
Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed
Ton Rozestraten, CCO van RTL Nederland en CEO van Ad Alliance (Nederland) heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD (reclameversies van streamingdiensten) het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt. Ton Rozestraten verwacht dat richting het einde van 2025 naar 2026 er een punt komt waarop ook groei te verwachten valt.
Ad Alliance verwacht dat ook de komst van de tweede fase van het NMO Kijkonderzoek (verwacht in september 2025) zal helpen om beter inzicht te krijgen aangezien vanaf dan gerapporteerd zal worden over de combinatie van catch up, on demand en ook de lineaire kijkmomenten op andere apparaten dan puur het traditionele tv-scherm.
DPG Media regionaal en addressable
Ton Rozestraten verwacht dat de regionale advertentietak van DPG Media (DPG Media Advertising) kan helpen om meer te doen met de in najaar 2024 geïntroduceerde addressable reclames die op de RTL Nederland-zenders (en die van Talpa Network) via VodafoneZiggo beschikbaar zijn gekomen.
Volgens de Ad Alliance-topman heeft DPG Media Advertising veel regionale reclameverkopers in de regionale markten; op dit moment is de uptake en interesse in addressable reclame nog heel laag en moeten (regionale) adverteerders nog leren hierover en kennis maken hiermee omdat het nooit een echte optie was tot 2024. Ton Rozestraten noemt addressable reclame thans nog een proces van al doende leren waar commitment voor bestaat om te laten groeien.
HBO Max en Disney+ in NMO?
Ad Alliance verkoopt naast Videoland ook de reclames voor de reclameversies van externe streamingdiensten als Disney+ (The Walt Disney Company), HBO Max (Warner Bros. Discovery) en SkyShowtime (Paramount en Comcast). Ton Rozestraten gaf aan maandelijks met Warner Bros. Discovery en The Walt Disney Company te spreken en bezig te zijn hen te overtuigen opdat HBO Max en Disney+ mee doen met het NMO Kijkonderzoek, maar zijn naast technische aanpassingen, afhankelijk van toestemming vanuit hun hoofdkantoren in de Verenigde Staten.
Vanaf september 2025 is de verwachting dat NMO (technisch) in staat is ook over streamingdiensten kijkcijfers te kunnen rapporteren. Videoland zal daaraan meedoen (met previews en kijkgedrag op alle devices). Ton Rozestraten verwacht dat HBO Max en Disney+ eind 2025, begin 2026 aan NMO Kijkonderzoek zullen participeren.
Het interview is opgenomen tijdens het Cannes Lions Festival in juni 2025 op RTL Beach (van RTL Ad Alliance). Dit was opgenomen toen RTL Group nog eigenaar was van RTL Nederland en de ACM nog geen toestemming had gegeven voor de overname van RTL Nederland door DPG Media.
Ton Rozestraten is naast zijn functies bij RTL Nederland en Ad Alliance ook bestuurslid bij brancheorganisatie Screenforce en mede namens Screenforce ook bestuurlid bij NMO.
Kijk het hele interview van Justin Lebbon en Ton Rozestraten:
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek
Ad Alliance neemt reclameverkoop over voor Love Nature
Ad Alliance komt met reclame bij ESPN-content op YouTube
ACM gelooft niet in one stop shop DPG Media/RTL Nederland
Rivella, Unilever, McDonalds en Lay's sponsor B&B Vol Liefde
Gepubliceerd door: David de Jong