Tijd voor actie: groente op één met Veggies First

Closed on Monday ontwikkelde de beweging van strategie tot aan de campagnes van komende jaren

In samenwerking met Closed on Monday gaat de internationale beweging Veggies First van start. Het doel: groenteconsumptie structureel verhogen door groente de hoofdrol te geven in het dagelijks eetpatroon. De beweging richt zich in eerste instantie op jongeren, die volgens onderzoek wel gezonder willen eten, maar belemmeringen ervaren op het gebied van prijs, gemak en beschikbaarheid.

De strategie, merkontwikkeling en campagne zijn in samenwerking met Closed on Monday tot stand gekomen. De ambitie is om van groente een vanzelfsprekende basis van iedere maaltijd te maken.

Groente op nummer één

Veggies First wil dat groente zichtbaarder en aantrekkelijker wordt in supermarkten, maaltijden en eetomgevingen. Annelies Blaauwkamer, woordvoerder van Veggies First: "We willen dat groente in 2035 de hoofdrol speelt in het dagelijks leven. Niet als bijgerecht, maar als vanzelfsprekend vertrekpunt van een maaltijd."

Ze vervolgt: "Fastfood associeer je vaak met zin in!, maar achteraf voel je je sloom of schuldig. Bij groente is het precies andersom: vooraf geen zin, achteraf een goed gevoel. Dat contrast willen we omdraaien: groente moet óók een snack-craving oproepen."

Omgeving bepaalt gedrag

Renger Witkamp, hoogleraar Nutritional Biology aan Wageningen University & Research: "Bijna tachtig procent van het aanbod in supermarkten is ongezond. Als we willen dat mensen gezonder eten, moeten we daar beginnen. De gezonde keuze moet ook de makkelijke keuze worden."

Veggies First werkt daarom samen met onder andere retailers, cateraars en scholen aan pilots om groente toegankelijker en aantrekkelijker te maken.

Internationale beweging met Europese start

De beweging richt zich op langdurige gedragsverandering en een gezondere eetcultuur. Wat begint in Europa, moet op termijn wereldwijd worden uitgerold. Andere partijen worden actief uitgenodigd zich bij het initiatief aan te sluiten.

Annelies Blaauwkamer: "Of je nu supermarktmanager bent, kantinebeheerder of voedingsontwikkelaar, iedereen kan bijdragen aan een omgeving waarin groente vanzelfsprekend en aantrekkelijk is. De tijd van alleen inspireren is voorbij. Het is tijd voor actie, met groenten op nummer één."

www.closedonmonday.studio

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Gookie Sassen: Minder voorspelbaar, meer impact

24-06-2025 | 10:30:00
Commerciële klanten komen van dinsdag tot en met vrijdag aan bod, mits hun merk of project bijdraagt aan positieve vooruitgang.

SAN New Kids on the Block Accent bevestigt dat Closed on Monday werkt

06-06-2025 | 16:27:00
Bas Vlugt is op bezoek bij Closed on Monday, want het bureau heeft de SAN New Kids on the Block Accent gewonnen. Oprichter Gookie Sassen staat hem te woord

TBWA\NEBOKO Bureau van het Jaar bij SAN Accenten 2024

05-06-2025 | 22:05:00
KPN ontving de titel Adverteerder van het Jaar en Kruidvat kreeg het Consistent Accent.

SAN New Kids: Closed on Monday, Star/P, The Committed Agency

02-05-2025 | 08:10:00
Bekendmaking SAN New Kids on the Block Accent 2024 op 5 juni in Hilversum

Zes bureaus op shortlist SAN New Kids on the Block 2024

04-04-2025 | 11:00:00
De shortlist van de SAN New Kids on the Block 2024 is bekendgemaakt. Uit vijftien inzendingen selecteerde de hoofdjury zes bureaus

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.