Ton Rozestraten (Ad Alliance/RTL Nederland): SAVOD maakt verlies op lineair goed

Ton Rozestraten, CCO van RTL Nederland en CEO van Ad Alliance (Nederland) heeft in een Engelstalig video-interview met Justin Lebbon aangegeven dat de resultaten van SAVOD (reclameversies van streamingdiensten) het bereikverlies aan impressies dat het op de reclameverkoop maakt voor de lineaire zenders, in feite goed maakt. Ton Rozestraten verwacht dat richting het einde van 2025 naar 2026 er een punt komt waarop ook groei te verwachten valt. 

Ad Alliance verwacht dat ook de komst van de tweede fase van het NMO Kijkonderzoek (verwacht in september 2025) zal helpen om beter inzicht te krijgen aangezien vanaf dan gerapporteerd zal worden over de combinatie van catch up, on demand en ook de lineaire kijkmomenten op andere apparaten dan puur het traditionele tv-scherm.

DPG Media regionaal en addressable

Ton Rozestraten verwacht dat de regionale advertentietak van DPG Media (DPG Media Advertising) kan helpen om meer te doen met de in najaar 2024 geïntroduceerde addressable reclames die op de RTL Nederland-zenders (en die van Talpa Network) via VodafoneZiggo beschikbaar zijn gekomen.

Volgens de Ad Alliance-topman heeft DPG Media Advertising veel regionale reclameverkopers in de regionale markten; op dit moment is de uptake en interesse in addressable reclame nog heel laag en moeten (regionale) adverteerders nog leren hierover en kennis maken hiermee omdat het nooit een echte optie was tot 2024. Ton Rozestraten noemt addressable reclame thans nog een proces van al doende leren waar commitment voor bestaat om te laten groeien.

HBO Max en Disney+ in NMO?

Ad Alliance verkoopt naast Videoland ook de reclames voor de reclameversies van externe streamingdiensten als Disney+ (The Walt Disney Company), HBO Max (Warner Bros. Discovery) en SkyShowtime (Paramount en Comcast). Ton Rozestraten gaf aan maandelijks met Warner Bros. Discovery en The Walt Disney Company te spreken en bezig te zijn hen te overtuigen opdat HBO Max en Disney+ mee doen met het NMO Kijkonderzoek, maar zijn naast technische aanpassingen, afhankelijk van toestemming vanuit hun hoofdkantoren in de Verenigde Staten.

Vanaf september 2025 is de verwachting dat NMO (technisch) in staat is ook over streamingdiensten kijkcijfers te kunnen rapporteren. Videoland zal daaraan meedoen (met previews en kijkgedrag op alle devices). Ton Rozestraten verwacht dat HBO Max en Disney+ eind 2025, begin 2026 aan NMO Kijkonderzoek zullen participeren.

Het interview is opgenomen tijdens het Cannes Lions Festival in juni 2025 op RTL Beach (van RTL Ad Alliance). Dit was opgenomen toen RTL Group nog eigenaar was van RTL Nederland en de ACM nog geen toestemming had gegeven voor de overname van RTL Nederland door DPG Media.

Ton Rozestraten is naast zijn functies bij RTL Nederland en Ad Alliance ook bestuurslid bij brancheorganisatie Screenforce en mede namens Screenforce ook bestuurlid bij NMO.

Kijk het hele interview van Justin Lebbon en Ton Rozestraten:

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Ad Alliance breidt Pauze Ad en addressable (DAR) uit

03-11-2025 | 19:18:00
Ad Alliance breidt de Pauze Ad uit op streamingdienst HBO Max, brengt addressable reclame bij RTL4 op Videoland (Dynamic Ad Replacement) en introduceert de Play Ident bij Videoland

Ad Alliance en RTL Nederland testen split screen-reclames

07-10-2025 | 16:51:00
Van begin juni tot half juli 2025 hebben Ad Alliance en RTL Nederland het fenomeen split screen-reclames getest tijdens reclameblokken van RTL Boulevard

DPG Media richt Stichting Nu.nl en Stichting RTL Nieuws op

07-10-2025 | 08:08:00
DPG Media heeft op 29 september 2025 de stichting NU.nl opgericht en op 1 oktober de stichting RTL Nieuws. Deze stichtingen dienen de identiteit en continuïteit van NU.nl en RTL Nieuws te waarborgen en zijn als voorwaarde opgelegd aan DPG Media door de ACM

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

RTL Nederland in H1, 2025: omzetstijging en resultaatdaling

08-08-2025 | 10:15:00
In het eerste half jaar van 2025 heeft RTL Nederland een omzet van 307 miljoen euro behaald, een stijging van 2 procent, vooral dankzij de resultaten van streamingdienst Videoland. De aangepaste ebita daalde met 5 procent naar 78 miljoen
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Wibra en Giesbers Retail lanceren de wiBRA

05-11-2025 | 15:33:00
Wibra heeft de wiBRA geïntroduceerd: een bh van hoge kwaliteit voor €9,99. De lancering gaat gepaard met een campagne ontwikkeld door Giesbers Retail

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.