een onafhankelijk procesbegeleider zal aanstellen om de vorming van omroephuizen te bevorderen. Tegelijk benadrukte de minister dat de hervormingen los staan van de bezuinigingen per 2027, waarop de kamerleden hem kritisch bevraagden.

De minister heeft toegezegd de komende periode een vervolgbrief aan de Tweede Kamer te sturen met meer informate over de hervormingsplannen, waarop kamerleden aangaven daar opnieuw discussie over te willen voeren.

Geen algemene visie publieke omroep

De kamerleden spraken nauwelijks over de visie voor de publieke landelijke omroep en welke taken deze behoort te krijgen (anders dan een brede taakopdracht die de minister uitte) in een digitaliserende wereld vol met big tech.

Wel diende GroenLinks-PvdA (Mohammed Mohandis) samen met D66 (Jan Paternotte) een motie in om net als enkele jaren geleden opnieuw een samenwerking op te zetten van de NPO, RTL Nederland en Talpa Network die moet werken aan het opzetten van een tegenmacht tegen big tech en samenwerking te verkrijgen ten aanzien van de vindbaarheid en te kijken naar privaat/publieke samenwerkingen.

Reclame

Opvallend is dat het ene deel van de Tweede Kamer waaronder NSC (Willem  Koops) juist voor uitbreiding van reclamemogelijkheden bij de NPO (Ster) is, terwijl een partij als Groenlinks-PvdA juist pleitte voor een reclameluw bestel. Enige wrevel was er ook dat de dekking voor 50 miljoen ingeboekte extra bezuinigingen op de NPO (boven de 106 miljoen per 2027) alleen met de mogelijkheden voor extra reclames kunnen worden afgezwakt. D66 wees er op dat dit niet ten koste mag gaan van commerciele media. De minister doet een impactonderzoek naar de uitbreiding van reclames bij de NPO waaronder de herintroductie van online reclames.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen

Gezamenlijke nieuwsmediasector en NDP Nieuwsmedia sturen brandbrieven aan informateur Buma

20-11-2025 | 11:36:00
Zowel NDP Nieuwsmedia als 22 nieuwsmediaorganisaties gezamenlijk hebben brieven gestuurd aan informateur Sybrand Buma om hem op te roepen dat een volgende regering werk maakt van mediabeleid

Naomi Aalbers: kinderen snappen meer dan we denken

17-11-2025 | 14:49:00
Naomi Aalbers is maker van een van de geselecteerde pilots van de 3Lab Serie Contest van Zapp.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

JOE pakt kerststress aan met ludieke themadiners

08-12-2025 | 11:18:00
Uit onderzoek van radiozender JOE komt naar voren dat 1 op de 5 luisteraars stress ervaart over de planning van de feestdagen

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.