Televisieseizoen vol vertrouwde titels en klassiekers

Screenforce ziet mix van stabiliteit en creatieve keuzes bij zenders

Eind augustus starten de meeste grote zenders hun najaarsprogrammering. Waar vorig jaar nog sprake was van veel wisselingen en experimenten, is er dit seizoen vooral sprake van stabiliteit. Bekende programma’s keren terug op hun vaste plekken, wat het voor kijkers overzichtelijk maakt.

Rust rond talkshows en vooravond

De vooravond en late avond zijn dit jaar minder onrustig dan vorig seizoen. RTL 4 houdt vast aan een sterke vooravond, terwijl Eva en Carrie hun plek hebben gevonden op NPO 1. SBS6 zet met Nieuws van de Dag en De Bondgenoten door, al krijgt het eerste programma met Thomas van Groningen een nieuwe presentator. Op NPO 1 vervangt Pauw & de Wit de talkshow Bar Laat, met Jeroen Pauw en Tim de Wit als duo. RTL 4 introduceert met RTL Tonight een vernieuwde formule voor de late night, waarin verschillende presentatoren en duiders afwisselend het nieuws bespreken.

Nederlandse producties krijgen meer ruimte

Op RTL 5 is een duidelijke trend zichtbaar: de zender kiest bijna volledig voor eigen Nederlandse producties. Zo wordt de vooravond uitgebreid met Kom Je Bij Mij Eten VIPS. Succesvolle programma’s krijgen bovendien promotie naar RTL 4, dit najaar geldt dat voor De Augurkenkoning.

Nostalgie en horizontale programmering

De NPO kiest dit najaar voor horizontale programmering in primetime, met onder andere De Slimste Mens dat elke doordeweekse avond te zien is, dit keer met Herman van der Zandt en Pauline Cornelisse. Ook nostalgie speelt een rol: Ook dat Nog! keert terug met een nieuwe bezetting, wat zowel oudere als jongere kijkers moet aanspreken.

SBS6 lanceert Prijzenjacht, een spelshow die doet denken aan het vroegere Prijzenslag. Op NPO 2 ligt de nadruk op maatschappelijke thema’s met Hofstad & Land van Rutger Castricum en historische formats zoals Interview met de Geschiedenis van Arnout Hauben.

Groot entertainment in het weekend

Zenders blijven investeren in grootschalig entertainment voor de weekendavonden. SBS6 introduceert Let’s Play Ball en later Alle Remmen Los en Red Bull Stalen Ros. RTL 4 zet in op een nieuw seizoen van Te Land, Ter Zee en in de Lucht en brengt met Briljante Breinen een gloednieuw format van Linda de Mol.

Dit is een samenvatting. Het volledige artikel is te lezen via de site van Screenforce.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Orlando Wood: showmanship bij reclame belangrijker voor winst en groei op de lange termijn

21-08-2025 | 13:26:00
Orlando Wood is Chief Innovation Officer bij System1 Group waar hij sinds 2005 werkt, auteur van het book Lemon and Look Out en creator van de cursus a.p.e. (advertising principles explained). We spreken hem over ontwikkelingen in de reclamemarkt, televisie. AI en meer

Screenforce: Veel sport op tv, ook zonder traditionele Sportzomer

19-08-2025 | 10:16:00
Screenforce onderzocht hoe sport dit jaar werd bekeken en welke doelgroepen daarbij in beeld kwamen.

Metadata sleutel tot effectieve reclame op Connected TV

12-08-2025 | 10:07:02
Dankzij metadata kunnen adverteerders binnen een lineaire uitzending verschillende advertenties tonen aan verschillende huishoudens

Reclameonderzoek zomer 2025: wat werkt wel en niet?

05-08-2025 | 09:24:04
In de zomer deelt Screenforce inzichten uit eerder gepubliceerde onderzoeken rond actuele thema’s in de reclamewereld.

Sir John Hegarty: er is een kloof tussen datagedrevenheid en creativiteit

29-07-2025 | 16:13:00
Sir John Hegarty richtte samen met anderen in 1982 Bartle Bogle Hegarty op en was daarvoor betrokken bij de oprichting van het Londense kantoor van TBWA en Saatchi en Saatchi en is een bekende naam in de internationale creatieve industrie. We spreken hem over tv, merken en het werken in datagestuurd landschap
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.