TUI: AI speelt steeds grotere rol bij plannen vakantie

TUI signaleert na onderzoek vijf reistrends voor 2025 en geeft een overzicht van de meest geboekte bestemmingen op dit moment. De reisorganisatie kijkt naar de al gemaakte vakantieboekingen voor komende zomer en heeft haar reizigers-community bevraagd over trends.

Artificial Intelligence (AI) speelt een steeds grotere rol bij het plannen van een vakantie. Eind 2024 was 74 procent van de respondenten bekend met AI, en 16 procent van hen gebruikte AI voor vakantie gerelateerde beslissingen, waar dat vorig jaar nog maar 9 procent was. AI wordt vooral ingezet voor tips over bezienswaardigheden, restaurants en activiteiten en voor praktische informatie zoals het weer. Van de AI-gebruikers overweegt 59 procent om zich te laten adviseren door een AI of een virtuele assistent bij het plannen van hun vakantie. Dit toont een groeiende acceptatie van AI, ondanks de wens voor échte, ongefilterde beelden. AI helpt reizigers om snel en efficiënt de meest relevante en persoonlijke aanbevelingen te krijgen, wat de vakantieplanning aanzienlijk vergemakkelijkt.

Echte beelden en realistische informatie

Vakantiegangers willen authentieke beelden zien bij het kiezen van hun bestemming en accommodatie. Ruim 68 procent geeft de voorkeur aan video's en ongefilterde foto's, zoals 360-graden beelden en foto's van andere reizigers. Hoewel influencers inspireren bij de keuze van een bestemming, zijn realistische details van het hotel cruciaal bij het boeken. Reizigers willen een eerlijk en gedetailleerd beeld van wat ze kunnen verwachten, zonder de verfraaiingen die vaak op sociale media te zien zijn. Dit helpt hen om weloverwogen beslissingen te nemen en teleurstellingen te voorkomen.

Individuele ervaringen op bekende bestemmingen

Bijna 60 procent van de ondervraagden kiest voor grote, bekende bestemmingen, maar zoekt tegelijkertijd naar unieke, authentieke ervaringen zoals verborgen restaurantjes en onontdekte plekken. Deze informatie wordt vaak online gezocht of verkregen via (digitale) assistentie van de reisleiding ter plaatse. Reizigers willen het beste van beide werelden: de voorzieningen en veiligheid van populaire bestemmingen, gecombineerd met de charme en exclusiviteit van minder bekende plekken.

Vertrekken vanaf luchthavens over de grens

Nederlandse vakantiegangers vertrekken steeds vaker vanaf luchthavens net over de grens. 37 procent overweegt dit het komende jaar. Hiervan geeft 82 procent de lagere prijzen als voornaamste reden, gevolgd door gunstige vluchttijden (39 procent) en nabijheid van de woonplaats (32 procent). Het gebruik van buitenlandse luchthavens kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren, wat vooral aantrekkelijk is voor prijsbewuste reizigers. TUI verwacht dat het vertrek vanaf luchthavens in de buurlanden verder zal toenemen. Denk dan aan Brussel, Antwerpen en Düsseldorf, Weeze en Keulen.

Nostalgie en vintage vakanties

De huidige hectische samenleving wekt een verlangen naar rustiger tijden. Dat werkt nostalgie in de hand, ook op het gebied van vakantie. 71 procent van de ondervraagden heeft weleens nostalgische gevoelens en 67 procent laat dit meewegen in hun vakantiekeuze. Gevraagd naar een toelichting, geven de ondervraagden aan dat ze graag terugkeren naar een bestemming waar ze als kind geweest zijn, herinneringen willen ophalen aan eerdere vakanties, authenticiteit en rust willen en de vrijheid en eenvoud van vroeger ervaren.

TUI ziet dat terug in een groeiende belangstelling voor bepaalde bestemmingen zoals de Balkanlanden, met name Kroatië, Noord-Macedonië en Albanië. Deze plekken bieden een authentieke en nostalgische vakantiebeleving. Reizigers zoeken naar eenvoud, rust en de charme van vroeger, wat hen helpt om te ontsnappen aan de hectiek van het moderne leven. Met ouderwetse prijzen als 1,50 euro voor een kopje koffie en uitzicht op het meer van Ohrid. Albanië is op de kaart gezet door influencers de afgelopen jaren, ook de jongere generatie is gecharmeerd van de nostalgische en pure uitstraling van deze opkomende vakantiebestemming.

Deze trends geven een beeld van de veranderende voorkeuren van Nederlandse vakantiegangers en de invloed van technologie en maatschappelijke ontwikkelingen op hun reisgedrag. Deze onderzoeken toonden ook aan dat extreme weersomstandigheden beperkte invloed hebben op de vakantiekeuze voor komende zomer; 52 procent zegt dat het weinig tot geen invloed heeft, terwijl 32 procent enige invloed ervaart. Slechts 7 procent geeft aan dat het veel invloed heeft op de komende zomervakantie. Wanneer reizigers zelf extreme weersomstandigheden hebben meegemaakt, overweegt 73 procent een andere bestemming en 50 procent een andere periode. Dit benadrukt dat persoonlijke ervaringen met extreem weer een grotere rol spelen in de besluitvorming dan algemene klimaatberichten.

Welke bestemmingen hebben de voorkeur 

Het is nog vroeg in het boekingsseizoen, maar het is al zichtbaar naar welke bestemmingen de voorkeur van de Nederlandse vakantieganger uit gaat in 2025. De top drie vliegvakanties is al jaren hetzelfde, maar er zijn een aantal opvallende stijgers. TUI biedt wereldwijde vakanties aan met verschillende soorten van vervoer. Jaarlijks boeken zo’n 1,7 miljoen Nederlanders hun vakantie bij TUI.

Vliegvakanties Europa

  1. Spanje
  2. Griekenland
  3. Turkije

Opvallende stijger in de zomer is Egypte en ook Kroatië en Albanië laten een aanhoudende groei zien.

Verre Vliegvakanties

  1. Curaçao
  2. Bonaire
  3. Bali

De Dominicaanse Republiek is aan een revival bezig en Zanzibar is populair in combinatie met een safari op het vasteland van Tanzania.

Citytrips

  1. New York
  2. Valencia
  3. Lissabon

Autovakanties

  1. Italië
  2. Denemarken
  3. Kroatië

In de echte hoogseizoenmaanden juli en augustus staat Kroatië op de 2e plaats en is Slovenië met een opvallende opmars bezig.

Tours en rondreizen

De westkust van Amerika is erg populair, maar ook Zuid-Afrika, Tanzania en in het Verre Oosten zijn Thailand en Sri Lanka veel gevraagd als rondreisbestemming komende zomer.

www.tui.nl

Ana Henriques (TUI) voorgedragen als bvA-bestuurslid

20-03-2025 | 13:00:00
Ana Henriques, Head of Marketing Communications Belgium & Netherlands bij TUI, is voorgedragen als bestuurslid van bvA, het netwerk van merkleiders

Live happy van TUI bekendste soundlogo van touroperators

12-02-2025 | 09:23:00
Het soundlogo van TUI is in korte tijd uitgegroeid tot de bekendste jingle in de reisbranche. Live Happy werd in 2022 gelanceerd, maar is inmiddels bekend bij driekwart van de consumenten.

TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld ontdekt

09-01-2025 | 11:26:00
TUI kondigt de introductie in Nederland aan van Lena, een innovatieve AI explorer. Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en contentcreators en biedt een virtuele benadering van reiservaringen.

The Family Amsterdam en TUI introduceren Meals Against Jet Lag

30-09-2024 | 17:00:00
Omdat een jetlag het begin van een vakantie aardig kan verstoren, heeft TUI samen met voedingskundige Elly Kaldenberg Meals against Jet Lag ontwikkeld

[Merken100 2024] Roosmarijn Quartier: In Nederland verzorgt TUI jaarlijks de vakantie van 1,7 miljoen reizigers

19-05-2024 | 10:30:00
TUI is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Roosmarijn Quartier, Director Marketing & Distribution Support BeNe

Gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.