Transparante informatievoorziening delen loont

DDMA Privacy Monitor 2025

Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data. Dat blijkt uit de DDMA Privacy Monitor 2025, die dit jaar voor de tweede keer bestaat uit verdiepend onderzoek in de vorm van groepsgesprekken met consumenten. Het onderzoek laat zien dat transparante en duidelijke informatievoorziening cruciaal is om het vertrouwen te winnen van consumenten en de bereidheid tot het delen van data te vergroten. Hiermee nemen organisaties niet alleen verantwoordelijkheid, maar het is voor hen ook een strategische kans.

Consumenten willen duidelijkheid en transparantie

Uit de groepsgesprekken blijkt dat consumenten nog altijd negatieve associaties hebben rondom online privacy en het delen van data. Ze ervaren een gevoel van gelaten acceptatie rondom het delen van data, omdat zij denken geen echte keuze te hebben. Het is onvermijdelijk in de huidige maatschappij, en hoewel de consumenten inmiddels iets beter op de hoogte lijken te zijn over online privacy, blijven de frequentie, het gebrek aan diepgaand begrip, en complexe cookiebanners en privacyverklaringen een belemmering vormen.

Consument uit het kwalitatief onderzoek met gelaten houding tegenover het delen van data: “Het maakt mij niet zoveel uit hoe ze het communiceren. Ik heb het idee dat het toch wel moet gebeuren. Ik heb er nog nooit iets negatiefs over ervaren.” 

Consument uit het kwalitatief onderzoek over cookiebanners: “Ik heb er geen controle over en het is onoverzichtelijk. Maar ik lees me er niet constant over in. Je functioneert niet meer zonder cookies.” 

Download de DDMA Privacy Monitor 2025

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

DDMA benoemt Annemarie Nijhoff tot bestuurslid

28-08-2025 | 15:09:00
Annemarie Nijhoff treedt per direct toe tot het bestuur van DDMA en service en neemt de portefeuille Legal op zich

DDMA-whitepaper over post als marketingkanaal

27-05-2025 | 16:50:00
DDMA heeft een whitepaper gepubliceerd waarin het het volledige proces van postcampagnes inzichtelijk maakt.

Influencerregels.com vernieuwt e-learning

22-04-2025 | 12:17:13
Influencerregels.com heeft een vernieuwde versie gelanceerd van de e-learning voor het certificeringsprogramma Certified by influencerregels.com.

Inschrijving DDMA EMAS Awards 2025 geopend 

06-02-2025 | 11:17:03
De inschrijvingen voor de EMAS Awards 2025 zijn geopend. Deze prijzen worden uitgereikt tijdens de DDMA Email Marketing Automation Summit op 26 juni 2025
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] iO zoekt een Junior Contentmanager

16-10-2025 | 09:10:00
iO is per direct op zoek naar Junior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Marketeer

16-10-2025 | 08:54:00
iO is per direct op zoek naar Digital Marketeer - Campus Den Bosch

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.